Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM13
Nu al goedkoper bellen en internet: zorgt deze prijsbreker straks voor prijzenoorlog?
-
Slecht nieuws voor woonleningen en de schatkist: Belgische langetermijnrente stijgt naar hoogste niveau dit jaar
De Belgische tienjaarsrente schommelde woensdag rond de 3,177 procent, het hoogste niveau dit jaar. Een hogere rente maakt lenen duurder en is ook slecht nieuws voor de schatkist. -
Livios
Met deze installatie bespaar je jaarlijks tot 70% op je energiefactuur (en je verdient de meerprijs ervan al op enkele jaren terug)
Een warmtepompboiler is een duurzaam alternatief voor een elektrische boiler. Je verbruikt er drie tot vier keer minder energie mee. Ook op ecologisch vlak ben je ermee gebaat: hij stoot tot de helft minder CO2 uit dan een elektrische boiler. Bouwsite Livios legt alles uit over de werking, prijs, premies en terugverdientijd. -
-
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
Spaargids.be
Volgend jaar gaat de pensioenleeftijd omhoog: hoeveel kost het om een jaar vroeger te stoppen met werken?
De wettelijke pensioenleeftijd in ons land bedraagt 65 jaar. Vanaf 1 februari 2025 stijgt die naar 66 jaar, en in 2030 gaat de lat naar 67 jaar. Kijk jij al uit naar je pensioen? Wil je zelfs vroeger stoppen dan je wettelijke pensioenleeftijd? Dat kan, maar daar hangt wel een prijskaartje aan vast. Spaargids.be maakt de (be)rekening. -
PREMIUM
Nu zelfs vliegmaatschappijen uitpakken met vakantiegeld-promo’s: 5 bespaartips om nog meer uit je reis te halen
Staat jouw vakantiegeld ook al op je bankrekening? Gemiddeld bedraagt dat in ons land 1.488 euro per werknemer. Dat doet vast de reiskoorts stijgen, en daar spelen reisorganisaties momenteel gretig op in, met bijvoorbeeld Corendon dat een ‘Vakantiegeldvoordeel’ lanceert tot 200 euro per boeking. Maar er zijn nog meer manieren om het meeste uit je vakantiegeld te halen. HLN-reisexpert Johan Lambrecht deelt vijf bespaartips voor je volgende reis. “Voor de drie eerste weken van juni zijn er nog behoorlijk wat last minutes.” -
Spaargids.be
Wat als iemand betalingen doet met je gestolen bankkaart? Zo vermijd je zelf problemen omwille van ‘grove nalatigheid’
-
PREMIUM
“De lijn tussen recreatief, risicovol en verslaafd gokken is erg dun”: zo herken én beheers je een gokverslaving
-
PREMIUM138
Hoe een kleine elektrozaak uit de Kempen meer dan 1.500 gedupeerden maakt: “Die 328 euro voor mijn dampkap ga ik nooit meer terugzien”
Op het eerste gezicht is elektrozaak Lommelen een betrouwbare familiezaak, maar niets is wat het lijkt. In heel het land en daarbuiten hebben zich al meer dan 1.500 gedupeerden gemeld die hun dampkap, microgolf of koelkast bestelden en betaalden, maar nooit kregen. Ook een terugbetaling bleek onmogelijk. Het Antwerpse parket start nu zelfs een onderzoek. “Ik begrijp niet hoe zo’n bedrijf na een tsunami aan klachten kan blijven doorgaan”, zegt gedupeerde Lea Smeuninx (57) aan HLN-consumentenexperte Safia Yachou. -
PREMIUM13
Deze bezoekers van de Belastingmarathon spaarden bijna 10.000 euro uit: “Alsof ik de lotto gewonnen heb”
De Belastingmarathon van HLN en VTM Nieuws – zaterdag in het DPG-gebouw in Antwerpen én online – was een succes. Twaalf uur lang hebben zestig fiscaal experten maar liefs 1.341 mensen geholpen met hun belastingaangifte. Samen konden ze 217.402 euro recupereren. Onder anderen deze vier bezoekers liepen op wolkjes weer buiten. Waarop konden zij besparen? “Met dit geld ga ik een mooie reis maken.” -
PREMIUM60
Prijs van voeding steeg afgelopen vijf jaar harder dan andere producten: maar waarom zakken de prijzen nooit?