De ontwerper die buiten de modewereld stond: Azzedine Alaïa is overleden

© ISOPIX

Azzedine Alaïa, de beroemde modeontwerper die vooral in de jaren tachtig furore maakte toen hij supermodellen in strakke gewaden stak, is op 77-jarige leeftijd overleden.

tib

Als de naam Azzedine Alaïa u niets zegt, is dat wellicht omdat de van oorsprong Tunesische ontwerper geen zier gaf om publiciteit maken voor zijn merk. Hij kocht nooit een advertentie, haalde zijn neus op voor commerciële projecten (zoals handtassen en accessoires) en gaf zelden interviews.

En toch was Alaïa, hoewel hij naar verluidt maar iets groter was dan 1m60, een grote naam in de modewereld. Een kleermaker, die nog zelf met naald en draad aan de slag ging en zich ergerde aan wie dat niet deed. “Hij heeft nog nooit een schaar aangeraakt”, zei hij ooit over Karl Lagerfeld, die hij als een karikatuur van de modewereld beschouwde. Alaïa had er geen behoefte aan om mee te draaien in die wereld, waar marketing, imago en verkoopcijfers belangrijker zijn dan de kleren. Hij toonde zijn ontwerpen als ze klaar waren, ook al was dat pas een maand na de modeweken waar alle andere modehuizen hun collecties hadden getoond.

Alaïa was de zoon van boeren, maar raakte gefascineerd door mode toen hij als kind door de Vogue van zijn tweelingzus bladerde. Hij loog over zijn leeftijd, ging mode studeren en belandde in Parijs, waar hij onder meer voor Christian Dior en Thierry Mugler werkte. In 1980 lanceerde hij zijn eigen collectie en zijn ster schoot meteen pijlsnel de hoogte in. Zijn ontwerpen waren sexy, zonder vulgair te zijn, en heel geliefd bij supermodellen zoals Stephanie Seymour en Naomi Campbell, één van zijn beste vriendinnen, maar ook artiesten zoals Grace Jones en Madonna. Voor Alaïa stond het lichaam van de vrouw centraal: hij wilde het flatteren, mooier maken. Zijn ontwerpen uit die tijd waren een combinatie van vloeiende lijnen en loeistrakke stoffen, die hem de bijnaam ‘King Of Cling’ opleverden.

In de jaren negentig, na de dood van zijn zus, trok Alaïa zich terug een tijdje terug uit de modewereld. In 2000 tekende hij een contract met de Prada groep, maar hij kocht zijn merk terug. In 2007 kocht de luxegroep Richemont aandelen in zijn modehuis en behield die tot op vandaag. Nochtans had Alaïa weinig op met de strategie van grote luxebedrijven, die hun merken graag snel winst zien maken met populaire handtassen of parfums - al lanceerde hij in 2016 toch een geur met zijn naam op. “Hij is de koning”, schreef modejournaliste Catherine Lardeur ooit over hem. “Hij is slim genoeg om er niets om te geven wat anderen vinden. Zelfs wanneer Prada hem had gekocht, bleef hij vrij en deed hij wat hij wilde doen.”

Alaïa werd 77 en overleed in Parijs aan een hartaanval.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer