Vorig jaar meldde de Consumentenbond al dat voor het derde jaar op rij er veel misgaat met kassabonnen. De bonnen van Albert Heijn, Jumbo en Plus klopten vaak niet. De prijs die bij artikelen in het schap staat, is vaak anders dan de prijs die aan de kassa wordt gerekend.
In 2023 stelde de Consumentenbond de supermarkten aansprakelijk voor deze fouten, waarna Jumbo en Plus het beter gingen doen. Volgens de Consumentenbond komen fouten op kassabon bij die twee supermarktketens bijna niet meer voor.
Bij Albert Heijn komen de fouten nog wel voor. Per kassabon gaat het niet om hele grote bedragen, maar bij elkaar opgeteld gaat het volgens de bond om miljoenen euro's.
"We hebben meerdere keren met Albert Heijn gesproken", zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. "De supermarktketen zegt dat het zelf onderzoek naar kassabonfouten liet doen en dat het probleem heel klein was, maar weigert ons inzage te geven. We vragen de rechter nu om Albert Heijn te manen dit onderzoek met ons te delen. Zo kunnen we de aangerichte schade beter vaststellen en vervolgens een schadevergoeding afdwingen voor consumenten."
De Consumentenbond wil met Albert Heijn op zoek naar een passende manier om de klanten te compenseren.
Albert Heijn heeft laten weten later vandaag met een reactie te komen.
NUjij: Uitgelichte reacties