Luister naar

Pionieren met slaapzakken

Nieuws
Outdoormerk Nomad schreeuwt het niet van de daken, maar durft de strijd met buitenlandse top­merken wel aan. De recente overname door Nederlands MerkGoed moet uiteindelijk leiden tot ‘meer Nomad-momenten’ voor de klant.
Marc van den Eerenbeemt
maandag 23 juli 2018 om 03:00
Interim-directeur Arnaud van der Vecht (l) en verkoopmanager Ingmar Contant.
Interim-directeur Arnaud van der Vecht (l) en verkoopmanager Ingmar Contant. Marcel van den Bergh

Zevenaar

De stemming was opgetogen, op de terugweg van de vakbeurs voor buitensportbedrijven in Duitsland. In de auto praatten verkoopmanager ­Ingmar Contant en eigenaar-directeur Barry Kooijmans van Nomad honderduit over de oplevende vraag naar de slaapzakken, rugzakken en tenten van het bedrijf uit Zevenaar. Het was een zondag in 2014 en de economische crisis begon net weg te ebben.

Tijdens die magere jaren hadden ze alle zeilen moeten bijzetten, vertelt Contant vier jaar later in de showroom van Nomad. ‘Enerzijds om de omzet op peil te houden, anderzijds om te blijven innoveren met onze producten. Op de beurs in Friedrichshaven zagen de inkopers dat Nomad overeind was gebleven. De vraag trok aan. Barry kon eindelijk weer eens de tijd nemen om op vakantie te gaan met zijn gezin.’

Vier dagen na de beurs vertrok Kooijmans met zijn vrouw April en dochters Mira en Isa richting Maleisië, voor een rondreis door Azië met zijn zus Anouk en haar gezin. Het vluchtnummer: MH17.

‘Volkomen onwerkelijk’, omschrijft Contant de sfeer in het bedrijf, toen bekend werd dat Kooijmans, zijn echtgenote en hun twee dochters om het leven waren gekomen. ‘Je kon het bijna niet bevatten. Het klinkt gek, maar het maakte bij het hele Nomad-team ook een enorme drive los. De stemming was: dit is niet waar het stopt, het bedrijf van Barry en dit mooie merk.’

Zus Anouk nam de leiding over. Tegen Omroep Gelderland zei de ­bedrijfseconome daar toen over: ‘Ik laat die mensen, dat merk en de erfenis van Barry niet vallen.’

Er was nog een reden voor die verbondenheid. Nomad werd in 1978 opgericht door hun vader Bob Kooijman (1943-2016). Vorige maand werd de onderneming verkocht aan de Haarlemse participatiemaatschappij Nederlands MerkGoed (NMG). Het doel: verdere groei van Nomad, misschien zelfs internationaal.

vederlicht

In de showroom voor inkopers laat verkoopmanager Contant (41) trots een bedrijfsgeheim door zijn handen gaan. Het is de Orion, een slaapzak die volgend voorjaar op de markt komt. ‘Wereldwijd een uniek product’, verzekert hij. ‘Met het comfort van een natuurlijk product en de duurzaamheid van synthetisch materiaal. Je ligt op een vulling van eendendons en helixthermo en onder een vulling van helixthermo en ­ganzendons. Vederlicht en als je het oprolt ... Kijk maar: kleiner dan een halfje brood.’

Nomad-oprichter Bob Kooijman ontwikkelde die helixthermo, een vezel van kunststof, in de jaren zeventig. Als eigenaar van Polydaun in Doetinchem – groot in matrassen en dekbedden – zag hij in de populariteit van het kamperen een buitenkans. Het kon goedkoper dan de donzen slaapzak en beter dan de dunne – synthetische variant.

Kooijman senior vond een troef in het combineren van twee soorten polyester in een draadje. Door opwarmen en afkoelen krult de vezel op. De kromme draadjes bleken een uitstekende slaapzakvulling; isolerend door de holle vorm en vormvast, ook na een wasbeurt.

