© mgb

Telefoonnummer veranderd, dus... begrafenis van broer gemist

Door een verhuizing en een nieuw gsm-nummer raakten Jeanneke Hagens en haar man Herman Philippe niet op tijd op de hoogte van het overlijden van hun broer en schoonbroer Edmond. Pas een week na de begrafenis ontvingen ze een brief van OCMW-woonzorgcentrum De Spoele in Sint-Niklaas, waar de man verbleef. Toen was Edmond al begraven.

Mattias Goossens

Het was een familielid dat Jeanneke en Herman op de hoogte bracht van het overlijden van Jeannekes broer Edmond. “Hij was de enige aanwezige op de begrafenis en vond dat raar, omdat we in januari wel nog aanwezig waren op de begrafenis van Edmonds vrouw”, vertelt het koppel.

“Dat familielid vertelde ons dat Edmond na een valpartij in het ziekenhuis was beland en daar ook overleden was. Wij waren geschokt, want we hadden daar niets van gehoord. Pas begin juli kregen we een standaardbrief van het OCMW-woonzorgcentrum De Spoele in Sint-Niklaas, met daarin een uitnodiging voor de herdenking van alle bewoners die dit jaar overleden.”

Bij De Spoele probeerden ze nochtans meermaals contact op te nemen met de familie. “Op het gsm-nummer dat wij van mevrouw Hagens hadden, werd nooit opgenomen of geantwoord, en de brieven die we verstuurden kwamen terug”, vertelt Nele De Pagie, de directeur seniorenzorg bij het OCMW.

“Achteraf bleek dat mevrouw een nieuw gsm-nummer had aangevraagd en dat het koppel verhuisd was, net in de periode dat Edmond overleed. Dat hadden ze wel aan Edmond zelf doorgegeven, maar niet aan onze medewerkers. Zelfs de begrafenisondernemer heeft meerdere contactpogingen ondernomen en de begrafenis zolang mogelijk uitgesteld, in een poging om die mensen te bereiken.”

Jeanneke en Herman eisen wel excuses van De Spoele. “In tijden van digitale communicatie en sociale media kun je iedereen terugvinden, tenzij die persoon dat bewust niet wil. Dat is bij ons niet het geval. Als ze even onze naam hadden ingetikt op het internet, hadden ze ons kunnen contacteren.”

De Pagie bevestigt dat er geen contact is opgenomen via sociale media. “Meestal hebben mensen zelf de reflex om bij een adreswijziging of nieuwe gsm die gegevens door te geven aan onze diensten. Het is de eerste keer in de 25 jaar dat ik hier werk dat we familie niet konden bereiken bij een sterfgeval.”

De familie vraagt zich ook af wat er met de persoonlijke bezittingen van Edmond gebeurd is. Vooral een schilderij gemaakt door de grootvader heeft veel emotionele waarde. “Alles ligt hier klaar om opgehaald te worden”, verzekert De Pagie.