Zo wil Ikea van de auto een woonkamer maken
zelfrijdende auto'sIkea zet in op autonoom rijden. Het bedrijf presenteert zeven concepten van interieurs voor onder meer zelfrijdende winkels, fitnessruimtes, kantoren, cafés en hotels.
Ikea ziet autonome shuttles met lounge-achtige interieurs als een zakelijke kans. En waarom ook niet? Auto's zonder een stuur of dashboard geven ontwerpers namelijk de vrijheid om 'out-of-the-box' te denken. En een interieur te ontwerpen met lades, een tafel en zetels kunnen ze bij de meubelgigant natuurlijk als geen ander.
Ikea heeft daarom zeven virtuele concepten onthuld die een visie schetsen voor de toekomst van het woon-werkverkeer. "Het ware potentieel van zelfrijdende auto's ligt niet in ons vermogen om te rijden zonder onze handen op het stuur te hebben", aldus een woordvoerder. "Het zit 'm in wat we kunnen doen of ervaren in zelfrijdende auto's." De concepten heten respectievelijk Office, Cafe, Healthcare, Farm, Play, Hotel en Shop.
Sommige concepten zijn in lijn met wat we al kennen van autofabrikanten, andere zijn nieuw en origineel. Cafe is bijvoorbeeld een coffeeshop op wielen die stedelingen aanmoedigt om even te stoppen met hun drukke leven en bij te komen met een café latte. Play is een kleine ruimte op wielen waarin gebruikers augmentedrealityspellen kunnen spelen en Shop vindt het concept van een pop-upwinkel opnieuw uit door het mobiel te maken Tot slot brengt Healthcare artsen naar patiënten, in plaats van andersom.
Ikea heeft een app gemaakt waarmee Apple-gebruikers de zeven concepten vanuit elke hoek kunnen bekijken en op hun iPhone of iPad kunnen ervaren. Voorlopig komt het niet tot een echte uitvoering. De kans is groot dat Ikea wacht tot een ander bedrijf begint met het bouwen van autonome shuttles. Volvo bijvoorbeeld is er druk mee bezig. Dat zou kunnen leiden tot een mooi Zweeds samenwerkingsverband, met een topmodel dat Volvo Billy Pax zou kunnen heten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
Je snelheid stevig verminderen wanneer je plots een flitspaal ziet. Heel wat Belgen maken zich er schuldig aan. Uit een onderzoek van Axis Communications blijkt dat 64 procent van de Belgen hun rijgedrag aanpast wanneer er een camera in de buurt is. Maar kun je daar ook een boete voor krijgen? En hoeveel bedraagt die dan? -
PREMIUMAD
Hét alternatief voor het vliegtuig, trein en auto? De hyperloop, 'buizenpost voor mensen'
-
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
-
Volvo mag zelfrijdende auto's testen in Zweedse verkeer
De Zweedse autobouwer Volvo mag in Zweden zelfrijdende wagens testen in het verkeer. De verkeersautoriteiten hebben daarvoor het licht op groen gezet. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
-
Openbaar vervoer wordt overbodig, denkt Mercedes-Benz
Autofabrikant Mercedes-Benz denkt binnen een paar jaar de concurrentie aan te kunnen gaan met de bus, metro en tram in steden. Met een netwerk van zelfrijdende, elektrische voertuigen kan lokaal openbaar vervoer – dat alleen al door de loonkosten van chauffeurs vaak onrendabel is – winstgevend worden gemaakt. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
PREMIUM
In deze Volvo kan je met gerust hart een dutje doen
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerEmi Hergersberg
J. VAN SCHUERBEECK
Freddy De Vos
Paul van de velde
François Defosse