Waarom seks in reclames (niet) altijd verkoopt
Of het nu een half naakte man op een gigantische billboard is, of een vrouw die extreem zwoel in de camera kijkt. Seks blijkt nog steeds extreem goed te verkopen. Nu ja, dat denken we toch. Wetenschapsfilosoof Gustaaf Cornelis legt uit waarom dit niet altijd het geval is.
Dé leuze van reclamemakers? Sex sells. Iedereen weet het, maar toch blijkt het niet volledig te kloppen. Professor Cornelis legt uit dat het verband tussen het product en de afbeelding vaak te snel zoek raakt. En dan is de relevantie van de reclamecampagne snel weg. Heb je zonder slogan geen idee wat het beeld je nu juist wil verkopen? Dan slaat de reclamemaker de bal waarschijnlijk mis.
Humor kan in veel gevallen een seksueel getinte reclamecampagne terug goedmaken. Al moet ook die passen bij de campagne. Een grappig beeld waarbij de boodschap van de campagne niet doorkomt, is en blijft onlogisch.
Cornelis stelt zich dan ook vragen bij seksueel getinte advertenties: "Maken we geen lustobjecten van vrouwen door ze te tonen in een reclame waarin het er eigenlijk niet toe doet?"
Esthetisch
Een zwoel beeld is volgens Cornelis wel op zijn plaats wanneer het subtiel of esthetisch gebruikt wordt. Een man met een strak lichaam die reclame maakt voor een sportmerk, is helemaal oke. Ook is er een logica waarom we steevast meer vrouwen in reclames zien dan mannen, we zien nu eenmaal liever feminiene kenmerken terugkeren in een advertentie.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
“Mijn man kreeg een depressie van onze open relatie.” De wildste fantasieën vallen in het echt soms tegen
-
Komen liefdesbrieven terug? 2 experts leren je de mooiste te schrijven: “Gebruik ChatGPT op een slimme manier”
Vroeger communiceerden koppels via liefdesbrieven. Vandaag belanden pen en papier onder het stof. En toch is een liefdesbrief waardevoller dan ooit voor je relatie, vertellen relatietherapeuten Chloé De Bie en Filip Geelen. Wat zijn de ingrediënten van een goede brief? Mag je ChatGPT gebruiken? En wat als je een lelijk geschrift hebt? “Je moet geen goede schrijver zijn.” -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
-
PREMIUM
Hannelore krijgt een onverwachte ‘yonimassage’ van haar masseur: “Hij duwde mijn benen een beetje uiteen”
-
Independer
Je huisbaas renoveert je woning: wat zijn jouw rechten als huurder? En hoe zit het met de maandelijkse huur?
Stel: je verhuurder kondigt aan dat hij renovatiewerken uitvoert om de EPC-waarde van je huurhuis of -appartement naar een hoger niveau te tillen, conform de verstrengde energetische wetgeving. Welke gevolgen heeft dat voor jou als huurder? Independer.be beantwoordt de vaakst gestelde vragen hieromtrent. -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
PREMIUM
“Vreemdgaan lijkt nog altijd meer geaccepteerd”: experts over de voor- en nadelen van een open relatie
-
PREMIUM
5 Vlamingen delen hun stoutste seks: “De vrouwen vingerden elkaar, een voorproefje. En toen keken ze naar mij”
-
Verkoopt seks nog altijd? De meest provocerende modecampagnes uit de geschiedenis
Sex sells, zoveel weet iedereen en toch klopt het niet volledig. Hoewel het jarenlang dé leuze was van reclamemakers, blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Illinois dat seks in campagnes consumenten helemaal niet aanzet tot kopen. Desondanks zijn er de afgelopen jaren heel wat memorabele campagnes verschenen, die naast seksueel getint ook gewoon goed zijn. 10 op een rij. -
PREMIUM
“Ik wil eindelijk eens een man, géén kleuter.” Myriam (50) is verliefd op haar friend with benefits en dat wil ze niet
“Hij maakte duidelijk dat hij géén relatie wilde. Maar we hebben nog altijd seks.” Myriam (50) valt altijd op de foute mannen, gelooft ze. Nu voelt ze zich goed bij Bert (49), haar friend with benefits. Te goed, zelfs. Zelfs al ontdekte ze dat ook hij geheimen voor haar heeft, en haar daarom niet wil. Wat als je altijd op onbereikbare mannen valt? Relatietherapeut Wim Slabbinck geeft advies. -
PREMIUM
Deze gescheiden koppels blijven beste vrienden. Hoe doen ze dat? “Mijn nieuwe vriendin vond dat we te veel sms’ten”
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerNico Herbots
Stefanie vanhouche
gustaaf carpels
ka Van der Linden
Jens van den Broeck