Direct naar artikelinhoud

Babyvoeding en sojayoghurt bezorgen Danone goed jaar

Financieel topvrouw Cecile Cabanis en Danone-directeur Emmanuel Faber voor de presentatie van de cijfers.Beeld AP

Door de aankoop van yoghurt­merk Alpro en een babyboom in China boekt Danone een hogere omzet.

Sojayoghurt, flesjes water en babyvoeding, daar draait het allemaal om bij Danone. Dit blijkt uit jaarcijfers die het concern gisteren publiceerde. Vooral de babyvoeding legde het Franse levensmiddelenconcern geen windeieren. De omzet daaruit steeg met bijna 10 procent. Die groei kwam voornamelijk uit China. Daar groeide de omzet met 30 procent in het vierde kwartaal.

In 2016 schafte ­Peking het één-kindbeleid af en Danone verwacht dat dit zijn winst verder zal opstuwen

Die goede cijfers vloeien voort uit het feit dat Danone steeds meer inzet op directe verkoop aan con­sumenten in China. Ook het hoge Chinese geboortecijfer van vorig jaar heeft de vraag naar babyvoeding omhoog gestuwd. In 2016 schafte ­Peking namelijk het één-kindbeleid af.

Danone verwacht dat de winst door deze babyboom dit jaar verder zal groeien. De omzet van de ‘speciale voeding’-tak van het bedrijf, waar onder andere babyvoeding en medische voeding onder vallen, steeg met 9,3 procent.

Flessenwater verkoophit

In Europa doet voornamelijk Alpro het goed. Dit bedrijf werd onderdeel van Danone door de aankoop van het Amerikaanse voedingsbedrijf WhiteWave Foods in 2016 voor 12,5 miljard euro. Deze aankoop werd pas in april vorig jaar afgerond. Het Amerikaanse bedrijf werd gekocht vanwege de plantaardige en biologische zuivelproducten in hun assortiment.

De verkoop van plantaardige yog­hurt groeide met 10 procent in het vierde kwartaal. Veel van die verkoop kwam uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, België en Nederland. De goede verkopen van Alpro staan in schril contrast met de dalende verkopen van andere zuivelproducten in Europa en Noord-Amerika.

De meest opvallende verkoophit is flessenwater. De verkoop daarvan groeide in 2017 met 4,7 procent. Ook die groei kwam vooral uit China. Vooral water zonder smaakje doet het goed. De verkoop daarvan groeide met dubbele cijfers in het vierde kwartaal.

Yakult in de verkoop

Over heel 2017 steeg de omzet van Danone met 12,5 procent naar 24,7 miljard euro. De nettowinst groeide zelfs met 42,6 procent naar 2,4 miljard euro. Een flink deel van de omzetgroei komt voort uit de aankoop van Alpro-producent WhiteWave, dat sinds die aankoop DanoneWave heet. Met name door die aankoop groeide de omzet van Danone in Noord-Amerika en Europa flink: 20,7 procent. 

Vooruitlopend op de jaarcijfers maakte Danone afgelopen woensdag bekend zijn aandelen in zuivelproducent Yakult te verkopen. Het bedrijf bezit nu ongeveer 21 procent van de aandelen en wil uiteindelijk 7 procent overhouden. Tegelijk gaan de bedrijven wel intensiever samenwerken, onder andere op het gebied van promotie en van research.