Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
“Eenjarige staatsbon was geen product voor de rijken”
-
Jobat
Een premie om een collega aan te brengen? Zo scoor je die en dit houd je er netto van over
In hun zoektocht naar nieuw talent zijn werkgevers bereid best ver te gaan. Een gangbare praktijk om nieuwe medewerkers aan te trekken, is het inschakelen van het bestaande personeel. Niet gewoon via mond-tot-mondreclame, maar via een officiële bonus: de wervingspremie. Jobat.be vroeg aan Els Vanderhaegen, legal expert bij Securex, wat de premie inhoudt en wat ervan overblijft eens de fiscus is gepasseerd. -
Independer
Zet je wielen juist en beveilig je sleutel: met deze vijf tips verklein je de kans op inbraak in je wagen
‘Zeg me waar je parkeert en ik zeg hoe groot de kans op inbraak is’: het klinkt als een boutade, maar het klopt wel. Met enkele simpele ingrepen kan je de kans op ongewenst bezoek in je wagen immers stevig inperken. Independer.be geeft een handvol tips om je auto te parkeren met de minste kans op inbraak of schade. -
-
PREMIUM
Wordt je woonlening nu nog duurder? Experts over de hogere langetermijnrente: “Schandalig wat de banken doen”
-
PREMIUM
“Voor tweedehands mobilhome betaalden we 50.000 euro”: waar geeft wegentoezichter Kris zijn geld aan uit?
Kris (50) zet een team van wegenarbeiders aan het werk in de regio Bertem. Zijn vrouw werkt in dezelfde branche en heeft een bijberoep. Welke kosten nemen de grootste hap uit hun budget sinds hun huis is afbetaald? Wat is hun beste en duurste aankoop? En kunnen ze iedere maand sparen? “Investeren doen we niet, behalve dan recent met het mooie rendement van de staatsbon.” -
PREMIUM352
Horecazaken doen suggestie als je met de kaart betaalt: 10, 15 of zelfs 20% extra? “Bijna niemand heeft nog cash op zak”
Digitaal afrekenen is in België de norm tegenwoordig, maar daardoor lopen obers in cafés en restaurants steeds vaker een fooi mis. In sommige horecazaken lossen ze dat zo op: wanneer je betaalt met de kaart, kan je op de terminal kiezen voor 10, 15 of 20% fooi, ‘een ander bedrag’ of ‘geen fooi’. Sommige klanten voelen zich daardoor voor het blok gezet, maar wat is een correcte fooi in Vlaanderen? En hoe zit dat met de wetgeving: worden fooien belast? -
Jobat
Tijd voor vakantiegeld: welk bedrag krijg jij uitbetaald?
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
-
PREMIUM
IN KAART. Vlaamse vastgoedcrisis nabij? Zelfs inkomen van tweeverdieners wordt opgeslorpt door woonkost
Komt er een wooncrisis aan? De voortekenen zijn alleszins ongunstig. Dat blijkt uit de Vlaamse Woonbalans, een nieuwe tool van bouwfederatie Embuild. HLN-woonexpert Björn Cocquyt kon het onderzoek als eerste inkijken en stelt vast dat 37 procent van het inkomen van tweeverdieners ondertussen al naar de lasten van hun woning gaat. “Bij alleenstaande huurders is dat zelfs 52 procent, terwijl je vanaf 30 procent al betaalbaarheidsrisico’s loopt.” Ontdek hier hoe het in jouw gemeente zit en wat de verwachtingen zijn voor de toekomst. -
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
Makkelijk toch, zo’n draadloze oplader voor je smartphone? Of laad je beter via de klassieke kabel op? Bij draadloos opladen is je toestel namelijk kwetsbaar voor hackers. En ook andere mogelijke gevaren loeren om de hoek. Independer.be overloopt ze. -
Mijnenergie
Is een speciaal energiecontract voor jouw elektrische wagen voordelig?