Dodelijke zomer voor Vlaamse fietsers

© BELGA

Er is voorlopig een einde gekomen aan de gestage daling van het aantal verkeersdoden in Vlaanderen. Dat is het gevolg van een erg dodelijke zomer voor vooral fietsers op de Vlaamse wegen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wijst op de extra maatregelen die zullen worden ingevoerd.

es

Tijdens de eerste negen maanden van dit jaar kwamen er 164 mensen ter plekke om het leven bij ongevallen op Vlaamse wegen, blijkt dinsdag uit een nieuwe verkeersveiligheidsbarometer van het verkeersinstituut Vias. Dat is 1 procent méér dan in dezelfde periode vorig jaar.

Het aantal doden ging nochtans al lang in dalende lijn. Ook halverwege dit jaar was er nog sprake van een afname. Maar de zomermaanden (juli-september) bleken erg dodelijk, in heel België trouwens. In Vlaanderen kwamen er opvallend veel fietsers om het leven. Dat heeft volgens Vias te maken met het mooie zomerweer: 'Er was veel zon en weinig regen. Veel mensen profiteerden ervan om hun fiets van stal te halen.' Al is dit verband niet wetenschappelijk aangetoond.

Over heel België daalde het aantal verkeersdoden in de periode januari-september wel nog. Met 333 doden ter plaatse, 4,6 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar, werd een nieuw laagterecord bereikt. Dat is te danken aan een forse daling in Wallonië (-10 procent tot 160 doden, ondanks een dodelijke zomer voor motorrijders daar). In Brussel vielen tijdens de eerste negen maanden van dit jaar 9 doden (tegen 10 een jaar eerder).

Er werden tot en met september in totaal meer dan 28.000 letselongevallen geregistreerd in België, 0,6 procent meer dan een jaar eerder. Het aantal gewonden daalde lichtjes, tot iets meer dan 36.000.

Extra maatregelen

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts betreurt de kentering in het aantal verkeersdoden die de zomer meebracht. ‘We zijn sinds 2014 uitstekend op weg om de doelstelling te halen om van 400 verkeersdoden naar 200 te gaan op zes jaar tijd’, zegt Weyts in een reactie. ‘De laatste drie maanden staan spijtig genoeg haaks op die positieve evolutie.’

De minister wijst erop dat er extra maatregelen op stapel staan. Zo start in januari het terugkommoment voor beginnende bestuurders, de laatste fase van de hervorming van de rijopleiding. Er komen ook extra vaste en mobiele trajectcontroles, voegt Weyts nog toe.

Dat meer mensen voor de fiets kiezen, is voor de minister een positieve vaststelling, maar ‘spijtig genoeg vertaalt zich dat ook in een stijging van het aantal fietsslachtoffers’. Weyts wijst erop dat Vlaanderen specifiek voor fietsers 20 miljoen euro investeert in veilige schoolomgevingen en versneld investeert in fietsonveilige kruispunten. ‘Bij dat laatste willen we de kruispunten van gewestwegen waar verhoudingsgewijs meer fietsslachtoffers vallen, sneller aanpakken’, zegt hij.

2020

‘Er waren nooit eerder minder verkeersdoden,’ zegt federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR), ‘maar de daling is te zwak om de doelstelling van 420 verkeersdoden in België tegen 2020 te bereiken’.

De minister wijst op enkele maatregelen die moeten helpen om het aantal verkeersdoden verder terug te dringen. Zo zijn de eerste veroordelingen tot een alcoholslot achter het stuur intussen uitgesproken, zegt hij. Zo’n alcoholslot is sinds juli verplicht voor bestuurders die betrapt worden met een alcoholgehalte van 1,8 promille of meer.

‘Het zal ons helpen in de strijd tegen alcohol achter het stuur’, zegt Bellot. ‘Andere maatregelen tegen recidive zullen in de toekomst ook hun vruchten moeten afwerpen.’