Luister naar

VDL voorkomt sluiting gasturbinefabriek

Nieuws
VDL Groep werpt zich andermaal op als redder van de Nederlandse maakindustrie. Het industriële concern tekende vrijdag een intentieverklaring om Siemens Hengelo over te nemen. VDL hoopt de koop van de fabriek, waar gasturbines en compressoren in elkaar worden gezet, in het laatste kwartaal van dit jaar af te ronden.
Pieter Hotse Smit redactie vk
maandag 23 juli 2018 om 03:00
Werknemers bij de Siemens Hengelo, dat wordt overgenomen door VDL.
Werknemers bij de Siemens Hengelo, dat wordt overgenomen door VDL. anp / Vincent Jannink

Amsterdam

‘We hebben de intentie om iedereen aan het werk te houden, dus alle ongeveer 470 medewerkers’, zegt VDL-directeur Willem van der Leegte. Voor vierhonderd medewerkers belooft VDL een baangarantie voor de komende vier jaar.

Eind vorig jaar kondigde Siemens aan de fabriek te willen sluiten. Minister Wiebes (Economische Zaken en ­Klimaat) was er veel aan gelegen de banen in Twente te behouden en bemoeide zich persoonlijk met de zoektocht naar een overnamekandidaat. Daarover sprak hij ook met het Duitse hoofdkantoor van Siemens. Of hij uiteindelijk een rol heeft gespeeld bij het tot stand komen van de overeenkomst, wil geen van de partijen zeggen. Het ministerie laat wel weten dat het financieel niet bijspringt.

In de fabriek in Hengelo worden machines in elkaar gezet die druk zetten op olie- en gasvelden, waardoor de brandstoffen opgepompt kunnen worden. Door een ingebouwde gasturbine kunnen de compressoren ook gebruikt worden op plaatsen waar geen elektriciteit is, bijvoorbeeld boven een gasveld in de woestijn van Saudi-Arabië. Siemens wil van de fabriek af, omdat dit onderdeel verlies maakt door minder vraag uit de fossiele industrie. Het bedrijf voorziet geen herstel van die markt.

energietransitie

VDL ziet er wel toekomst in. Niet omdat de fabriek produceert voor de fossiele industrie, maar naar eigen zeggen om juist een grotere bijdrage te leveren aan de energietransitie. Hoe precies wordt niet duidelijk. Een deel van de Hengelose medewerkers gaat op termijn ander werk doen binnen de groep, maar een woordvoerder kan niet zeggen wat hun bijdrage zal zijn aan een duurzamere energievoorziening.

‘Wij denken dat de kennis en kunde daar aanwezig is op dit gebied, maar we hebben nog niet tot achter de komma bedacht wat ze gaan doen’, zegt een woordvoerder. ‘We moeten de boel eerst maar eens overnemen.’ VDL bouwt onder meer elektrische bussen en warmtewisselaars.

VDL werd in 1953 opgericht door de familie Van der Leegte. Het bedrijf is met 17.000 medewerkers actief in twintig landen. Deze eeuw heeft het familiebedrijf in Nederland al een aantal grote overnames gedaan in de hoogwaardige maakindustrie. In 2006 kocht het een tak van Philips die onderdelen maakt voor chipmachines – wat VDL een nauwe samenwerking opleverde met chipgigant ASML. In 2012 redde VDL ook al een belangrijk Nederlands maakbedrijf. Van Mitsubishi werd toen de verlieslatende Nedcar-fabriek in Born gekocht.

Net als Mitsubishi toen maakt ook Siemens nu verlies op de Nederlandse fabriek. De exacte jaarcijfers van de divisie in Hengelo wil het Duitse concern niet geven.

VDL had in 2012 een symbolische euro over voor de noodlijdende ­Mitsubishi-autofabriek, die sindsdien danig is opgeknapt, al is het personeel ontevreden en staakt sinds donderdagavond ruim een kwart van de zevenduizend Nedcar-medewerkers. VDL laat in het midden wat het ditmaal bereid is te betalen voor een fabriek in de problemen. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.