Direct naar artikelinhoud
Technologie

Hoe het Chinese techbedrijf Tencent geruisloos de wereld verovert

Een gigantisch Tencent-bilbboard in China. Het bedrijf is alomtegenwoordig in dat land, met invloed tot in het bankwezen en de auto-industrie.Beeld REUTERS

Na Spotify maakt ook de Chinese muziekstreamingdienst Tencent Music Entertainment Group zich op voor de beurs. Onthoud vooral het eerste woord uit de naam: Tencent. Het Chinese moederbedrijf is alomtegenwoordig in zijn thuisland en wil zijn grenzen verleggen.

Terwijl wij wekelijks uitkijken naar onze Spotify Discover Weekly-playlist, kiezen Chinezen voor QQ Music – zo heet de populaire Chinese muziek-app van Tencent Music Entertainment. De beursgang van de streamingdienst zet moederbedrijf Tencent in de schijnwerpers.

"Tencent is nog steeds een blinde vlek in Europa", zegt Tom Simonts, hoofdeconoom van KBC. "We staren ons blind op de groei van Amerikaanse technologiebedrijven, maar hun Chinese tegenhangers zijn een stuk stabieler en rendabeler."

Dat bleek ook uit de nieuwsberichten in november 2017, toen Tencent Holdings Ltd. met een marktwaarde van 534 miljard dollar (445 miljard euro) als eerste Chinese techbedrijf meer waard was dan Facebook. 2017 was dan ook een duizelingwekkend jaar voor Tencent: het groeide 127 procent of bijna 300 miljard dollar.

'Tencent is nog steeds een blinde vlek in Europa'
Tom Simonts, hoofdeconoom van KBC

Tencent wordt meestal in een adem genoemd met WeChat, de Chinese tegenhanger van Facebook en WhatsApp. Vandaag gebruiken meer dan een miljard Chinezen de applicatie. Meer dan een derde daarvan spendeert ongeveer vier uur op het platform. Om dat even te vergelijken: we spenderen gemiddeld meer dan een uur van onze tijd op Facebook, Instagram, Snapchat en Twitter samen.

Het succes van Tencent begon met WeChat, een tegenhanger van WhatsApp.Beeld REUTERS

Spelletjes

"Om het succes van WeChat te verklaren moet je naar het begin van de eenentwintigste eeuw", zegt Pascal Coppens, China-kenner bij Nexxworks, dat bedrijfsleiders op sleeptouw neemt naar de technologiehubs in China.

Begin jaren 2000 zat China in een grote transitie: een groot deel van de bevolking migreerde in functie van werk en studie. Om contact te houden met elkaar gebruikten mensen OICQ, de voorloper van WeChat.

De lancering van WeChat in 2011 – met een functie waarmee je gesproken boodschappen kon opnemen en doorsturen – betekende de echte boom voor Tencent. "Chinese berichten tikken neemt heel wat tijd in beslag. Geluidsbestanden waren veel efficiënter. In geen tijd groeide WeChat uit tot het antwoordapparaat vol gesproken Chinese boodschappen", zegt Coppens.

Vooral games zijn een grote cash cow voor het bedrijf

Die berichten leveren het technologiebedrijf op zich niets op. Maar op het platform spelen Chinezen games, lezen ze het nieuws en consumeren ze online entertainment. 

Naast reclame-inkomsten vormen vooral de games een grote cashcow van het platform. Honour of Kings is een enorme hit in China. Maar u hebt misschien al eens Clash of Clans of League of Legends gespeeld? Die drie spelletjes samen zorgden in het laatste kwartaal van 2017 voor 5 miljard dollar omzet.

Het spelletje 'League of Legends' levert Tencent miljarden op.Beeld rv

Tentakels

Daarnaast is WeChat in China geëvolueerd naar een portaalapp. Terwijl wij 50 apps nodig hebben op een smartphone om ons leven te regelen, vind je alles in WeChat. 

Neem je het openbaar vervoer, wil je een verzekering nemen, of wil je een aankoop doen in een online game? Het kan allemaal via WeChat. Meer zelfs, wie in een winkel in China wil betalen op een andere manier dan met WeChat, wordt raar aangekeken. "Zolang je binnen het ecosysteem van WeChat blijft, is alles gratis. Dat wil zeggen: je betaalt geen transactiekosten", weet Coppens.

'De centen die ze generen met hun succesvol platform passen haast niet meer in hun zakken'
Tom Simonts, hoofdeconoom van KBC

Met de cijfers die Tencent nu voorlegt, ontgroeit het stilaan de Chinese markt. Tencent kan op dit moment tot 50 miljard dollar investeren. "De centen die ze generen met hun succesvol platform passen haast niet meer in hun zakken", zegt Simonts. En die centen investeert Tencent in verschillende sectoren. Van het bankwezen tot de automobielindustrie, de tentakels van Tencent reiken overal om zich heen.

Slim investeren

Zowel Simonts als Coppens verwachten dan ook dat we de naam Tencent steeds meer in Europa zullen zien opduiken. Al zal dat eerder op een subtiele manier gebeuren. "Het bedrijf heeft al enkele slechte ervaringen achter de rug in het Westen. Zo is de lancering van WeChat als alternatief voor Facebook helemaal mislukt in de Verenigde Staten", zegt Coppens. 

Vandaag kiest Tencent eerder voor de strategie om slim te investeren in interessante partnerschappen. En die kunnen twee doelen hebben.

"Misschien koopt Tencent zich in om samen met een partner een sector te digitaliseren", zegt Coppens. Denk aan de deal tussen Carrefour en de techgigant. Die overeenkomst moet de innovatiekracht van Tencent bundelen met de winkelervaring van Carrefour. "Ofwel wil het leren van het buitenland. Zo kocht Tencent voor 5 procent aandelen in Tesla."

'Het bedrijf heeft al enkele slechte ervaringen achter de rug in het westen. Zo is de lancering van WeChat als alternatief voor Facebook in de Verenigde Staten helemaal mislukt'
Pascal Coppens, China-kenner bij Nexxworks