Jan De Nul bouwt cruisehaven van 140 miljoen euro voor Panamakanaal
UpdateBaggeraar Jan De Nul gaat in consortium met een Chinees bedrijf een cruisehaven bouwen in Panama, zo meldt het bedrijf. Het contract voor de terminal aan de Stille Oceaanzijde, aan de monding van het Panamakanaal, is 165 miljoen dollar (140 miljoen euro) waard, zo verduidelijkt Jan De Nul.
De Panamese havenautoriteit organiseerde gisteren de startceremonie voor de haven, die de naam 'Amador' kreeg. De bouw van de nieuwe cruiseterminal met twee dokken zal volgens Jan De Nul 18 maanden duren.
De terminal kan per dok schepen tot vijfduizend passagiers aan. De terminal komt er op het eilandje Perico. Dat ligt vlak bij de kust, nabij Panama Stad en de monding van het Panamakanaal tussen de Stille en Atlantische Oceaan.
Het baggerbedrijf met hoofdzetel in Aalst werkt voor het project samen met China Harbour Engineering Company. Het consortium werd 'Cruceros del Pacifico' gedoopt.
Jan De Nul neemt alle bagger- en opspuitingswerken voor zijn rekening. "Dit omhelst onder andere het baggeren van aanlegplaatsen, zwaaikom en toegangskanaal met een kraanponton en sleephopperzuiger", aldus De Nul. "Ook voor het baggeren en transporteren van zand vanuit een leenzone en de opspuiting van een terrein van 8,3 hectare voor de bouw van alle landinrichtingen zal een sleephopperzuiger gebruikt worden."
Eerste samenwerking met China
De bouw van de haven zal een positief effect hebben op de Panamese economie en op de gezinnen van de werknemers die hieraan zullen meewerken
De president van Panama is tevreden met de werken. "Dit infrastructuurproject is cruciaal voor de verdere economische ontwikkeling van Panama," sprak Juan Carlos Varela, President van Panama. "Het zal niet alleen een duizendtal directe banen en 1.800 indirecte banen genereren tijdens de bouwfase, maar ook vaste tewerkstelling voor de exploitatie van de terminal creëren. Dit alles zal een positief effect hebben op de Panamese economie en op de gezinnen van de werknemers die aan dit prachtige project zullen meewerken."
De haven is ook de eerste samenwerking tussen Panama en China sinds Panama in juni de diplomatieke relatie met Taiwan volledig verbroken heeft en in de plaats de banden met China aanhaalde. Peking beschouwt Taiwan nog steeds als een afvallige provincie.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wie is de rijkste ondernemer in jouw provincie?
-
PREMIUM98
Dit is het ‘geheime’ plan van de oliesjeiks om ons minder voor diesel en benzine te laten betalen
Arabische oliesjeiks zijn van plan om met een speciale ingreep de prijs van ruwe olie drastisch te doen dalen. Voelt een tankbeurt bij ons dan eindelijk niet meer als een financiële aderlating? En hoe willen ze de prijs zomaar laten zakken, terwijl het Midden-Oosten in lichterlaaie staat? We vroegen het aan Peter Vanden Houte, hoofdeconoom van ING België. “Alleen Oekraïne kan de pret nog bederven.” -
PREMIUM335
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
Een perfecte storm woedt vandaag in de autowereld. De verkoop daalt en hoewel er steeds meer en goedkopere stekkerwagens op de markt komen, wakkert dat de interesse van de automobilist om elektrisch te rijden niet aan, integendeel. Hoe komt dat? En heeft dat gevolgen voor de prijs? -
-
Slechts vijf werkgevers doen mee aan pilootstudie over vierdagenwerkweek met loonbehoud
-
Mijnenergie
Heb je zonnepanelen en draait je teller nog terug? Dan betaal je bij almaar meer leveranciers extra kosten
Veel eigenaars van zonnepanelen willen nog zo lang mogelijk gebruikmaken van de analoge energiemeter met terugdraaiende teller. Ze beogen zo een lagere energiefactuur ten opzichte van mochten ze een digitale meter hebben met gescheiden verbruik en injectie. Evenwel rekenen almaar meer energieleveranciers daar extra kosten voor aan. Nu zijn het er zes, en de kosten lopen op tot meer dan 300 euro per jaar. Mijnenergie.be schept duidelijkheid. -
PREMIUM144
Voor koopkracht een zegen, voor concurrentie een vloek: experts pleiten voor aanpassing van automatische loonindexering
Voor de ene een zegen, voor de ander een vloek. De automatische loonindexering zorgt ervoor dat de lonen, uitkeringen en pensioenen in ons land automatisch de inflatie volgen. Maar is dat wel zo’n goed idee? Professor en econoom Gert Peersman (UGent) pleit voor een afschaffing van het huidige systeem. Maar hoe? Wij bespreken drie alternatieven. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
105
België heeft vijfde grootste begrotingstekort van eurozone
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
PREMIUMHLN legt uit60
▶ Moeten leefloners vrezen voor een lager inkomen? “Als het van N-VA afhangt wel”
Uit een vergelijking die N-VA maakte, blijkt dat er amper een verschil is tussen het leefloon van alleenstaande ouders en het loon dat ze krijgen als ze fulltime werken. Hoe klein is dat verschil precies? En moeten personen met een leefloon nu vrezen voor een lager inkomen? Onze economiejournalist Robbe van Lier beantwoordt vijf vragen. -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin