Nooit contract gezien en toch 4 euro per week kwijt: al tientallen klanten opgelicht door mobiele gamedienst
Minister van Consumentenzaken Kris Peeters wil dat er een onderzoek komt naar ‘Demon Games’. De afgelopen weken verschenen er klachten van tientallen klanten dat ze ongevraagd een abonnement kregen aangesmeerd na het wegklikken van een advertentie. De gedupeerden moesten daarna 3,99 euro per week betalen.
Peeters wil dat de Economische Inspectie Demon Games onderzoekt, een “online portaal” voor mobiele spellen. Hij noemt het een “zeer ernstig feit” dat het gamebedrijf abonnementen afsluit zonder dat consumenten daar weet van hebben. In de afgelopen weken verschenen bij Test-Aankoop verschillende klachten en ook op het Proximus-forum staan klachten over Demon Games, de oudste daarvan van vier maanden geleden. Volgens VRT NWS kreeg de Ombudsman Telecom dit jaar al meer dan zestig klachten binnen over de gamedienst.
De Proximus-klanten beschrijven hoe er per week 3,99 euro via hun telefoonrekening is afgeschreven zonder dat ze zich aangemeld hebben voor Demon Games. Vermoedelijk kregen ze een abonnement aangesmeerd door een pop-up op hun smartphone weg te klikken. Demon Games zou vervolgens een sms sturen en als gebruikers daar niet op reageerden, waren ze abonnee, bericht VRT NWS.
Telefoontjes
Proximus staat naar eigen zeggen machteloos tegenover de misleidende praktijk. “Helaas kunnen wij zelf aan deze kosten niets doen”, klinkt het desgevraagd op het eigen forum. Proximus kan de mobiele betalingen van externe diensten enkel beperken of blokkeren. Om de betalingen aan te vechten, zouden klanten bij Demon Games zelf moeten aankloppen.
Demon Games blijkt echter niet snel te reageren op klachten. Een gedupeerde vertelt dat een medewerker op de klantendienst aan de telefoon “gebrekkig Nederlands” sprak en enkel een e-mailadres wilde geven. Toen de klant naar eigen zeggen een e-mail schreef, kwam er nooit antwoord. VRT-radionieuwslezer Maïté Piessen kreeg ongewild ook een abonnement opgedrongen en getuigt dat ze zich “na een aantal telefoontjes” kon uitschrijven.
PM Connect
Het bedrijf achter Demon Games, PM Connect, blijkt een Britse onderneming te zijn dat zich onder andere richt op het zo soepel mogelijk laten verlopen van mobiele betalingen door consumenten onder de slogan ‘Impulse purchases done right’. Bij de Britse provider O2 waren er al vergelijkbare klachten over de praktijken van Demon Games en PM Connect.
“We betreuren het ten zeerste dat gebruikers van ons Demon Games-platform in België problemen ondervinden. Wij zijn daarom direct een grondig onderzoek gestart”, klinkt het in een reactie van PM Connect. Het bedrijf zegt dat een “bevestigingsproces in twee stappen” wordt gehandhaafd voor een abonnement op Demon Games. “In het ontvangstbewijs (wellicht de eerste sms, red.) wordt vermeld dat de eerste 24 uur gratis zijn. Ook wordt in dit ontvangstbewijs aangegeven dat tevens is voorzien in een opt-out optie via sms of telefoon.”
“Als dit bij sommige gebruikers niet het geval is geweest, dan verontschuldigen wij ons hiervoor en zullen wij proberen dit probleem zo snel mogelijk op te lossen”, aldus het bedrijf. “Wij adviseren klanten om de berichten die zij ontvangen van mobiele betalingsproviders niet te negeren en te bellen met de betreffende service support-afdeling om eventuele problemen op te lossen. Mocht deze oplossing onverhoopt niet bevredigend zijn, rapporteer dit dan aan de Ombudsman voor Telecommunicatie.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Vertrouw niet blindelings op apps voor ouderlijk toezicht: zo leg je het gsm-gebruik van je kind aan banden
-
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
Leuven kampt al maanden met een serieuze muizenplaag. Herkenbaar? Zie jij ook regelmatig knaagdieren door je tuin rennen? Of is er geknaagd aan voedselverpakkingen in je kelder of tuinhuis? Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je op een duurzame én diervriendelijke manier muizen en ratten weert – of hoe je voorkomt dat je er überhaupt ooit last van hebt. -
PREMIUM
“We zullen echt merken hoe AI ons leven verandert”: wat brengt 2024 op vlak van artificiële intelligentie?
Dit jaar leek artificiële intelligentie plots overal, vooral omdat ChatGPT en concurrenten revolutionaire dingen liet zien. Er werd ook gepraat over ‘het einde van de mens’ en ‘iedereen die zonder job zal vallen’. Zo ver zijn we niet, maar volgend jaar wordt wel nog straffer dan dit jaar, zegt HLN-tech-expert Kenneth Dée: “We staan aan de start van heel wat grote doorbraken.” -
-
Online fraudeur licht Belgen op via tweedehandssites: parket eist celstraf
-
Google-medeoprichter Sergej Brin over hun AI-tool Gemini: “We hebben daar absoluut de bal misgeslagen”
Hij laat zich zelden uit in het openbaar, maar zaterdag was het nog eens prijs. Medeoprichter van Google, Sergei Brin (50), sprak voor een publiek van ondernemers in Californië over artificiële intelligentie (AI). De reden overigens waarom hij weer uit zijn pensioen komt, zei hij, “omdat het traject van AI zo opwindend is”. Brin ging ook de problemen van Google met AI niet uit de weg. -
Independer.be
Eindelijk: ook Telenet ondersteunt de eSIM voor smartphones, na Proximus en Orange
Heerlijk, dat eerste moment dat je je gloednieuwe smartphone inschakelt. Alleen jammer van dat gedoe met die simkaart vooraf, zelfs al is er een pinnetje meegeleverd om de telefoon te openen. Gelukkig bestaat er een systeem waarbij je geen simkaart meer in je toestel moet steken. En Telenet lanceert het nu – eindelijk – ook voor smartphones. Independer.be legt uit bij welke operatoren en op welke toestellen je kan genieten van de voordelen van een eSIM. -
Nieuwe vorm van oplichting: kopers betalen auto met vals rekeningafschrift
-
HLN Shop
Goed voor de bloedcirculatie én efficiënt tegen spierpijn: vijf topredenen om nu naar de sauna te trekken
-
Jobat
Hoeveel verdient een uitzendconsulent? En zijn er specifieke diplomavereisten?
Ben jij iemand die snel andermans sterke kanten ziet en vlot kan inschatten hoe die passen bij een bepaalde taak of omgeving? Ben je bovendien probleemoplossend en analytisch aangelegd, klantgericht én empathisch? Dan zal je je - mogelijks - thuis voelen in de wereld van ‘talentontdekking’. Jobat.be vertelt je alles over de job van uitzendconsulent oftewel recruiter. -
Oplichtster die zich voordeed als Orange-medewerkster blijft maand langer in cel
De 36-jarige vrouw uit Bulskamp die wordt verdacht van grootschalige oplichting via Facebook Messenger, blijft een maand langer in de cel. Dat werd dinsdag in de raadkamer beslist, bevestigt het parket van Veurne. -
Oplichtster (36) uit Bulskamp aangehouden: tientallen slachtoffers via Facebook Messenger en tienduizenden euro’s buit
20 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerWanda Helsen
guy vermeulen
censor
John Stahl
Patrick Gielen