© Jan Van der Perre

Leon (83) moet boodschappen naar boven laten hijsen omdat lift stuk is: “Het is hier dikke miserie”

“Lift werk niet” (sic), al meer dan vier weken staat die boodschap te lezen op de lift in een appartementsgebouw in Merksem. De bewoners op de vijfde verdieping, de bejaarde Leon en Jeanne, zitten als ratten in de val. De treden opgaan kunnen ze niet meer, en ze zijn daarom volledig afhankelijk van familieleden en buren. Die hijsen boodschappen voor Leon en Jeanne naar boven met een touw.

britt peeters

Boodschappen die aan een touw naar de vijfde verdieping gehesen worden: het zijn hallucinante beelden in residentie Pico op de Lambrechtshoekenlaan in Merksem. Omdat de lift al meer dan een maand niet werkt, zitten de bewoners van de vijfde verdieping volledig geïsoleerd.

Leon (83) en Jeanne (79) zijn slecht ter been, en kunnen de 84 treden niet meer op. “We zitten hier dus al een maand tussen vier muren”, klinkt het. “Normaal gezien ga ik elke dag een korte wandeling maken, naar de beenhouwer en de bakker. Zo blijf ik in beweging. Maar zonder de lift geraak ik niet boven. Op mijn leeftijd kan je geen vijf verdiepingen meer omhoog”, vertelt Leon.

Daar komt nog eens bij dat Jeanne enkele dagen geleden gevallen is. “Van de stress, door al dat gedoe met die lift”, zegt ze. “Er moet dus bijna elke dag een verpleegster komen. Ook de kinesist komt vaak langs. Die geraakt met al het materiaal zelfs de trappen niet op. Het is hier dikke miserie.”

(Lees verder onder de foto)

© Jan Van der Perre

Dagelijks touwtrekken

Gelukkig kunnen Leon en Jeanne rekenen op behulpzame buren en familieleden. Jeannes zus Florentine kwam op het idee om de zware tassen met boodschappen via een touw van de begane grond naar het balkon te trekken.

“Net zoals mijn grootmoeder vroeger met een mandje deed”, zegt ze. “We brachten eerst de zakken gewoon via de trap naar boven, maar ook ik en mijn man Staf zijn al over de 70. We moesten een oplossing vinden, want Jeanne en Leon moeten toch kunnen eten en drinken? De truc met het touw doet het best goed. We doen het ondertussen bijna dagelijks.”

Buurman Erik, die op de tweede verdieping woont, trekt de boodschappen naar binnen. “We proberen elkaar hier allemaal een handje te helpen”, zegt hij.

(Lees verder onder de foto)

© Jan Van der Perre

Erik woont dan wel drie verdiepen lager dan zijn bejaarde bovenburen, ook hij zit met de handen in het haar. “Mijn vriend heeft onlangs een ernstig voetletsel opgelopen, en moet geregeld op controle naar het ziekenhuis. Maar hij mag op die voet niet staan. Ik moet hem dus op mijn rug de trappen afdragen. Er zit niets anders op. Eigenlijk is het gewoon te belachelijk voor woorden.”

En omdat Leon vandaag in de bank moest zijn, heeft Florentine hem met alle moeite van de wereld via de trap naar boven geholpen. “En ondertussen staat Jeanne dan met haar rollator boven in de gang, zodat ze de lichtknop kan blijven indrukken. Want door het tijdsinterval valt die constant uit. Het is een zielige situatie.”

Wanneer de lift hersteld kan worden, is voor alle bewoners van de tien flats een groot vraagteken. “Ik heb al meermaals naar de syndicus en de firma die de lift beheerd gebeld en gemaild. Maar er komt nooit een duidelijk antwoord. Tijdens de eerste week dat de lift stuk was, zijn ze langskomen voor een herstelling. Ze werkte amper één dag en stond dan alweer stil. Nadien hebben we geen herstellers meer gezien. We moeten geduld hebben, zeggen ze. Maar ons geduld begint stilaan op te geraken.”

(Lees verder onder de video)

Syndicus: “Ook wij moeten geduld hebben”

Fidimco nv, de verantwoordelijke syndicus van het gebouw, schuift de verantwoordelijkheid voor het herstellen van de lift door. “We zijn op de hoogte van het probleem, en ook wij hopen dat de situatie snel opgelost kan worden”, klinkt het. “Maar volgens de onderhoudsfirma die de lift herstelt, moet er een ontgrendelingsmagneet herwikkeld worden. Ze moeten daarom wachten op onderdelen die besteld zijn. Bovendien werkt de onderhoudsfirma ook nog eens met een onderaanneming. Wij kunnen dus niet meer doen dan wachten op hen”, zegt Kimberly Bessems van Fidimco. Maar wanneer de bewoners van het gebouw contact opnemen met de onderhoudsfirma voor meer informatie over de duur van de herstelling, worden ze steeds doorverwezen naar Fidimco. “En zo worden we maar van het kastje naar de muur gestuurd”, aldus Leon en Jeanne.

© JVDP

© Jan Van der Perre

© Jan Van der Perre

© Jan Van der Perre

© atv