© BERT DE DEKEN

Vooral in Antwerpen redt deze kreukelpaal levens

Safety Product in Olen, de enige producent van gecertificeerde kreukelpalen in ons land, zette vrijdag de 38 gemeenten in de bloemen die botsveilige palen hebben gezet. Die staan vooral in de provincie Antwerpen. Ook het Vlaams gewest zet meer en meer kreukelpalen.

kristin matthyssen

“Mensen die levens redden, krijgen een medaille en komen in de krant. Jullie redden ook levens. Vandaar dat we jullie vandaag een trofee geven”, sprak Mieke Maes de vertegenwoordigers van de 38 Vlaamse gemeenten (waarvan 23 uit de provincie Antwerpen) die al investeerden in kreukelpalen toe. Ze kregen allemaal een mini-kreukelpaaltje cadeau om in het gemeentehuis te zetten.

Een kreukelpaal is negenhoekig en te herkennen aan de klinknagels. Die schieten bij een botsing los, zodat de impact van de klap veel kleiner is. Essen was de pionier in Vlaanderen om kreukelpalen te plaatsen. Ook Zandhoven en Olen heeft er al enkele staan. En ze ‘werken’, want op de Oelegembaan in Zandhoven werd al een kreukelpaal omvergereden waarbij de chauffeur nadien gewoon de biezen pakte en nog helder genoeg van geest was om zelfs zijn nummerplaat mee te grabbelen.

“We hebben er al meerdere moeten vervangen”, vertelt burgemeester Luc Van Hove (CD&V) van Zandhoven. “Maar beter dat, dan dat er doden vallen.”

“Zo weinig: schande”

Voormalig burgemeester en huidig schepen in Essen, Frans Schrauwen (CD&V), vond het gisteren eigenlijk een schande dat er slechts 38 gemeentebesturen van de in totaal 308 Vlaamse gemeenten waren. “Ik had verwacht dat hier een tent moest worden bijgezet. Ik begrijp die weerstand niet. Bij sommigen leeft nog altijd de gedachte: geen enkele paal springt voor een auto. Een bestuurder die tegen een paal rijdt, heeft het zelf gezocht.

Danny Smagghe van Touring liet in een videoboodschap verstaan dat hij een groot voorstander is. Koen Van Wonterghem, voorzitter van Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK), kwam zelf de nieuwe productiehal en de crashtestbaan van Safety Product bekijken. “Bij een op de drie dodelijke ongevallen is de oorzaak de aanraking met een obstakel. Je kunt moeilijk alle bomen omhakken, maar dit kan wél. 83 gemeenten ondertekenden al het SAVE-charter van OVK. Daarom verbaast het me dat maar 38 gemeenten kreukelpalen zetten.”

Prijskaartje

Sinds september is de productie vanuit Lokeren overgeheveld naar de site op Hoogbruul in Olen. “Nu zijn we een volledig Kempens product”, vertelt Carolien Willems.

Of de hogere kostprijs een verklaring kan zijn voor de weerstand? “Nee, want die is verwaarloosbaar. Reken maar eens uit wat het kost aan een gemeente om zo veel keer de brandweer te moeten laten uitrukken om een geknelde te bevrijden. Wij vermoeden dat het vooral het vasthouden aan het bekende is. Gelukkig maakt het Agentschap Wegen en Verkeer, onze belangrijkste klant, op de gevaarlijkste punten langs gewestwegen nu consequent de keuze voor een kreukelpaal. En ook Eandis begint mee in het verhaal te stappen, zoals in Mechelen. Het moet een olievlek worden die uitbreidt.”

Het is niet nodig om overal kreukelpalen te zetten. “In doodlopende straatjes of op een pleintje waar niet hard gereden wordt, heeft het geen zin. Wij zien dat gemeenten heel bewust bezig zijn met het categoriseren van hun wegen en kreukelpalen zetten op de zwarte punten.”

Safety Product verkocht kreukelpalen in Uruguay en kreeg net een prijsaanvraag voor 1.500 palen uit Qatar.