Tunnel van fietsostrade schuift in één weekend onder Ringlaan

Een van de grootste ingrepen bij de aanleg van de fietsostrade ­Herentals-Balen is de constructie van een fietstunnel onder de Geelse Ringlaan over de spoorweg bij Rauwelkoven door. Of beter gezegd: de bouw van een fietstunnel naast het spoor om die nadien op zijn plek te ­schuiven.

Hans Otten

Het punt waar de Geelse ringlaan met een brug over de verbindingsweg Rauwelkoven en de spoorlijn heen gaat, vormde vanaf het begin een knelpunt bij het opstellen van de plannen van de fietsostrade tussen Herentals en Balen. Die comfortabele en veilige fietsverbinding volgt bijna over de volledige afstand van 35 kilometer de treinverbinding tussen de gemeentes. Maar in de buurt van het voetbalstadion van ASV Geel zouden de fietsers het nieuwe fietspad moeten verlaten om zich in het andere verkeer op ­Rauwelkoven onder de brug van de Ring door te rijden.

“En die baan is voor fietsers helemaal niet veilig”, zegt Johan Alen van Fietsersbond Geel. “Het is een erg slingerende weg met onoverzichtelijke bochten en twee aansluitingen naar de ringlaan toe. Bovendien is uit snelheidsmetingen herhaaldelijk gebleken dat auto’s hier veel te snel rijden. Er zijn zelfs snelheden tot 104 kilometer per uur geregistreerd. Sinds de overheden zo’n vijf jaar geleden met de plannen voor de fietsostrade op de proppen zijn gekomen, zijn we blijven pleiten voor de aanleg van een fietstunnel op deze plek.”

1,4 miljoen euro

Dat er flankerende maatregelen nodig zijn, hadden de provincie Antwerpen en het Vlaamse Gewest ook meteen in de gaten, maar het kostte verscheidene jaren om de budgetten rond te krijgen. Want aan de bouw van de fietstunnel hangt een prijskaartje van bijna 1,4 miljoen euro. Op het deel tussen Herentals en Geel plant de provincie liefst twee tunnels en vijf bruggen, samen goed voor 9 miljoen euro. 40% daarvan komt uit Europese middelen, de rest leggen de andere overheden bij.

Schuifwerk

“Het doel is dat de fietsers op een snelle, maar vooral veilige manier op school of hun werk kunnen geraken. Ook de studenten van Thomas More zijn daar zeker bij gebaat”, zeggen gedeputeerden Luk Lemmens (N-VA) en Peter Bellens (CD&V) van de provincie Antwerpen. “De voorbereidingen voor de tunnel starten half november, in het paasweekend van 2019 wordt de tunnel op zijn plaats geschoven. Dan duurt het nog een tijd voor die in gebruik kan worden genomen, want ook het aansluitende fietspad moet nog worden aangelegd.”

Dat las u goed: de Arendonkse aannemer Mols gaat geen tunnel graven door de brughelling, maar schuift een afgewerkte tunnel op zijn plek. “Mensen verbazen zich wel vaker over die werkwijze, maar het is veel goedkoper om de tunnelkoker eerst apart te bouwen en pas nadien op zijn plaats te schuiven”, zegt Geert Tormans van Mols. “We hopen in november te kunnen starten met de opbouw van de tunnel op het terrein tussen Rauwelkoven en de spoorweg, ten westen van het brug­talud (kant Larum, red.). Dat wordt een constructie van 35 meter lang en zo’n 5,5 meter breed.”

Artistiek project

Volgens de timing schuift de aannemer de tunnel in het verlengde paasweekend van volgend jaar op zijn plaats. “Dat wil zeggen dat we in dat ene weekend het asfalt van de ringlaan afschrapen, over de hele breedte de brugbedding uitgraven, de tunnel op zijn plaats brengen en de brughelling en het wegdek erboven weer aanwerken. Dat weekend is de ringlaan drie dagen volledig onderbroken, maar het is een korte pijn. Laten we hopen dat we bij het afgraven van de bedding niet voor onaangename verrassingen komen te staan, want we weten natuurlijk niet welke materialen er indertijd gebruikt zijn”, zegt Tormans. Het staat vast dat het huzarenstukje in april volgend jaar veel bekijks krijgt.

De stad hoopt dat de afgewerkte tunnel nadien via een artistiek schilderproject kan worden opgefleurd. “Door dergelijke street art kunnen we ook vermijden dat plaatselijke graffitikunstenaars hun tags gaan achterlaten”, zeggen burgemeester Vera Celis en schepen Bart Julliams (N-VA) van Geel. En ook de Fietsersbond toont zich erg tevreden. “We zijn blij dat we met de overheden samen konden werken om tot dit project te komen. Dat het dankzij de Europese middelen zelfs ook nog vroeger uitgevoerd kan worden dan eerst gepland, juichen we nog meer toe”, zegt Alen.