© REUTERS

Vluchters zetten sprinters een hak in de Giro: Fransman Benjamin Thomas klopt Michael Valgren en pakt grootste zege uit z’n carrière

Benjamin Thomas is in Lucca de verrassende winnaar geworden van de vijfde rit. Dat deed hij niet in de massaspurt, maar vanuit een vlucht met vier. De pistier was in Toscane de snelste van vier en zorgde daarmee voor de allereerste zege van Cofidis van het seizoen. Hij haalde het van ex-Omloop het Nieuwsblad-winnaar Michael Valgren en de Italiaan Enzo Paleni.

Hugo Coorevits

Roze trui: Tadej Pogacar (Slo)

Paarse trui: Jonathan Milan (Ita)

Blauwe trui: Tadej Pogacar (Slo)

Witte trui: Cian Uijtdebroeks

Hoe kwam de zege tot stand?

Het werd een etappe met zeer verrassende afloop. En dat kwam omdat de sprintersploegen niet alleen veel te veel naar elkaar loerden en er te veel teams niet mee wilden werken, maar het was ook omdat een aantal ploegen vertikten mee te werken. Niet alleen onderschatten ze de vier renners die op 77 km van het einde mochten vertrekken, maar te veel ploegen wilden mee surfen op het zweet van Lidl-Trek, Soudal Quick-Step, Jayco-AlUla en Alpecin-Deceuninck die op iets meer dan een kilometer van de streep niet hun eigen doodvonnis wilden teken.

Thomas is een in Italië wonende 28-jarige Fransman die op de baan al vier keer wereldkampioen werd. Het was voor hem zijn tiende zege op de weg en meteen ook zijn allereerste overwinning in de World Tour. Op één kilometer van het einde werd hij ei zo na verrast toen de al tien kilometer slepende Andrea Pietrobon een late uitval maakte.

Het werd opnieuw een heel aparte rit die nochtans uiterst relaxed begon. Alsof velen een snipperdag wilden nemen in functie van de gravelrit van donderdag. Zo dachten ook Lewis Askey, Mattia Bais en Ewen Costiou erover toen ze na drie kilometer vrije baan kregen. Manuele Tarozzi en Simon Geschke kwamen er negen kilometer koers bij. Nog vooraleer de twee waren aangesloten werd de jonge Fransman Costiou door de ploegleiding van Arkéa-B&B teruggefloten. Zo gaat dat in het peloton van vandaag. Maar echt veel voorsprong kreeg het kwartet niet. Toch zullen de vier spijt gehad hebben van hun poging, ook al was hun voorgift na 25 kilometer anderhalve minuut.

De vluchters raakten nooit weg omdat Alpecin-Deceuninck met een stevig uitgetekend plan zat. Het team van Kaden Groves gebruikte de Passo del Bracco, de grootste moeilijkheid van de dag, om zoveel mogelijk sprinters pijn te doen.

De eerste die overboord moest, was alweer Fabio Jakobsen die bijgestaan werd door zijn vriend Julius van den Berg en Gijs Leemreize. Op 3,3 km van de top loste Merlier de rol, maar vier ploegmaten bleven bij hem, waaronder Julian Alaphilippe. Op 0,9 km van de top liet ook Caleb Ewan het peloton gaan en verkoos om met de groep van Merlier en Gaviria terug te keren.

Het beukwerk van Roodhoofts’ ploeg maakte dat op 111 km van de finish de vier werden ingelopen, maar op datzelfde moment kwam het groepje met Merlier in de afdaling al opnieuw aansluiten. En op honderd kilometer van de finish stopte Alpecin-Deceuninck even bruusk het menwerk als het begonnen was. Kaden Groves pakte in de tussenspurt van Ceparana de volle buit. 12 punten voor de Australiër, 8 voor Olav Kooij en zes voor Jonathan Milan.

