Luister naar

Driekwart gemeenten koopt vervuilende auto's

Nieuws
Luchtkwaliteit en CO2-uitstoot zijn voor gemeenten nauwelijks van belang bij de inkoop van hun wagenpark, terwijl zij hebben toegezegd vanaf 2015 al volledig duurzaam in te kopen.
Petra Noordhuis Petra Noordhuis
dinsdag 21 november 2017 om 12:51

Utrecht

Dit blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu. Deze natuur- en milieuorganisatie ging na hoe gemeenten sturen op duurzaamheid in aanbestedingen voor eigen wagens en taxibusjes voor scholieren, zieken en ouderen.

Vaak ontbreken milieucriteria in de aanbesteding. Slechts 24 procent van de gemeenten vraagt om minimale randvoorwaarden voor milieu. Daardoor wordt de aanbesteding puur op de laagste aanschafprijs gegund. Dat zijn in de praktijk meestal diesels.

Opvallend is dat zelfs simpele, kosteneffectieve maatregelen weinig worden gevraagd. Zo vraagt slechts 23 procent om zuinige banden. Dit ondanks de campagne van de rijksoverheid ‘kies de beste band’, waarin de voordelen van zuinige, stille en veilige banden worden uitgelicht.

Natuur & Milieu onderzocht alle zeventig aanbestedingen van de in totaal 218 gemeenten die vanaf het midden van 2016 tot de eerste helft van 2017 een aanbestedingstraject voor mobiliteitsinkoop hebben doorlopen.

Tien jaar geleden spraken gemeenten af om te streven naar 100 procent duurzaam inkopen in 2015. Om te bepalen wat duurzaam is, zijn daarvoor landelijke criteria opgesteld, de zogenaamde inkoopcriteria van PIANOo – een expertisecentrum van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Ook provincies, waterschappen en ministeries hebben toegezegd zich aan die duurzaamheidscriteria te houden.

voorbeeldfunctie

Nu, twee jaar na de deadline, blijken de meeste gemeenten op het gebied van de inkoop van hun wagenpark in de verste verte niet te voldoen aan die inkoopcriteria. ‘Zonde, want gemeenten kunnen een flink effect sorteren door de volumes die ze inkopen’, vindt Natuur & Milieu. ‘Ook is het schadelijk voor de voorbeeldfunctie.

Op papier formuleren overheden klimaatambities en maatregelen voor schonere lucht. Maar bij de praktijk van het inkopen gaan deze ambities weer het raam uit. Dat terwijl alternatieven als elektrische modellen wel beschikbaar zijn.’ Het streven van het nieuwe kabinet is dat alle auto’s in Nederland uiterlijk in 2030 geen CO2 meer uitstoten.

Positief is dat een beperkte, maar groeiende groep van koplopergemeenten serieus op duurzaamheid stuurt, vindt Natuur & Milieu. Utrecht, Groningen/Haren, Leeuwarden, Amsterdam, Bronckhorst en Uden scoren het hoogst in het onderzoek. Het slechtst scoren Roosendaal, Lingewaal, Houten, Moerdijk, Haarlem en Barneveld.

De overheid houdt zich vaker niet aan de criteria voor duurzaam inkopen. Vorig jaar trok Natuur & Milieu aan de bel toen de politie uitsluitend dieselvoertuigen toestond in de aanbesteding. Die eis werd na Kamervragen van de ChristenUnie ingetrokken.

Rijkswaterstaat moest in oktober voor de rechter verschijnen, toen een opdracht voor levering van kantoormeubilair ter waarde van tussen de 80 en 200 miljoen euro werd gegund aan twee bedrijven die niet beschikken over de twee bekendste keurmerken voor duurzaam hout. Een van de verliezende partijen, Drentea uit Emmen, spande een kort geding aan. De rechter tikte de overheid niet op de vingers, maar ging er ‘voorlopig’ vanuit dat de bedrijven toch het juiste hout zouden leveren. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Als de gemeente de hele buurt erbij betrekt, en eerlijk communiceert over de knelpunten, komt nieuwbouw sneller op gang.

Zo krijgen gemeenten nieuwbouw sneller van de grond. 'Betrek niet alleen directe buren erbij'

Woningzoekers moeten door bezwaren van mondige burgers langer wachten op een huis. Hoe kan een gemeente nieuwbouw sneller op de rit krijgen? Vier tips van experts.

ChristenUnie-fractievoorzitter Bikker tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer op 26 maart. Bikker vertelde woensdag in Sven op 1 dat het kantoor van de partij met leuzen en stickers was beklad.

ChristenUnie doet aangifte na derde bekladding van partijbureau in een week tijd

Voor de derde keer in enkele dagen werd het partijkantoor van de ChristenUnie woensdagochtend tijd beklad met pro-Palestijnse leuzen. Aanvankelijk wilde de partij geen aangifte doen, maar heeft dat nu alsnog gedaan.

'Bezwaar maken tegen nieuwbouw is volkssport nummer één aan het worden', zegt demissionair minister Hugo de Jonge.

Minister Hugo de Jonge: 'Boze buurmannen maken veel geluid, maar de mensen in de knel hoor je niet'

Boze buren die bezwaar maken tegen nieuwbouwprojecten, trekken te vaak aan het langste eind, vindt minister Hugo de Jonge. ‘We kennen toch allemaal wel jongeren die staan te springen om een woning?’

Twee van de initiatiefnemers: Femmetje de Wind en Huub Stapel.

'Allemaal een oranje keppel, op Koningsdag!' BN-ers komen in actie tegen golf van antisemitisme

De Joodse gemeenschap een hart onder de riem steken en de zwijgende meerderheid een stem geven, dat is het doel van 'Wij zijn allemaal oranje', een actie die plaatsvindt op Koningsdag.

Nieuwbouwprojecten lopen in meer dan 4 van de 5 gemeenten tegen bezwaren aan, zoals hier in de gemeente Bergen (NH). Bezwaarprocedures worden vooral door omwonenden begonnen.

Woningzoekende de dupe van bezwaarmakende burger. 'Omwonenden accepteren steeds minder'

Het is demissionair minister Hugo de Jonge een doorn in het oog: buurtbewoners die de bouw van nieuwe woningen tegen willen houden. Maar hoeveel woningen worden door bezwaren vertraagd, en wat zit er achter?

Duikers plaatsen koraal in het grote aquarium van Burgers' Ocean in Arnhem.

Burgers' Ocean vangt bedreigd koraal op in aquarium en gaat bouwen aan 'reservepopulatie'

Hoe stop je de verwachte verdwijning van belangrijke koraalriffen aan het eind van deze eeuw? Stop ze in grote aquaria wereldwijd, is de gedachte achter het project World Coral Conservatory (WCC).