Bedrijven

Het op drie na bosvriendelijkste bedrijf ter wereld komt uit Antwerpen

Plantages van oliepalmen hebben geen al te beste reputatie. Maar Sipef scoort goede punten.© epa-efe

De Antwerpse plantageholding Sipef staat op de vierde plaats in een ranglijst van bedrijven die ontbossing tegengaan.

Ruben Mooijman

Palmolieproducent Sipef haalt een score van 65,9 procent in een beoordeling door Forest 500, dat een ranglijst opstelt van bosvriendelijkste bedrijven ter wereld. Dat is goed voor een vierde plaats. Alleen twee Braziliaanse bedrijven en de Zwitserse voedingsgroep Nestlé scoren nog beter. De Forest 500 is een initiatief van Global Canopy, een Britse ngo die de rol van ondernemingen bij ontbossing nagaat.

Sipef stond in 2020 voor het eerst op de lijst. Bij die beoordeling scoorde het 55,9 procent, en stond daarmee op de achttiende plaats.

Wat bij de recentste beoordeling in het oog springt, is dat Sipef een van de slechts vier bedrijven is die volgens Forest 500 al volledig voldoen aan de op til zijnde Europese ontbossingsrichtlijn. Volgens die richtlijn moeten bedrijven zwart op wit kunnen aantonen dat hun producten niet tot ontbossing hebben geleid.

“Deze vier bedrijven controleren hun leveranciers en brengen verslag uit over eventuele ontbossing in hun aanvoerketens en herkomstgebieden”, aldus het rapport van Forest 500.

Ceo François Van Hoydonck bevestigt dat Sipef klaar is voor de richtlijn. “Wij beantwoorden al aan de eisen van de Roundtable for Sustainable Palm Oil, die dicht bij de Europese richtlijn liggen. Het komt erop neer dat je met behulp van satellietbeelden kunt aantonen dat de plantages in gebieden liggen die vóór 2020 al ontbost waren.”

Sipef heeft in 2015 zelf besloten geen ontboste terreinen meer te ontwikkelen of te kopen. Voor recente uitbreidingen, die de productie van 400.000 naar 600.000 ton moeten stuwen, is onder meer uitgeweken naar verwaarloosde rubberplantages in Zuid-Sumatra, een provincie van Indonesië. “We zijn erg selectief geweest, en hebben bewust geen ontwikkelingen gepland in Kalimantan (op Borneo, red.), omdat daar het risico op ontbossing hoger is.”

Pizza en shampoo

Van Hoydonck wijst er wel op dat de nieuwe richtlijn prijsverhogend kan werken. “De consument zal meer moeten betalen voor een product dat gegarandeerd duurzaam tot stand is gekomen.” Palmolie wordt in veel producten verwerkt, gaande van koekjes, pizza’s en ijs, tot lippenstift en shampoo.

Sipef heeft van duurzaamheid een speerpunt gemaakt, omdat het zich daarmee kan onderscheiden van grotere palmolieproducenten. Dat beleid zal voortgezet worden als Van Hoydonck in september opgevolgd wordt door de Nederlandse Petra Meekers (50), die jarenlang voor Sipef in Singapore heeft gewerkt. Voordien werkte zij als duurzaamheidscoördinator bij verschillende palmoliebedrijven en bij Unilever.