Waarom seks in reclames (niet) altijd verkoopt
Of het nu een half naakte man op een gigantische billboard is, of een vrouw die extreem zwoel in de camera kijkt. Seks blijkt nog steeds extreem goed te verkopen. Nu ja, dat denken we toch. Wetenschapsfilosoof Gustaaf Cornelis legt uit waarom dit niet altijd het geval is.
Dé leuze van reclamemakers? Sex sells. Iedereen weet het, maar toch blijkt het niet volledig te kloppen. Professor Cornelis legt uit dat het verband tussen het product en de afbeelding vaak te snel zoek raakt. En dan is de relevantie van de reclamecampagne snel weg. Heb je zonder slogan geen idee wat het beeld je nu juist wil verkopen? Dan slaat de reclamemaker de bal waarschijnlijk mis.
Humor kan in veel gevallen een seksueel getinte reclamecampagne terug goedmaken. Al moet ook die passen bij de campagne. Een grappig beeld waarbij de boodschap van de campagne niet doorkomt, is en blijft onlogisch.
Cornelis stelt zich dan ook vragen bij seksueel getinte advertenties: "Maken we geen lustobjecten van vrouwen door ze te tonen in een reclame waarin het er eigenlijk niet toe doet?"
Esthetisch
Een zwoel beeld is volgens Cornelis wel op zijn plaats wanneer het subtiel of esthetisch gebruikt wordt. Een man met een strak lichaam die reclame maakt voor een sportmerk, is helemaal oke. Ook is er een logica waarom we steevast meer vrouwen in reclames zien dan mannen, we zien nu eenmaal liever feminiene kenmerken terugkeren in een advertentie.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
-
PREMIUM
5 Vlamingen vertellen eerlijk over hun ‘verboden’ seks: “Op de avond na de geboorte van mijn zoon sliep ze bij mij”
Verboden seks is spannend. Dat weet Johan (45), een getrouwde man die trio’s heeft met vrienden. Of Tim (36), die verliefd is op een sekswerker. En Margot (23), de minnares van een getrouwde Spanjaard. Vijf eerlijke getuigenissen uit onze reeks ‘Verboden Liefde’ die de redactie verbluften. “Geen man zal me ooit nog zo bevredigen, denk ik.” -
Welke film- of tv-scène schudde je seksueel wakker? 40 reacties: “Ik keek er samen met mijn stiefbroer naar”
Welke scène of film was jouw eerste seksuele trigger? Die vraag stelde vroedvrouw en auteur Uwe Porters (33) aan 46.800 Vlamingen op Instagram. Ze kreeg honderden anonieme reacties: we verzamelden de opvallendste en trekken er met Uwe een paar belangrijke lessen uit over ons seksleven. “Tijdens het babysitten keek ik tv en kwam ik per ongeluk ‘Emmanuelle’ tegen. Een openbaring.” -
-
PREMIUM
COLUMN. Goedele Liekens over het nieuwe fenomeen ‘sologamie’: “Wat nu? Iedereen scheiden en single?”
-
Independer
Mag je als huurder of eigenaar barbecueën op het terras van een appartementsgebouw?
Met de zomer in het vizier, verheug je je vast al op een gezellige barbecue op het terras van je appartement… tenminste, als een beperkende wetgeving geen roet in het eten strooit. Wat mag je als bewoner wel of niet op het terras van je flat? Independer.be pluist het uit. -
PREMIUM
Hannelore krijgt een onverwachte ‘yonimassage’ van haar masseur: “Hij duwde mijn benen een beetje uiteen”
Hannelore* (38) is uit elkaar met haar ex, Pieter* (45). Maar hij is massagetherapeut, en zij belandt als klant op zijn behandelingstafel. Naakt, onder die bekende, krachtige handen. Ze houdt Pieter niet tegen wanneer zijn bekwame vingers steeds nieuwsgieriger worden. Op haar intiemste plek roepen ze nieuwe sensaties op. “Hij boog zich voorover naar mijn schoot en fluisterde: ‘Zal ik?’ Ik kreunde.” -
PREMIUM
“Ik heb een man véél te bieden, maar ik moet de kans krijgen.” Rebecca (36) is al 5 jaar single door haar aandoening
-
PREMIUM
“Binnen 1 minuut kan je klaarkomen”: Geliefde Satisfyer krijgt nu variant van 12,95 euro, maar werkt die even goed?
-
Verkoopt seks nog altijd? De meest provocerende modecampagnes uit de geschiedenis
Sex sells, zoveel weet iedereen en toch klopt het niet volledig. Hoewel het jarenlang dé leuze was van reclamemakers, blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Illinois dat seks in campagnes consumenten helemaal niet aanzet tot kopen. Desondanks zijn er de afgelopen jaren heel wat memorabele campagnes verschenen, die naast seksueel getint ook gewoon goed zijn. 10 op een rij. -
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
Voor een optimaal rendement van je zonnepanelen, is een regelmatige onderhoudsbeurt geen overbodige luxe. Maar hoe vaak moet je je zonnepanelen reinigen? Welke producten gebruik je daarvoor? En kan je dit zelf doen? Deze tips van bouwsite Livios helpen je op weg. -
PREMIUM
“Er zijn koppels die een codewoord afspreken.” Wat moet je doen als iemand anders met je partner flirt?
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerNico Herbots
Stefanie vanhouche
gustaaf carpels
ka Van der Linden
Jens van den Broeck