© Joris Herregods

Havenpendelbus succesvol, maar niet op rechteroever

Vorig jaar hebben 102.710 pendelaars gebruikgemaakt van de Pendelbus van de haven van Antwerpen. Dat is een absoluut record. Opvallend, de bus is vooral populair op de linkeroever.

cm

De Pendelbus werd in 2009 in het leven geroepen door Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO), de beheerder in de Waaslandhaven. Sinds 2016 is de bus mee in handen van het Havenbedrijf. Het aantal gebruikers van de bus is de laatste jaren telkens toegenomen. Waar er in 2017 nog 83.830 gebruikers waren, is vorig jaar de kaap van 100.000 overschreden tot 102.710. Erg populair blijken de lijnen uit Sint-Niklaas en Zwijndrecht-Beveren, waar er het laatste jaar een stijging van 56% was.

“Meer dan waarschijnlijk speelt het mee dat het fileleed elke dag groter wordt”, zegt coördinator Bas Kussé. “Mensen beginnen zich ook voor te bereiden op de Oosterweelwerken en zoeken naar alternatieven. Ook de interesse bij de bedrijven stijgt. Intussen toen al 133 bedrijven en ook uitzendkantoren mee. 40% van de pendelaars zijn overigens uitzendkrachten, met bijvoorbeeld heel wat mensen voor Katoen Natie.”

© RR

Zeven lijnen

Er rijden volgens de coördinator nu zeven lijnen, allemaal met een eindbestemming op de linkeroever. “We hebben ook projecten op de rechteroever gedaan, maar daar is de situatie anders, met grote parkings aan de bedrijven. Mensen zijn er vaak vaste werknemers, die gewoon met de wagen komen. De auto is er koning”, aldus Kussé nog.

Ook jongeren-stagiairs stappen op de bus. Niet iedereen heeft al een wagen of rijbewijs, een ongemak in een haven met praktisch geen openbaar vervoer.

Bedrijven betalen per medewerker zo’n 6 tot 8 euro voor een ritje. Volgens Kussé kunnen ze dat bedrag zelf betalen of (deels) doorrekenen. De bus rijdt van een beperkt aantal opstapplaatsen tot aan het bedrijf, en omgekeerd. De rijtijden zijn afgestemd op dag- en shiftploegen. Ook wordt elke dag de grootte van de bus aangepast aan het aantal reservaties.

Vlaanderen betaalt de helft van de kosten voor het project, tot maximaal 1,5 miljoen euro.

MEER OVER Haven Antwerpen-Brugge