De SUV meet 4,88 meter in lengte bij een breedte van 1,98 meter. De Touareg is met 1,70 meter daarentegen wel lager dan zijn voorganger.
De bagageruimte meet 810 liter. De gewichtsbesparing dankzij het gebruik van aluminium komt uit op 106 kilo.
De grootste wijzigingen zijn volgens Volkswagen binnenin te vinden. Het dashboard valt op door een naar de bestuurder toegedraaide middenconsole en een touchscreen met een doorsnede van 15 inch.
Samen met een digitaal instrumentarium van 12 inch beschikt de Touareg daarmee over een flink oppervlak aan schermen, waarmee het interieur gelijkenissen vertoont met dat van de nieuwe Audi A6, A7 en A8.
Rechts van het enorme scherm bevindt zich een reeks ventilatieroosters die optisch uit één stuk bestaat, zoals Volkswagen dat ook in de Passat en Arteon toepast.
Techniek
De auto wordt in eerste instantie leverbaar met een 286 pk sterke 3,0-liter V6 dieselmotor, gekoppeld aan een automatische achttrapstransmissie en vierwielaandrijving.
Later volgen een 231 pk sterke diesel en een benzinemotor, te weten een 3,0-liter turbo met 340 pk. Daarboven volgt op termijn nog een topmodel met een 421 pk sterke V8 diesel.
Ook volgt een Touareg met plug-in hybride aandrijflijn. Het model, dat eerst in China op de markt zal verschijnen, krijgt een systeem vermogen van 367 pk.
Volkswagen gaat de nieuwe SUV aanbieden met achterwielsturing voor verbeterde wendbaarheid. Daarnaast kan de Touareg worden uitgerust met een pakket voor terreinrijden. Daarbij wordt de auto met 70 millimeter verhoogd en voorzien van een grotere brandstoftank en bodembescherming.
De eerste Touareg, het zustermodel van de Porsche Cayenne en later ook van de Audi Q7, verscheen in 2002 voor het eerst op de markt.
In 2007 volgde een facelift, waarna in 2010 generatie twee op de markt kwam. Dit model onderging vier jaar later een aantal wijzigingen en wordt bij deze afgelost door generatie drie.