Onderwijsvakbond: “Leraar zit geplet tussen hamer en aambeeld”

© VUM

Voor de christelijke onderwijsvakbond COC moet er een duidelijke koppeling zijn tussen de opleiding van de leraar en de vakinhouden die hij moet onderwijzen. Die koppeling gebeurt via lessentabellen met onderscheiden vakken en vakleerplannen. Voor die laatste zijn de onderwijsverstrekkers verantwoordelijk. “De leraar zit momenteel geplet tussen de hamer van de Vlaamse regering en het aambeeld van de onderwijsverstrekkers”, stelt COC woensdag in een persmededeling.

De COC stelt vast dat “de modernisering van het secundair onderwijs stilaan een concrete structuur en een duidelijke inhoud begint te krijgen.” COC begrijpt de onrust die in het veld groeit. “We hebben er zelfs voor gewaarschuwd”, aldus secretaris-generaal Koen Van Kerkhoven. “De beslissing van de Vlaamse regering om de leerinhouden van de basisvorming los te koppelen van vakken, was geen goede beslissing. En decretaal verankeren dat clustering van vakken mogelijk is, ook niet.”

Op woensdag 21 november 2018 organiseert COC in Antwerpen voor alle leden een informatieavond waarop de “Modernisering SO” in al haar aspecten toegelicht wordt, zowel de structuur (matrix) als de inhoud (eindtermen). Vakwerkgroepen moeten zelf kunnen bepalen hoe ze met de leerplannen concreet aan de slag gaan en welke handboeken en andere leermethodes ze willen gebruiken.

“COC zal daarbij niet nalaten haar leden te wijzen op de risico’s van sommige keuzes”, heet het. “Deze modernisering zal maar slagen wanneer de man en vrouw die het moeten doen, van bij de start betrokken worden”, zegt Koen Van Kerkhoven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen