Robin van OnWheels, Thomas en An-Sofie van AMS en William Bouva.© Margot De Clercq

Studenten tonen OnWheels-app waar ze aan meewerkten: “De vraag is niet of je ooit minder mobiel gaat zijn, de vraag is wanneer”

Antwerpen -

Studenten van de Antwerp Management School werkten mee aan de nieuwe app van OnWheels. De app biedt informatie aan rolstoelgebruikers over de bereikbaarheid van de openbare ruimte. Tijdens een wandeling met William Bouva tonen ze de werking en nemen de proef op de som.

Margot De Clercq

Samen met OnWheels, een organisatie die zich inzet voor de toegankelijkheid van rolstoelgebruikers, vernieuwden vijf studenten van de Antwerp Management School (AMS) de app OnWheels.

De app is persoonlijk af te stellen en maakt een trip naar de stad voor rolstoelgebruikers aangenamer omdat het een rijke bron aan informatie is. Ze kunnen op een kaart zien welke zaken voor hen toegankelijk zijn.

De studenten werkten mee aan de app in kader van hun opleiding aan de Antwerp Management School.© Margot De Clercq

“Op termijn willen we ook de dienstregelingen en alle informatie van De Lijn en NMBS ook toevoegen”, legt Robin Julien, COO van OnWheels uit.

Nieuwe app

An-Sofie en Thomas zijn twee studenten van AMS. Voor hun vak Action Learning Projects moesten ze een maatschappelijk probleem aanpakken. De buurvrouw van An-Sofie is rolstoelgebruiker en ondervindt heel wat problemen. Dus ging het groepje daarmee aan de slag.

“We trokken erop uit met enkele van haar rolstoelen om ook zelf eens te ervaren hoe de stad voelt als rolstoelgebruiker”, vertelt An-Sofie. “Na twee uur moesten we allemaal unaniem toegeven dat we zo niet kunnen leven.”

An-Sofie en Thomas trokken er zelf ook op uit om een honderdtal zaken op te meten en toe te voegen in de app.© Margot De Clercq

De studenten kwamen bij OnWheels terecht wanneer ze via de stad poolshoogte namen hoe ze de toegankelijkheid in kaart konden brengen. Toen ze hun samenwerking aanboden, zei Robin volmondig ‘Ja’.

“Ik heb zelf als student zo vaak een deur in mijn gezicht gekregen als ik aan bedrijven vroeg om samen te werken. Dus had ik mezelf voorgenomen om studenten altijd wel een kans te geven.”

Hun hulp kwam ook op een ideaal moment. De app die OnWheels in 2016 lanceerden, was aan vernieuwing toe. Dus waren ze net aan het overschakelen naar een nieuwe app, die OpenStreetMap gebruikt. De kaarten in dit programma worden overal ter wereld geüpdatet en iedereen met een gratis account kan informatie toevoegen.

Werking

Om de app zelf mee uit te bereiden, moet je gewoon een gratis OpenStreetMap-account aanmaken. Tijdens een wandeling met comedian William Bouva tonen de studenten hoe ze tewerk gaan.

De studenten lichten de zaakvoerders in, stellen vragen over de toiletten, controleren die ook en meten dan de toegang op. De hoogte van de drempel en de breedte van de deur wordt in de app aangeduid.

Alle details van de zaak worden ingegeven in de app en gebruikers kunnen zelf filteren op basis van hun noden.© Margot De Clercq

“Daarmee wordt dus niet het label gegeven toegankelijk of niet toegankelijk, maar kan een appgebruiker zelf aangeven of het voor hen een plek is die ze kunnen bezoeken”, licht Thomas toe.

“Sommige rolstoelen zijn bredere dan andere, sommige rolstoelgebruikers kunnen even uitstappen om een klein trapje te nemen. Door alle zaken in de app in te geven, blijven alle opties open en kan een persoon zelf uitmaken of het voor hen toegankelijk is of niet.”

In de app kan de rolstoelgebruiker eigen gegevens toevoegen en de zaken filteren op hun eigen noden.

In het straatbeeld

Het hobbelige parcours dat William moet afleggen om tot aan de Stadsfeestzaal te geraken bewijst al dat de stad er niet goed bijligt voor rolstoelgebruikers. “Toen ik de deur uitging om naar AMS te komen, bleek dat mijn straat openlag. Ik wilde de werkmannen signaleren dat ik naar buiten wilden, maar heb moeten wachten tot ze uit hun pauze kwamen om mijn eigen huis te kunnen verlaten”, vertelt William.

William trok mee de stad in om de werking van de app te ontdekken.© Margot De Clercq

“De stad is allesbehalve toegankelijk en doet er ook te weinig aan. 19 procent van de wereldbevolking zijn mensen met een beperking, het is dus de grootste minderheidsgroep. En dat niet alleen. De vraag is niet of je ooit tot de groep gaat behoren die minder mobiel is, de vraag is wanneer. Daarom is het zo raar dat er zo weinig rekening mee gehouden wordt.”

De kasseien langs het Theaterplein die onderbroken worden door een strook met gladde stenen wordt lustig gebruikt door voetgangers en fietsers. Zo moet William zelfs uitwijken voor een fietser die zijn richting uitkomt.

“Die kasseien blijven een mooi voorbeeld van iets dat anders kan en waarin ze te koppig zijn om te veranderen. ‘Het geeft een authentieke look’, hoor je dan. Als je echt een authentieke look aan de stad wil geven, moet je ook alle lampen uitdraaien en overal opnieuw fakkels in steken.”

De authentieke kasseien maken het niet gemakkelijk voor rolstoelgebruikers.© Margot De Clercq

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners