© Photo News

Variabele zone 30-borden massaal defect door mislukte software-update

De variabele verkeersborden die het begin en einde van een zone 30 aangeven tijdens schooltijden, zijn al sinds het begin van het schooljaar massaal defect. “Alles heeft te maken met een mislukte software-update. Enkele borden hebben we vanop afstand kunnen resetten, maar het grootste deel moet ter plaatse manueel worden hersteld”, zegt Veva Daniëls, woordvoerster van het Agentschap Wegen en Verkeer. “Dat duurt nog minstens tot eind deze maand.”

Timmie VAN DIEPEN

Misschien is het u ook al opgevallen: in de buurt van veel scholen is er sinds het begin van het schooljaar geen snelheidsbeperking meer. De variabele verkeersborden die er ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds de zone 30 moeten aangeven, gaven bij het begin van het schooljaar op 1 september plots geen teken van leven meer. Daardoor is het speciale snelheidsregime er niet van kracht en mag er gewoon 50 of 70 km/uur gereden worden, afhankelijk van eerdere verkeersborden.

Simkaart

“Het gaat niet om een lokaal probleem, maar om iets dat zich in heel Vlaanderen voordoet”, geeft Veva Daniëls, woordvoerster van het Agentschap Wegen en Verkeer, toe. “Voor het begin van het schooljaar is een beveiligingsupdate van de software uitgevoerd. Die software regelt per bord afzonderlijk de kalender, zodat de variabele borden in de zomer bijvoorbeeld uitgeschakeld zijn.” Ook de tijden waartussen het bord actief is, kunnen op deze manier bord per bord apart worden ingesteld via een speciale applicatie.

“Er zit een soort simkaart in deze borden”, zegt Daniëls. “Die zorgt ervoor dat ze vanop afstand kunnen worden bediend, maar de laatste update heeft voor een communicatieprobleem gezorgd, waardoor alle borden zijn uitgevallen.”

Wegen en Verkeer slaagde erin een aantal borden vanop afstand te resetten. “Maar het grootste deel moet manueel worden hersteld. Daarvoor moeten onze mensen bord per bord afgaan, wat uiteraard veel werk is. We hopen dat we tegen eind september alles terug kunnen normaliseren.”

Schuld?

Wie precies schuld draagt voor de mislukte software-update, is voorlopig onduidelijk. Het Mechelse IT-bedrijf Ixor dat via haar applicatie IxorTalk de software levert voor de aansturing van de verkeersborden, pleit onschuldig. “Wij hebben enkel vastgesteld dat de connectiviteit met onze borden werd onderbroken”, zegt manager Peter Defreyne. Met de opkomst van het internet of things is het netwerk strenger beveiligd om misbruik te voorkomen. “Daardoor zijn bepaalde vormen van communicatie niet meer toegelaten. We hebben gemerkt dat de huidige netwerkconfiguratie niet meer compatibel is met de nieuwe vormen van communicatie. Wellicht ligt deze fout dus rechtstreeks bij de telecomoperator.”

2.000 borden

Bij TrafiRoad uit Lokeren, dat de variabele borden plaatst, onderhoudt en tussenkomt bij incidenten, was gisteren na herhaalde pogingen niemand bereikbaar voor commentaar. Hoeveel borden vandaag nog defect zijn, is daardoor volledig onduidelijk. “Langs gewestwegen staan 250 variabele zone 30-borden”, zegt Veva Daniëls. Maar aangezien de meeste scholen langs lokale wegen liggen, is dat maar een fractie van het totaal. Volgens cijfers van IT-bedrijf Ixor waren er twee jaar geleden alles samen zo’n 2.000 variabele zone 30-borden in Vlaanderen. Of die ook allemaal problemen hebben ondervonden, is niet duidelijk.

In de gemeente Ham, waar burgemeester Dirk De Vis het probleem via Facebook aankaartte, zijn alleszins alle variabele zone 30-borden nog altijd buiten dienst. “En dat aan het begin van het schooljaar”, zucht De Vis. “Men had toch tenminste voor 1 september eens kunnen testen of die borden na 2 maanden nog werkten?”