Luister naar

Ach, blijf vanaf uw vakantieadres toch ansichtkaarten sturen

Nieuws
Een echte ansichtkaart door de brievenbus, daar kunnen geen elektronische chats of filmpjes tegenop.
Hans Ester
maandag 23 juli 2018 om 03:00
Ansichtkaarten te koop in Rome, naast een brievenbus. De ansichtkaart, een uitvinding van de negentiende eeuw, verdient een renaissance.
Ansichtkaarten te koop in Rome, naast een brievenbus. De ansichtkaart, een uitvinding van de negentiende eeuw, verdient een renaissance. ap / Lars Halbauer

De Duitse Bild-Zeitung bracht kort geleden het bericht dat bijna 50 procent van de Duitse toeristen van plan is ansichtkaarten te versturen vanaf het vakantieadres.

Dit hoge aantal is een verrassing voor wie de laatste jaren aan een schamele oogst van ansichtkaarten gewend is geraakt. Zouden na vijf magere jaren nu vijf vette jaren in aantocht zijn?

In ieder geval is het zaak nu over de mogelijke meerwaarde van de ansichtkaart na te denken.

Wie de tent opzet op Terschelling of de Andes gaat beklimmen en naar Lima vliegt, wil het thuisfront van de gebeurtenissen op de hoogte houden. Dat gebeurt via de i-Pad, via WeChat, Facetime of Skype.

De omgeving waarin de toerist verkeert, kan niet duidelijker en fraaier in beeld komen. Technisch is het mogelijk foto’s of filmpjes naar familieleden en vrienden over de hele wereld te sturen.

Een dergelijke zending draagt de schijn van een persoonlijk bericht, maar is in werkelijkheid voor een brede openbaarheid bestemd.

Een gesprek voeren met de thuisblijvers kan ook, inclusief beelden over en weer. Die gesprekken zijn wel persoonlijk en exclusief.

geruststelling

Het eerste doel van een gespreks­contact tussen uit en thuis vormen de geruststelling dat de vakantiebestemming veilig is bereikt, en de constatering dat de zon daar heerlijk schijnt.

Bij het contact via de moderne sociale media lijkt het om normale communicatie te gaan. Zo lijkt het, maar zo is het niet. De positie van de gesprekspartners is ongelijk. De functie van de ontvangende partij is die van applaus­machine.

De vakantiegangers willen bewondering oogsten voor hun keuze van vakantieoord. Zij zitten niet te wachten op chagrijnig commentaar van de betweterige familieleden in Purmerend.

gelukwensen

Dit is de crux. De berichtgeving naar de thuisblijvers is niet primair gericht op geruststellende informatie, maar op gelukwensen met het gekozen vakantie doel. Wie foto’s en filmpjes stuurt, wil zichzelf zien door de ogen van de emotioneel geraakte, misschien wel jaloerse familie thuis. Met het rondtetteren van alle heerlijkheden verheerlijkt de zender zichzelf door middel van de ontvanger.

creatieve inbreng

Werkt dit bij de ansichtkaart niet op dezelfde manier?

Mogelijk is dat ten dele het geval.

Het grote verschil ligt echter in de tijd tussen het ervaren van de vakantieomgeving en het neerschrijven van een persoonlijke boodschap op de achterkant van de afbeelding die aan deze kaart haar naam gaf – de ­Ansicht.

Er wordt hoe dan ook – met een korte of een langere tekst – een creatieve inbreng van de afzender verwacht. Je kunt een grappig voorval weergeven of iets over de sfeer in Bangkok of Hongkong vertellen. Het is jouw tekst, die met een pen is geschreven, en geen glad product dat door een technisch hoogstaande elektronicafirma is gefabriceerd. Jijzelf bent de machine.

postzegel

Een bijkomende eigenschap van ansichtkaarten uit het buitenland is dat ze gesierd worden met een onbekende – wellicht exotische – postzegel. Wat is er fijner dan de over een lange afstand vervoerde ansichtkaarten bij jou op de deurmat te zien liggen?

Van het lezen kun je een aangenaam ritueel maken. Je hoeft niet meteen te lezen, maar een soort voorvreugde inbouwen.

Bij Facetime en aanverwante communicatievormen moet je stante pede reageren, alles uit je handen laten vallen en emotioneel een salto mortale maken.

De tijdens de negentiende eeuw opgekomen ansichtkaart verdient een renaissance.

De ansichtkaart is een bron van vreugde, nu en later, wanneer de ontvangen kaarten veilig in een album zijn opgeborgen. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Er is in de Nederlandse Gereformeerde Kerken geen andere kijk op de Bijbel ingevoerd

In de Nederlandse Gereformeerde Kerken houden we onszelf niet voor de gek, ook al zegt Henk van den Belt dit meerdere malen (ND 23 mei). Integendeel, stelt Paul Voorberg.

Waarom ben ik dan niet in een halleluja-stemming, zo vraag ik mezelf deze weken af. En ben ik zelfs op mijn hoede voor de geboorte straks.

Mijn ongeboren kind was ziek, maar er is een wonder gebeurd. Hoe ga ik nu verder?

De woorden ‘Verder na een wonder’ zitten al weken in mijn hoofd, want er is - Godzijdank - een wonder gebeurd. Anne Marije Baars vertelt wat er gebeurde nadat ze vorige maand hoorde dat haar ongeboren kind ziek was.

Jacob Zuma eerder dit jaar op campagne als leider van uMkhonto weSizwe (MK).

Verkiezingen Zuid-Afrika: hoe Jacob Zuma het ANC te gronde richt en het land daarin meesleurt

Dertig jaar geleden maakte de Zuid-Afrikaanse kiezer een einde aan het onrecht van apartheid. Maar dit werk van Nelson Mandela kan bij de verkiezingen van 29 mei opnieuw een dreun krijgen, schrijft Ruben Elands.

De Oude Kerk in Oosterbeek is een van de oudste kerken in Nederland. In zo'n oude kerk zit heiligheid juist in de stenen.

Waarom geloven in je eentje zo lastig is en het daarom jammer is wanneer een oude kerk sluit

Het gebeurt geregeld dat een oude kerk een nieuwe bestemming krijgt, maar bij de Oude Kerk in Vlaardingen was dat voor theoloog Jan Martijn Abrahamse toch net even anders.

Jongeren op de pinksterconferentie van Opwekking.

Wat vinden jongeren 'het goede nieuws' van het evangelie? Dat verschilt nogal per leeftijd

Dat het leven zin heeft, vinden vooral 16-plussers de winst van het evangelie, schrijven deskundigen van de adviesorganisatie Kerkpunt. Praat er eens over, adviseren ze: wat is voor jou het goede van het evangelie?

Met name in de omgeving van de Technische Universiteiten in Eindhoven – ‘Brainport’ – en Delft krioelt het van de startups.

Startende bedrijven groeien, maar dat gebeurt niet dankzij de Nederlandse banken

In de omgeving van de Technische Universiteiten in Eindhoven en Delft krioelt het van de startende bedrijven, schrijft Peter de Waard, maar waarom profiteert de Nederlandse economie daar nauwelijks van?