WAT WAT lanceert magazine om meest kwetsbare jongeren te informeren over verkiezingen

Jongerenplatform WAT WAT lanceert vrijdag een infocampagne voor jongeren die nog met vragen en twijfels zitten rond de verkiezingen. Met een papieren magazine en videoreeksen op TikTok en Instagram wil WAT WAT de jongeren die het verst van politiek staan toch ondersteunen om geïnformeerd een keuze te maken op 9 juni.

Bron: BELGA

“Veel jongeren vinden nog geen begrijpelijke informatie over de verkiezingen of hebben niet het gevoel dat hun stem het verschil zal maken”, aldus het persbericht. “Sommigen mogen/kunnen niet stemmen door administratieve drempels, ze zien de link niet met hun eigen leefwereld en ervaren een groot gevoel van wantrouwen tegenover ‘alles wat politiek is’.”

(Lees verder onder de Stemtest)

“Ik denk dat ik voor mijn eerste keer blanco ga stemmen omdat ik niks over de verkiezingen weet”, getuigt bijvoorbeeld de 21-jarige Penina. “Ik ben mij aan het voorbereiden, maar ik vind geen duidelijke info, het is te complex.” Net als Penina geeft 42 procent van de jongeren in de Waddist-app aan nog niet te weten op wie ze gaan stemmen. Bovendien geeft 61 procent aan dat ze niet weten waar ze info kunnen vinden over verkiezingen.

Met een brede waaier aan informatie richt WAT WAT zich niet enkel tot jongeren, maar ook tot leerkrachten en jeugdwerkers. Vrijdag trapt het jongerenplatform van De Ambrassade de online campagne af op het Kiesfestival, een festival voor eerste stemmers in het Vlaams Parlement. 

De campagne is terug te vinden op watwat.be, TikTok en Instagram. Daarnaast verspreidt het platform ‘verkieZINE’, een gratis papieren magazine met antwoorden op de meest prangende vragen, getuigenissen, een zelftest over je mening vormen en interactieve gesprekskaarten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer