Direct naar artikelinhoud
Gezondheid

Studio 100 eist excuses van Greenpeace na ophefmakende video van Maya De Bij die sigaretten promoot

In het filmpje prijst Maya De Bij sigaretten aan "in handige kleine doosjes, voor de kleine kinderhandjes".Beeld Greenpeace/Studio 100

Studio 100 eist excuses van Greenpeace, nadat de organisatie vandaag een opvallende campagne lanceerde waarin Maya De Bij sigaretten voor kinderen aanprijst. Greenpeace kaart daarmee aan dat Studio 100 charcuterie verkoopt met de beeltenis van het bij kinderen populaire figuurtje. En dat is schadelijk voor de gezondheid. Ook Stichting tegen Kanker noemt de actie van Greanpeace "kort door de bocht".

"Studio 100 gebruikt haar populaire figuren zoals Maya, Plop, K3 en Samson om ongezonde producten voor kinderen te promoten", zegt Sébastien Snoeck, verantwoordelijk voor de campagne Meat & Dairy bij Greenpeace. "De sigaretten uit de video zijn vals, maar de charcuterie van Studio 100 is wel degelijk echt. En helaas bijzonder schadelijk voor de gezondheid van onze kinderen."

Met deze parodie van Maya De Bij klaagt Greenpeace aan dat Studio 100 ongezonde charcuterie voor kinderen blijft verkopen. "De WHO bestempelt charcuterie als kankerverwekkend. Uit een recente analyse door gezondheidsspecialisten blijkt bovendien dat de charcuterie van Studio 100 te veel zout, nitrieten en ongezonde vetten bevat", aldus de milieuorganisatie. "Diëtisten raden de consumptie ervan dan ook zo veel mogelijk af, zeker voor kinderen."

'De Wereldgezondheidsorganisatie bestempelt charcuterie als kankerverwekkend'
Sébastien Snoeck, Greenpeace

Volgens Joeri Thijs, campagneverantwoordelijke bij Greenpeace, is het dan ook verkeerd dat Studio 100 "kinderen aanleert dat vlees natuurlijk en gezond is, terwijl we net minder vlees moeten gaan eten". Dat zei hij vanmorgen op Radio 1.

"Als we verandering willen in onze vleesconsumptie, is het niet zo raar dat we bij kindervlees uitkomen", aldus Thijs. "Het is belangrijk om aan onze kinderen uit te leggen waarom het belangrijk is dat we minder vlees eten, en dat het niet per se gezond is als je elke dag Maya De Bij- of Plopworst tussen je boterham legt. We hopen dat onze campagne het debat kan aanwakkeren in de huiskamer of bij Studio 100."

Schadelijk

Bij Studio 100 zijn ze niet te spreken over de "agressieve aanval van Greenpeace", zo laat topman Hans Bourlon weten aan VTM NIEUWS. "Dit is schadelijk voor onze figuur", luidt het. "Er komt weliswaar een waarschuwing achteraan in het filmpje, maar onze doelgroep, kindjes, lezen niet of kunnen niet lezen." 

Morgen bekijkt het bedrijf of er acties ondernomen worden. In afwachting hoopt Bourlon op excuses. Ook vraagt hij de beelden van een rokende Maya De Bij offline te halen.

'Er komt weliswaar een waarschuwing achteraan in het filmpje, maar onze doelgroep, kindjes, lezen niet of kunnen niet lezen'
Hans Bourlon, Studio 100

Greenpeace en Studio 100 voeren al langer gesprekken over de manier waarop het bedrijf zijn figuren promoot. Net daarom betreurt Bourlon deze actie. "We doen dat niet alleen met vlees, maar ook met fruit, groenten, water, koekjes en suikervrije ijsjes. Dat gebeurt met licentienemers die aan alle regels voldoen en het is aan de mensen om te kiezen welke producten ze kopen."

Geen gesprekken ondanks vragen

Greenpeace laat intussen aan VTM NIEUWS weten dat het zijn excuses niet zal aanbieden. "Maya verkoopt vlees dat ongezond is voor kinderen en massale vleesconsumptie is ook slecht voor het klimaat", luidt het. "Hans Bourlon beweert dat er onderhandelingen lopen met Greenpeace, maar dat is niet het geval. Greenpeace vraagt al vijf maanden om rond te tafel zitten, maar Studio 100 is daar tot op vandaag niet op ingegaan."

Twitter bericht wordt geladen...

Kort door de bocht

Stichting tegen Kanker vindt de actie van Greenpeace niet helemaal koosjer. "Charcuterie eten en roken verhogen allebei de kans op kanker, maar bij charcuterie is die kans vele malen lager", zegt woordvoerder Mathijs Goossens.

Voor de Stichting tegen Kanker is er een groot verschil tussen (passief) roken en charcuterie eten. "Het is een verschil in grootteorde. Charcuterie eten en roken verhogen inderdaad allebei de kans op kanker. Bij roken zal de kans op kanker 20 tot 30 keer verhogen, maar bij charcuterie is die kans vele malen lager", aldus woordvoerder Mathijs Goossens. "Charcuterie is bovendien, in tegenstelling tot roken, niet verslavend", voegt hij toe.

'Het is een verschil in grootteorde. Charcuterie eten en roken verhogen inderdaad allebei de kans op kanker'
Mathijs Goossens, woordvoerder Stichting tegen Kanker

Ouders moeten zich geen zorgen maken als hun kind af en toe charcuterie eet, "maar er zijn natuurlijk wel gezondere alternatieven. Charcuterie bevat weinig voedingswaarde, en blijft een risico", zegt Goossens.