Op dik 77 km van de finish reden Benjamin Thomas, Michael Valgren, Andrea Pietrobon en Enzo Paleni moeiteloos weg. Ze kregen anderhalve minuut voorsprong cadeau, maar meer mocht niet van Lidl-Trek, Soudal Quick-Step en Alpecin-Deceuninck. Op twintig kilometer van de finish hadden de vier nog een voorsprong van één minuut, maar Lidl-Trek had beslist dat het een massaspurt zou worden. Cerny, De Marchi, Calmejane, Affini hielpen uiteindelijk Daan Hoole die veel achtervolgingswerk opknapte. Maar het was allemaal boter aan de galg.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Wat deden de favorieten?

Het werd voor de klassementsrenners een overgangsdag, want nu volgen de gravelrit, de tijdrit en zaterdag een bergrit naar Prato di Tivo. Omdat de bonificatieseconden verdeeld werden onder de vluchters, bleef iedereen in de buik van het peloton.

Wat deden de Belgen?

Pieter Serry zat alweer snel in de positie van controleur van het peloton. Samen met Amanuel Ghebeigzabhier die de werkmier is van Jonathan Milan. Jimmy Janssens hielp het eerste koersuur ook al mee en was – net als de bovengenoemde renners – opnieuw in te zetten toen er na de tussenspurt opnieuw vier renners op pad gingen. De laatste kans op een sprint voor Napels van zondag zouden ze bij Alpecin-Deceuninck ook niet laten ontsnappen.

Quinten Hermans nam op de Passo del Bracco in het eerste gedeelte van de rit over om zoveel mogelijk spurters overboord te kieperen. Hij zette het peloton bergop op één lijn. Ook Timo Kielich hielp daar mee.

Edward Planckaert was niet alleen de lead out van Kaden Groves bij de verschillende tussenspurten, de Moenenaar pakte ook in de Intergiro nog wat punten weg voor de neus van Jonathan Milan.

Edward Theuns maakte zich op achttien kilometer van de streep kwaad omdat ze naar zijn mening te weinig steun kregen in de jacht op de vier.

Verder nog iets dat je moet weten?

* De eerste Giroweek gaat in als de week waarin Tadej Pogacar zowat elke dag van kleur van broek veranderde. Na de door de UCI verboden ‘granata-broek’ reed hij nu voor het eerst in een roze broek. Dinsdag wisselde hij na het telefoontje van de wereldwielerbond nog net voor de start snel naar een zwart exemplaar.

* We gingen nog met 170 renners van start. De voorbije vier dagen verloren we met Gesink, Dunbar, Welten, Carr, Traeen en Girmay zes eenheden.

* Tobias Lund Andresen viel al over een borduur nog voor de officiële start. De Deense lead out van Fabio Jakobsen was precies nog niet wakker.

* Adrien Petit stapte op iets meer dan honderd kilometer van de streep volkomen leeg af. Daarmee verliest Intermarché-Wanty met de Fransman een tweede man. Dat is slecht nieuws voor Madis Mihkels, de jonge sprinter van de ploeg die na het verlies van Girmay nog de enige snelle man is.

* Christophe Laporte maakte een vreemde val in voorbereiding op de tussenspurt van Ceparana. Ging er iets fout met de fiets? Zwaar geschaafd aan de linkerzijde trok hij verder, maar de Europese kampioen was als lead out meteen uitgeschakeld voor de finale in Lucca. Ook al zat hij redelijk snel weer achterin het peloton.

* Davide Piganzoli, Alain Riou, Giovanni Lonardi en Riley Pickrell knalden op 35,5 km van de streep in een stadscenter bij hoge snelheid loeihard op een verkeerseiland met een verkeersbord.

* Tien kilometer verder was het opnieuw raak met Attila Valter die loeihard op zijn schouder viel. Nadav Raisberg en Michael Woods lagen er ook bij, net als Henok Mulubrhan en o.a. Lorenzo Milesi.

* Roel van Sintmaartensdijk is niet alleen bezig aan zijn eerste grote ronde, de Nederlander van Intermarché-Wanty vierde tussen Genua en Lucca zijn 23ste verjaardag.