Het bleek een succesnummer. ­Nomad breidde het aantal producten vervolgens gestaag uit. Slaapzakken vormen nog steeds een derde van de jaaromzet van 6,5 miljoen euro. Een vijfde komt inmiddels van de verkoop van slaapmatten en -matrassen, eenzelfde deel van rugzakken. De rest komt van tenten en producten als de recent geïntroduceerde ­Nomad-wandelsokken.

Nomad is nog veel te bescheiden over zijn producten, vindt Arnaud van der Vecht (44), sinds vorige maand interim-directeur van het outdoorbedrijf. Hij is ook partner van eigenaar NMG en luisterde enkele weken geleden met zijn vennoten naar de interne presentatie van de collectie 2019. ‘Wij waren onder de indruk van de liefde en kennis waarmee werd gesproken. We vroegen ons ook af: vertellen we dat verhaal ook goed genoeg aan de consument?’

Een grote blauwe Topaz gaat van de muur, een rugzak voor zwaardere trektochten. Van der Vecht: ‘Onze buitenlandse concurrenten vragen veel meer voor een rugzak in dezelfde categorie, maar deze is beter uitgerust.’ Hij wijst op de regenhoes van de Topaz, die is verstopt in de bodem. ‘De hoes is ook bruikbaar als bescherming in een bagageruimte. Bij andere fabrikanten betaal je daar zo 30 euro extra voor.’

Schreeuwen hoe goed je bent past niet bij Nomad, vindt Van der Vecht. ‘Maar je moet dus wel duidelijk maken hoe mooi en compleet je product is. Aan die hoes kun je in de winkel bijvoorbeeld een extra label hangen. En misschien moet je jezelf ook een hogere prijs gunnen. Als A-merk heb je dat geld ook nodig voor je marketing en productontwikkeling.’

Verkoopmanager Contant hangt de rugzak weer aan de wand. Hij is ­opgetogen over de nieuwe aanpak. ‘Ik hoor nog iets te vaak het woord afritsbroek als het over Nomad gaat. Winkeliers denken nogal eens dat Nomad in kwaliteit ergens onder de buitenlandse topmerken zit. Ten onrechte, we kunnen de vergelijking makkelijk doorstaan.’

voeding en vrije tijd

De nieuwe eigenaar NMG investeert in Nederlandse merken in voeding en vrije tijd. Met meer focus en betere marketing kunnen die vaak nog sterk groeien, is de overtuiging. Met de aankoop van Nomad wordt de omzet van NMG bijna verdubbeld tot zo’n 15 miljoen euro.

Het is knap dat het kleine Nomad een plek heeft weten te veroveren tussen ‘wereldmerken met een enorme marketingpower’, vindt Van der Vecht. ‘Maar het kan nog beter.’ Hij omschrijft Nomad als ‘typisch een organisatie van makers. Je bedenkt producten waar je trots op bent en gaat daarmee de markt op – een push-strategie. Wij willen daar een pull-strategie aan toevoegen: wat wil de consument en hoe kun je daar zo goed mogelijk op reageren?’

De slaapzakken en andere producten van Nomad worden al jaren gemaakt in China. Van der Vecht: ‘Bij vaste ­leveranciers die met ons meedenken. Zij maken deel uit van het ­kapitaal van Nomad. Onze concurrenten hebben soms meer dan ­honderd mensen op onderzoek en ontwikkeling. Bij Nomad zijn dat drie personen, bijgestaan door externe designers.’

Over een maand presenteert de nieuwe eigenaar aan het personeel een toekomstplan voor Nomad. Wat blijft: doorontwikkelen op ‘erfgoed’ als slaapzakken en rugzakken. Geen hightech-spul voor de beklimming van de Mount Everest, maar outdoormateriaal voor laagland tot huttentochten in de Alpen. En waarschijnlijk veel nieuwe producten. Van der Vecht: ‘Onze klanten moeten veel meer Nomad-momenten krijgen in hun jaar, vinden wij. Niet alleen als je je slaapzak tevoorschijn haalt, maar ook als je gaat wandelen of misschien zelfs skiën. Waarom zouden we bijvoorbeeld geen skispullen ­ontwikkelen?’ <

Nomad

waar Zevenaar

sinds 1978

werknemers 16, waarvan 5 flexibele krachten

jaaromzet 6,5 miljoen euro

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.