Direct naar artikelinhoud
Emmy

Wat betekent International Emmy voor 'Sorry voor alles'? "Prestigieus, maar ze gaan de wereld niet meteen veroveren"

Wat betekent International Emmy voor 'Sorry voor alles'? "Prestigieus, maar ze gaan de wereld niet meteen veroveren"
Beeld rv

Zullen er het komende jaar overal ter wereld Sorry voor alles’en opduiken? Of valt de bekroning met een International Emmy Award voor beste 'non-scripted entertainment' al bij al nog mee?

“Het is een geweldige eer om hem te winnen, maar voor de verkoop van een format doet het bijna niets”, weet Tim Van Aelst van Shelter, dat al twee International Emmy's won met Benidorm Bastards en Wat als?. “Het probleem is de timing van zo’n prijs. In digitale tijden hoef je niet langer te wachten op beurzen om nieuwe formats te ontdekken. Die staan de dag erop gewoon online, en elke zender heeft een researchteam dat de markt screent. De award komt dan een jaar na datum.”

'Voor de verkoop van een format doet een International Emmy award bijna niets'
Tim Van Aelst, Shelter

Toen Benidorm Bastards in 2011 de prijs voor beste comedy programma won, was het al in 30 landen verkocht. “Daarna zijn er nog landen bijgekomen, maar het is moeilijk in te schatten of dat met de Emmy te maken had.” Ook de 15 landen die de rechten op Wat als? kochten, deden dat voor de overwinning in 2014.

Nederlandse remake

Sorry voor alles is - voor zover bekend - nog maar één keer verkocht. Momenteel loopt er een remake op de Nederlandse televisie, met Jan Smit als presentator. Dat zij meteen op de kar sprongen, heeft veel te maken met Warner Bros International Television Production, dat de Vlaamse versie samen met de VRT produceerde.

Jan Smit als presentator van de Nederlandse 'Sorry voor alles'.Beeld RV

“Wij zijn als producent actief in een twintigtal landen”, zegt Tom De Baerdemaeker, managing director in België. “Twee keer per jaar komen we samen voor een creatieve uitwisseling. Daar stelt ieder zijn nieuwe projecten voor, om de collega’s zo een voorsprong te geven op de markt.”

'Het vraagt tijd om de genialiteit van dit programma te zien'
Tom De Baerdemaeker, managing director Warner Bros. België

Toch blijkt het moeilijk om die collega’s te overtuigen van Sorry voor alles. “Het vraagt tijd om de genialiteit van het programma te zien”, zegt De Baerdemaeker. “Je moet alle filmpjes in een aflevering goed bekeken hebben om het grotere verhaal te ontdekken.”

Privacypolicy in de VS

Bovendien is het intensieve gebruik van verborgen camera een mogelijk struikelblok. Meteen na de Emmy-overwinning zei Adriaan Van den Hoof al op Radio 1 dat het format daarom moeilijk te verkopen is. “In de VS is dit moeilijk te maken”, aldus de presentator. “Daar zit je met een privacypolicy. Als je iets met verborgen camera doet, moet je de gefilmden ook verwittigen, waardoor het hele opzet in het water valt.”

Ook daar heeft Van Aelst ervaring mee, toen Benidorm Bastards de oversteek naar de VS maakte. “Wanneer je ginder draait, moeten er in de buurt bordjes worden opgehangen dat er gefilmd wordt”, zegt hij. “Maar wie let er nu op elk bordje dat hij voorbijloopt? En de betrokkenen verwittigen, dat doen we natuurlijk niet. Dan wordt het onmogelijk nog shows op te nemen.”

Met 'Benidorm Bastards' maakte een Vlaams candid-programma al eens de oversteek naar de VS.Beeld VTM

Van Aelst ziet vooral een andere gevoeligheid in de VS. “Het duurt allemaal veel langer, omdat er eerst een hele juridische dienst moet overgaan”, zegt Van Aelst. “Zo waren we ook in onderhandeling met een andere grote speler, die het advies kreeg om het niet te doen. Het ligt dus gevoelig, toch zijn er op de Amerikaanse tv véél candid-programma’s te zien. Denk maar aan Punk’d, veel grover zal het niet worden.”

Het is inderdaad niet evident maar ook niet onmogelijk, denkt De Baerdemaeker. “Onlangs zaten we nog samen met de Amerikaanse collega’s”, zegt hij. “Toen ze hoorden van de Emmy-nominiatie voor Sorry voor alles fonkelden hun ogen. De awards creëren een zekere awareness. Momenteel gaan onze gesprekken niet meer over de struikelblokken van het format, maar over hoe we het programma in de VS wel zouden kunnen maken.”

Programmabijbel

Want alles valt of staat met de uitwerking, vindt De Baerdemaeker. Daarom krijgt elke koper er naast de ‘programmabijbel’ ook bedenker Kamiel De Bruyne bij. “Hij gaat bij de opstart van een nieuwe versie het concept aan de lokale makers uitleggen en wijst hen op de valkuilen”, zegt hij. “Maar ook dat is geen garantie op succes. Van wat ik hoor, is de Nederlandse versie niet helemaal geslaagd. Veel heeft te maken met de beperkte middelen, zij moesten roeien met nog minder riemen dan de Vlaamse versie. Zonder het juiste budget en de juiste context kun je er beter niet aan beginnen.”

Presentator Adriaan Van den Hoof en bedenker Kamiel De Bruyne met hun International Emmy voor 'Sorry Voor Alles'.Beeld REUTERS

Volgens Olivier Goris, netmanager bij Eén, draait het bij die context vooral om de mensen die het maken. “Je hebt een bende zotten nodig die all the way willen gaan om in een korte periode véél voor elkaar te krijgen. Bovendien hebben wij in Vlaanderen een tv-cultuur die er graag een extra laag insteekt, iets waar een hoek af is. Bij buitenlandse remakes merk je dat zoiets toch moeilijk te vertalen is.”

'Je hebt een bende zotten nodig die all the way willen gaan'
Olivier Goris, netmanager Eén

De Internationale Emmy betekent dus niet noodzakelijk een commercieel succes. “We moeten oppassen met nu te roepen dat Sorry voor alles de wereld gaat veroveren”, aldus Goris. Al mogen we de prijs wel degelijk prestigieus noemen, vindt Van Aelst. “Iedereen in de media, waar ook ter wereld, kent een Emmy Award. Met zo’n prijs op zak wordt er beter naar je geluisterd, dan ben je niet langer een clown uit Vlaanderen. Vanaf dan wordt je programma overal in de markt gezet als Emmy-winnaar, en dat is nog altijd de grootste tv-prijs.”

Niemand zal er rijk van worden

En mocht die Emmy dan toch voor een succesvolle, internationale verkoop zorgen, zal daar allicht niemand echt rijk van worden. Een formatvergoeding is een percentage van het productiebudget, vaak tussen 5 en 8 procent. Het grootste deel gaat naar de bedenker, in dit geval dus Kamiel De Bruyne. Een deel gaat naar Warner Bros. als distributiefee.

“Voor een programma als The Voice, waarvan wereldwijd veel seizoenen aan hoge budgetten worden gemaakt, gaat dat over véél geld”, zegt De Baerdemaeker. “Maar gezien de complexiteit van het format is de kans dat Sorry voor alles zo’n vlucht neemt eerder klein. Dat bedrag is dan voornamelijk een stimulans om te blijven investeren in de ontwikkeling van nieuwe programma’s.”