Direct naar artikelinhoud
Gent

Werken station Gent-Sint-Pieters hopeloos vertraagd: "We communiceren zelfs geen einddatum meer"

De werken in en rond het station Gent-Sint-Pieters zullen nog tot na 2026 aanslepen.Beeld Bas Bogaerts

Toen het enorme prestigeproject om het station Gent-Sint-Pieters te renoveren meer dan tien jaar geleden werd voorgesteld, zou de klus rond 2015 geklaard zijn. Vandaag denkt de NMBS eerder aan 2026. "En zelfs dat is optimistisch." 

Shelly Peeters rolt even met haar ogen wanneer ik vraag wat zij van de nieuwe timing van de werken in en rond station Gent-Sint-Pieters vindt. De twintigjarige studente orthopedagogie pendelt nog maar een goed jaar naar Gent, maar heeft van de werf nu al haar buik vol. "Van de stelling die de trap aan spoor 8 vervangt, ben ik al drie keer bijna gevallen", zegt ze. "Zeker als het geregend heeft, ligt die er spekglad bij. En nu moet ik weer helemaal omlopen naar mijn fiets, omdat ze een doorgang hebben afgesloten."

Volgens de plannen zou er op deze plaats achter het station, naast de  modderige fietsenstalling, in 2026 of 2027 een nieuw tramstation komen. Maar eigenlijk is dat niet realistisch, klinkt het zowel bij de NMBS als bij het Infopunt Project Gent-Sint-Pieters. "Het is nu eenmaal een gigantisch project", vertelt NMBS-woordvoerder Geert Dierickx. "De eerste planningen zijn duidelijk te voortvarend geweest en door te bouwen zijn we op heel wat moeilijkheden gestoten. Nu communiceren we geen exacte einddatum meer." 

Ver boven het budget

Dat het station en de omgeving errond waarschijnlijk pas na 2026 klaar zullen zijn, komt omdat de NMBS momenteel nog aan het onderhandelen is met potentiële aannemers om de heraanleg van de perrons 1-7 aan te pakken. De prijzen die de aannemers voorstellen, zouden te ver boven het budget van de spoorwegmaatschappij liggen. En terwijl men er eerst van uit ging dat je drie sporen tegelijk kon renoveren, blijken dat er eigenlijk maar twee zijn. 

Omdat het al de zoveelste keer is dat de einddatum van de werken opschuift, lijken experts nauwelijks verbaasd over het nieuws. Zoals het wel vaker gaat bij grote bouwprojecten – in Gent worden naast het station ook de tramverbindingen en de pleinen rond Sint-Pieters heraangelegd – hebben de deelprojecten al een pak vertragingen opgelopen en is er ondertussen een aannemer failliet gegaan. 

"Het project was van in het begin een beetje te megalomaan", zegt spoorwegjournalist Herman Welter, die meegewerkt heeft aan het boek Gent op het spoor. "Het probleem is, geloof ik, dat de NMBS tien jaar geleden het project heeft begroot, maar sindsdien serieus heeft moeten afremmen qua middelen."

'Het project was van in het begin een beetje te megalomaan'
Herman Welter, spoorwegjournalist

In het café De Passage, ook aan de achterkant van het station, heeft iedereen zijn eigen theorie over waarom de werken zoveel vertraging oplopen, maar dat er van de volksbuurt met "wijze" cafés van weleer nog weinig overschiet, zijn ze het eens. En als de stations in Antwerpen, Bergen en Luik zo snel klaar waren, waarom moet het dan in Gent zo lang duren, vragen ze zich luidop af. 

Stamgasten

"2026? Neem maar al gerust 2126", zegt cafébaas Luc Van de Wiele. Achter zijn bestofte gevel geven twee stamgasten hem volmondig gelijk. "Mijn zaak is niet meer leefbaar", gaat Van De Wiele voort. "Vroeger waren er hier heel wat cafeetjes, nu heb ik nog het enige. En ik heb nog maar tien klanten over." 

"Maar wel tien goede klanten", zegt Philippe, die hier naar eigen zeggen heel vaak komt. "De rasechte buurtbewoners leven nu al tien jaar in een werf", zegt hij. "Toen ze het plein achter het station, waar nu een fietsenstalling staat, gingen aanleggen, spraken ze van het Prinses Mathildeplein. Nu is ze al lang koningin." 

'Toen ze het plein achter het station, waar nu een fietsenstalling staat, gingen aanleggen, spraken van ze van het Prinses Mathildeplein. Nu is ze al lang koningin'
Philippe, stamgast in café De Passage

Ook binnen het stadsbestuur wordt de verontwaardiging over het aanslepen van de werken gedeeld. "Ik snap dat de renovatie van het drukst gebruikte station van Vlaanderen heel complex is, maar dit is echt een vervelende zaak", zegt Gents schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen). 

Aan de voorkant van het station, waar de terrasjes rond de fontein opgesteld staan, is er dan weer minder misnoegdheid. Al zullen de straten rond het plein hier ook nog een heraanleg ondergaan, op dit moment zijn hier geen graafmachines op te merken. Enkel studenten die genieten van de lentezon. "Alleen die trap aan spoor 8, ja, die is wel lastig", zeggen twee studentes uit West-Vlaanderen. "En dan moet je maar eens proberen om daar je valiezen op te sleuren als je naar huis gaat. Maar nu komen we gewoon nog een terrasje doen."