Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
5
Agentschap van de Schuld geeft begin juni nieuwe staatsbons uit
-
Jobat
Van babyboomers tot Gen Z: deze leeftijdsgroepen vind je nu op de werkvloer en zo beïnvloeden ze elkaar
Op het werk zie je tegenwoordig een mix van leeftijdsgroepen zoals nooit tevoren. Om deze diverse menigte gemotiveerd en betrokken te houden, is het belangrijk om te begrijpen wat hen drijft. Want de verwachtingen verschillen sterk per generatie, met potentiële botsingen tot gevolg. In totaal kan je vijf groepen onderscheiden. Jobat.be neemt ze onder de loep. -
Jobat
Wil jij niet werken tot je 67e? Met dit stappenplan krijg je genoeg geld bijeen voor een uiterst vroege pensionering
Ze zijn lang niet in de minderheid, de werknemers die dromen van een vervroegd pensioen. De FIRE-beweging zweert zelfs bij het veel eerder stoppen met werken, via doordacht opgebouwde financiële vrijheid. Jobat.be klopte aan bij Sébastien Aguilar, oprichter van FIRE Belgium. Hij deelt zijn vijfstappenplan voor wie er op zijn 50ste al de professionele brui aan wil geven. -
-
PREMIUM
“Uitstekende investering”: Kurts appartement in Nieuwpoort is al 100.000 euro meer waard
-
PREMIUM
60% van de bedienden wordt gebeld na de uren: zo sta je op je strepen zonder ongemotiveerd over te komen
Uit onderzoek van UGent@Work blijkt dat een kwart van de werknemers thuis moeilijk tot rust kan komen omdat ze zich druk maken over hun werk. Dat hun werkgever zes op de tien Vlaamse bedienden soms nog belt na de uren, zoals blijkt uit recente gegevens van Protime, heeft daar vast ook mee te maken. Maar mag dat wel? Wat zijn je rechten na de kantooruren? En hoe kan je hier best op reageren? HLN-werkexpert Stijn Baert weet raad: “Onthoud dat het bedrijf niet zal vergaan omdat jij even afstand neemt.” -
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
Makkelijk toch, zo’n draadloze oplader voor je smartphone? Of laad je beter via de klassieke kabel op? Bij draadloos opladen is je toestel namelijk kwetsbaar voor hackers. En ook andere mogelijke gevaren loeren om de hoek. Independer.be overloopt ze. -
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
-
PREMIUM
Leerkracht Karolien reist elke schoolvakantie via huizenruilen: “De duurste periodes, maar daar heb ik geen last van”
-
Independer
Youfone wordt yoin, maar blijft deze operator dé prijsbreker?
Sinds vorige maand gaat lowcostoperator Youfone als yoin door het leven. Maar blijft het onder die nieuwe naam voordelige tarieven aanbieden? Independer.be gaat het voor je na en bekijkt hoe je - mogelijks - nóg meer kan besparen. -
PREMIUM
Jeannine (74) redt het met haar bescheiden pensioen: “6 euro kan ik niet geven voor een glas wijn”
Jeannine krijgt een pensioen van 1.379 euro, dat is minder dan het minimumpensioen. Gelukkig is haar man Roger er nog. In onze reeks ‘Zoveel verdien ik’ deelt het koppel hoe ze elke maand met 3.079 euro leven, terwijl ze huren, hun 110 euro in de supermarkt elke week minder waard is en ze ook nog een béétje willen genieten: “Ik maak me zorgen over onze toekomstige dokterskosten.” -
Spaargids.be
Adieu, Maestro: wanneer krijg jij je nieuwe bankkaart? En vanwaar de (verplichte) switch?