Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Recordwinst Ryanair ondanks vertraging levering nieuwe Boeings
-
PREMIUM100
Nieuwe operator gaat deze zomer strijd aan met Telenet en Proximus: “Meer dan 10 procent goedkoper”
In de loop van deze zomer lanceert DIGI als vierde nationale telecomoperator zijn aanbod met abonnementen voor mobiel internet, vast internet via fiber en televisie. “Onze prijzen zullen meer dan tien procent lager liggen dan de huidige prijzen”, verklapt Jeroen Degadt van DIGI België in een interview met HLN. Wat wil DIGI nu al vertellen over de abonnementen? En zullen Proximus en Telenet nu ook hun tarieven verlagen? -
PREMIUM122
FACTCHECK. Heeft miljardair Roland Duchâtelet gelijk en heeft de rijkentaks die Groen, PVDA en Vooruit voorstellen geen nut?
Waarom staan Belgische kopers niet in de rij om armlastige voetbalclubs zoals Standard over te nemen? Door de rijkentaks waarmee linkse partijen de kiezer hopen te verleiden, zo vertelde ex-eigenaar en miljardair Roland Duchâtelet in een opvallend interview aan HLN Sport. Veel landen gingen al overstag voor een rijkentaks, maar voerden hem daarna weer af. Heeft Duchâtelet gelijk: heeft een rijkentaks geen nut? -
-
Livios
“Nu vraagt meer dan 50% van onze klanten hiernaar”: ken jij al dé nieuwe trend bij zwembaden in de tuin?
-
Independer
Ons gemiddelde internetverbruik stijgt stevig: hoeveel doen we maandelijks op? En hoe kan dit voor minder geld?
Volgens de nieuwste cijfers van het BIPT (Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie) steeg het gemiddelde verbruik van vast internet eind vorig jaar tot 278 GB per maand, tegenover 251 GB een jaar eerder. Het gaat om een stijging met tien procent. Welk abonnement is het voordeligst, als jij - net als zovelen dus - heel wat internet nodig hebt? Independer.be overloopt je opties. -
1
Wat als er een fout staat in je voorstel van vereenvoudigde belastingaangifte?
Bijna zes op de tien Belgen ontvangen dit jaar een zogenaamd ‘voorstel van vereenvoudigde aangifte’. Dit is een simulatie van de berekening van je belastingen op basis van wat de fiscus al weet. Je vindt er ook al het bedrag dat je moet betalen of terugkrijgt. Maar wat kun je doen als er een fout in staat? Of als er iets ontbreekt? We overlopen de stappen voor jou. -
Livios
2,5 maand na aanvragen Mijn VerbouwLening: “Dossier zit vast in nieuw e-loket”
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
-
Spaargids.be
Adieu, Maestro: wanneer krijg jij je nieuwe bankkaart? En vanwaar de (verplichte) switch?
Houders van een Maestro-bankkaart moeten afscheid nemen van hun oude kaart en krijgen een nieuwe Debit Mastercard of Visa Debit in de plaats. Wanneer is die switch gepland? Wat zijn de verschillen tussen je oude en nieuwe kaart? En wat als je met je oude Maestro een hotel reserveerde, maar ter plaatse aankomt met je nieuwe exemplaar? Drie vaak gestelde vragen, waarop Spaargids.be drie duidelijke antwoorden formuleert. -
Mijnenergie.be
Waarom vermeldt je aardgasmeter je verbruik in m³ en je factuur in kWh?
Wie zijn energieverbruik opvolgt, heeft het waarschijnlijk al gemerkt: op je gasmeter staat de meterstand uitgedrukt in kubieke meter (m³), terwijl op de factuur kilowattuur (kWh) als eenheid geldt. Zijn beide waarden hetzelfde? Wat is de impact op jouw factuur? En waarom bestaat dat onderscheid? Mijnenergie.be schept duidelijkheid. -
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd