© Victoriano Moreno

De Lijn, Wegen & Verkeer en Brussels Airport: “Ellende door sneeuw was onvermijdelijk”

Een dag na de eindeloze verkeersellende van maandag, maken de verkeersdiensten de balans op. En wij met hen. Zou er nu echt niks beter kunnen de volgende keer?

Dirk Hendrikx

1. De Lijn

Was het voor jullie echt zo’n uitzonderlijke pechdag?

Woordvoerster Astrid Hulhoven: Ik weet niet of we het al zo erg hebben meegemaakt. Het was de wet van Murphy, de pech kwam uit alle hoeken tegelijk. Door de sneeuw zijn een paar trams letterlijk uit de sporen gegleden. Ze hebben wel bakjes vooraan hangen waaruit ze zand lossen, maar dat volstond niet. Er waren ook een paar wissels bevroren. Bij de werkzaamheden aan de Leien was er vocht naar beneden gesijpeld tot in een elektriciteitskast. Dat gaf een kleine kortsluiting, waarna het veiligheidssysteem alle seinen op rood zette en het tramverkeer stilviel. Die insijpeling wordt verder onderzocht.

En dan zo veel bussen die vastlopen. Hebben ze wel ­winterbanden?

Nee, ze rijden met vierseizoensbanden, tussen winter- en zomerbanden in. Twee keer per jaar wisselen zou voor De Lijn een onmogelijke operatie worden.

Een reiziger klaagt dat zijn buschauffeur tevergeefs probeerde de dispatching te bereiken toen hij vastliep aan de brug van de Schriek in Ekeren.

Dat kan. In onze de dispatching op de Italiëlei zit een handvol mensen voor schermen waarop alle bussen in heel de provincie gevolgd worden via gps. Bij een probleem kunnen zij een controleploeg sturen of een takelaar. Maar als er zo veel tegelijk vastlopen, lukt dat niet meer en krijgen ze ook alle oproepen niet meer beantwoord. Er zit daar ook van 6u tot 20u een medewerker communicatie die zo snel mogelijk berichten op Twitter en onze site plaatst.

Reizigers die uitstapten, moesten nog altijd oppassen: aan sommige haltes was het spekglad.

De verantwoordelijkheid daarvoor varieert. Voor het openbaar domein is de stad bevoegd, voor de verhoogde haltes De Lijn. Daar strooien we, maar we zijn misschien niet overal op tijd geraakt.

De voorbije weken waren er ook al tramproblemen.

De laatste tijd hebben we in het Antwerpse inderdaad verscheidene problemen gehad en elke keer met een andere oorzaak. Dat is ons ook opgevallen. Zo zijn er sto­ringen geweest door de combinatie van bladeren en hars van dennenbomen, wat een glibberig en plakkerig goedje geeft. En er is een stoornis geweest in de elektriciteitstoevoer die een externe leverancier moest oplossen. Problemen komen nooit alleen, dat is mij intussen al vaak door het hoofd geschoten.

2. Wegen & Verkeer

Is er geen noodplan nodig voor bruggen en viaducten op grote verkeersassen, zoals de Krijgsbaan of in Vilvoorde? Als het daar urenlang vastzit, zijn de gevolgen verstrekkend.

Woordvoerster Veva Daniels(die maandag een kleine 100 telefoontjes heeft gedaan, tweette ze): Het wegdek op viaducten en bruggen is kouder dan elders omdat er geen vaste ondergrond is. Het zout werd maandagmorgen weggespoeld door de regen en meteen daarna – in volle spits – begon het te sneeuwen. In die drukte kunnen we met onze ploegen ook niet door. We hebben zelfs beslist om te wachten om massaal uit te rukken. De veegwagens moeten over de drie rijstroken tegelijk kunnen rijden. Er was echt niets aan te doen.

3. Brussels Airport

Waarom is de communicatie op de luchthaven toch altijd zo ontoereikend?

Een insider die liever anoniem blijft: Bij zulk weer weet nu eenmaal niemand hoe het zal evolueren. Vluchten afgelasten gebeurt pas als het echt niet meer anders kan, want dat geeft een hoop ellende voor de maatschappij. En niemand communiceert graag dat hij het ook niet weet, al zou je dat volgens het boekje wel moeten doen. Tegenover passagiers in het vliegtuig of aan de gate moet de luchtvaartmaatschappij zelf communiceren. Soms blijft de piloot in gebreke, soms andere medewerkers, die op dat moment ook overspoeld worden. De omroeper in de luchthaven moet zich beperken tot hoogstnoodzakelijke medede­lingen. Want hij moet dat in vier talen doen, en als je dan te veel zegt, luistert niemand meer. Er zijn wel altijd mensen aan de infobalie of die rondlopen in fluohesjes om meer info te geven.

Waarom lukt het beter in Scandinavië?

Daar heb je maandenlang een stabiel winterklimaat, dat is minder gecompliceerd dan ons patroon van vriezen en dooien. En natuurlijk investeren zij ook veel meer in wintermaterieel. Bij ons zouden de kosten te hoog oplopen als je dat zou doen voor die paar crisisdagen per jaar. Tegenover luchthavens met hetzelfde klimaat scoort ­Zaventem echt wel goed.