* Lilian Calmejane reed met de blauwe trui. Die is voorlopig eigendom van Tadej Pogacar, maar omdat de Fransman van Intermarché-Wanty sinds dinsdag tweede staat, nam hij dat leidersshirt over van Daniel Felipe Martinez.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

  • Vier sterke vluchters zetten de snelle mannen een hak 
  • Benjamin Thomas sprint naar winst voor Michael Valgren
  • Rozetruidrager Tadej Pogacar kent een rustig werkdagje 
Achtste plaats voor Tim Merlier

Tim Merlier sleept nog een achtste plaats uit de brand. De spurt van het peloton is gewonnen door Jonathan Milan voor Caleb Ewan en Phil Bauhaus. Tim Merlier wordt achtste en houdt Olav Kooij en Madis Mihkels.  
De Fransman houdt Michael Valgren af en wint de vijfde etappe van deze Giro. Hij bezorgt zo Team Cofidis de zege.  
Linke Italiaan

Pietrobon is een linkadoor van dienst. Hij zit al een hele tijd in de wielen en snelt nu weg. Is de Italiaan op weg naar de zege?  
Rode vod

De vier vluchters stomen onder de rode vod door. Ze hebben nog steeds een bonus van 22 seconden. Het peloton gaat het niet redden.  
Stroomstoot 

We krijgen een laatste stroomstoot in het peloton. Er liggen nog wat linke bochten en dit speelt in het voordeel van de vluchters. Wie knalt het laatste gat dicht?   
Tempobeulen

Valgren, Thomas en Paleni schudden nog een keertje aan de boom. Pietrobon is de zandzak van dienst. We komen bijna in de straten van Lucca.  
40 seconden

Neen, het zit er niet zo goed uit voor het peloton. Ze moeten nog steeds een kloof van 40 seconden dichten.   
Spannend

De vier voorin maken het wel spannend. Het peloton komt niet echt dichter. We zien ook de blauwe trui van Lilian Calmejane aan het werk. De ploeg verloor gisteren Biniam Girmay en vandaag Adrien Petit. 
Treintjes

De treintjes worden op de rails gezet. Visma-Lease a Bike stuurt Edoardo Affini naar het front. De Italiaan kan een aardig stukje hardrijden en hij werkt nu in dienst van Olav Kooij.

45 seconden

Echt veel dichter komt het peloton niet. Op 10 kilometer van het einde bedraagt het verschil met het peloton nog steeds 45 seconden. Jonathan Milan heeft ploegmakkers Edward Theuns en Jasper Stuyven rond zich.  
Volk op komst

De troepen van Patrick Lefevere zetten dan maar Josef Černý aan het werk. Voorin wordt er niet gewacht en draait de ketting strak rond. Het wordt zo een dubbeltje op zijn kant.  
Hommeles in peloton

In het peloton wordt er veel gediscussieerd. De mannen van Soudal Quick-Step lijken niet meer mee te werken. Misschien voelt Tim Merlier zich niet al te best. De ploeg van Lidl-Trek zoekt steun want ze blijven op 50 seconden van de vier hangen. Is er een verrassing in de maak?  
Thomas De Gendt: altijd wel in voor een grapje of woordspeling 
Bergpunten voor Valgren

De Deen knalt stevig door. Hij ruikt misschien wel ritwinst. De vier voorin houden goed stand en rijden nog steeds een minuut voor het peloton uit. In één ruk rijden de renners nu naar Lucca.   
Geen moordend tempo

Echt gevlamd wordt er niet in het peloton. Dit is goed nieuws voor de spurters Merlier, Gaviria, Ewan en Jakobsen die eerder in deze etappe wel moesten passen op de eerste klim van de dag.  
De vier koplopers hebben nog steeds een minuut bonus. Gaan de mannen van Alpecin-Deceuninck opnieuw aan de boom schudden om spurters overboord te gooien? 
Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Wegwielrennen