Studie: 43 procent van de Belgen niet overtuigd van veiligheid zelfrijdende auto
43 procent van de Belgen is er niet van overtuigd dat zelfrijdende wagens veilig zijn. Daarmee lijkt het vertrouwen van de consument in zelfrijdende auto's te stagneren, zo blijkt uit een onderzoek van bedrijfsconsultant Deloitte.
Deloitte ondervroeg voor haar ‘2019 Deloitte Global Automotive Consumer Study’ in september en oktober van vorig jaar meer dan 25.000 consumenten uit 20 landen om te peilen naar hun voorkeuren over kwesties die een impact hebben op de autosector. In België waren er dat ongeveer 1.250.
Uit het onderzoek blijkt dat het vertrouwen van de Belg in zelfrijdende wagens stagneert. 43 procent van de respondenten is er niet van overtuigd dat zelfrijdende auto's veilig zullen zijn. Dit is maar een lichte daling vergeleken met de 50 procent van vorig jaar. Het verschilt wel aanzienlijk van de 69 procent in 2017.
lees verder onder de video:
Geleidelijke aanvaarding
"Zelfrijdende wagens maakten hun intrede 'in de echte wereld' via piloottests en hebben bijgevolg te maken gekregen met uitdagingen uit 'the real world'. Een reeks spraakmakende incidenten hebben bijgedragen aan de stabilisering van het consumentenvertrouwen in de studie van dit jaar. Wellicht zal op langere termijn een tendens waar te nemen zijn in de richting van een geleidelijke aanvaarding", verklaart Eric Desomer, Automotive sector Leader for Deloitte Belgium, de tendens.
Consumentenvertrouwen
Uit het onderzoek blijkt ook dat het consumentenvertrouwen in traditionele autofabrikanten die zelfrijdende wagens op de markt brengen, blijft slinken: van 48 procent in 2018 tot 31 procent in 2019. Er is dus meer vertrouwen in spelers die nieuwe technologieën op de markt brengen dan in de traditionele fabrikanten.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert. -
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
Automobilisten die deze vakantie door Duitsland rijden, lopen grote kans om ze tegen te komen: vreemde, zwart-wit gekleurde verkeersborden langs de snelweg waarvan niemand lijkt te weten waarvoor ze dienen. Dat ze niet bedoeld zijn voor mensen, maakt het nog mysterieuzer. -
PREMIUM
Neemt TomTom met zelfrijdende auto wel de juiste afslag?
-
Independer
Autoschade en van de dader geen spoor? Dit dien je te doen
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
“Laat die zelfrijdende auto maar komen"
Wow. Dat was toch even een verrassing na de laatste gemeenteraadsverkiezing in Hasselt. Dat N-VA de grootste zou worden konden we denken. Dat er een coalitie zou ontstaan met de N-VA, Rood-Groen+ en Open VLD was niet voorspeld. Het roer van ‘t Scheep wordt omgedraaid. “Hasselt wordt een proeftuin, waar online en fysiek winkelen samen gaan en waar de zelfrijdende auto straks een plek heeft,” zo blikt kersvers burgemeester Steven Vandeput (N-VA) alvast vooruit op de volgende zes jaar. -
Auto
VIDEO. Een echt SF-ongeluk: zelfrijdende auto rijdt zelfstandige robot aan
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAnoniem
Johan Vancaneghem
censor
Jan Verstrepen
Danny De Corte