Luister naar

Ach, blijf vanaf uw vakantieadres toch ansichtkaarten sturen

Nieuws
Een echte ansichtkaart door de brievenbus, daar kunnen geen elektronische chats of filmpjes tegenop.
Hans Ester
maandag 23 juli 2018 om 03:00
Ansichtkaarten te koop in Rome, naast een brievenbus. De ansichtkaart, een uitvinding van de negentiende eeuw, verdient een renaissance.
Ansichtkaarten te koop in Rome, naast een brievenbus. De ansichtkaart, een uitvinding van de negentiende eeuw, verdient een renaissance. ap / Lars Halbauer

De Duitse Bild-Zeitung bracht kort geleden het bericht dat bijna 50 procent van de Duitse toeristen van plan is ansichtkaarten te versturen vanaf het vakantieadres.

Dit hoge aantal is een verrassing voor wie de laatste jaren aan een schamele oogst van ansichtkaarten gewend is geraakt. Zouden na vijf magere jaren nu vijf vette jaren in aantocht zijn?

In ieder geval is het zaak nu over de mogelijke meerwaarde van de ansichtkaart na te denken.

Wie de tent opzet op Terschelling of de Andes gaat beklimmen en naar Lima vliegt, wil het thuisfront van de gebeurtenissen op de hoogte houden. Dat gebeurt via de i-Pad, via WeChat, Facetime of Skype.

De omgeving waarin de toerist verkeert, kan niet duidelijker en fraaier in beeld komen. Technisch is het mogelijk foto’s of filmpjes naar familieleden en vrienden over de hele wereld te sturen.

Een dergelijke zending draagt de schijn van een persoonlijk bericht, maar is in werkelijkheid voor een brede openbaarheid bestemd.

Een gesprek voeren met de thuisblijvers kan ook, inclusief beelden over en weer. Die gesprekken zijn wel persoonlijk en exclusief.

geruststelling

Het eerste doel van een gespreks­contact tussen uit en thuis vormen de geruststelling dat de vakantiebestemming veilig is bereikt, en de constatering dat de zon daar heerlijk schijnt.

Bij het contact via de moderne sociale media lijkt het om normale communicatie te gaan. Zo lijkt het, maar zo is het niet. De positie van de gesprekspartners is ongelijk. De functie van de ontvangende partij is die van applaus­machine.

De vakantiegangers willen bewondering oogsten voor hun keuze van vakantieoord. Zij zitten niet te wachten op chagrijnig commentaar van de betweterige familieleden in Purmerend.

gelukwensen

Dit is de crux. De berichtgeving naar de thuisblijvers is niet primair gericht op geruststellende informatie, maar op gelukwensen met het gekozen vakantie doel. Wie foto’s en filmpjes stuurt, wil zichzelf zien door de ogen van de emotioneel geraakte, misschien wel jaloerse familie thuis. Met het rondtetteren van alle heerlijkheden verheerlijkt de zender zichzelf door middel van de ontvanger.

creatieve inbreng

Werkt dit bij de ansichtkaart niet op dezelfde manier?

Mogelijk is dat ten dele het geval.

Het grote verschil ligt echter in de tijd tussen het ervaren van de vakantieomgeving en het neerschrijven van een persoonlijke boodschap op de achterkant van de afbeelding die aan deze kaart haar naam gaf – de ­Ansicht.

Er wordt hoe dan ook – met een korte of een langere tekst – een creatieve inbreng van de afzender verwacht. Je kunt een grappig voorval weergeven of iets over de sfeer in Bangkok of Hongkong vertellen. Het is jouw tekst, die met een pen is geschreven, en geen glad product dat door een technisch hoogstaande elektronicafirma is gefabriceerd. Jijzelf bent de machine.

postzegel

Een bijkomende eigenschap van ansichtkaarten uit het buitenland is dat ze gesierd worden met een onbekende – wellicht exotische – postzegel. Wat is er fijner dan de over een lange afstand vervoerde ansichtkaarten bij jou op de deurmat te zien liggen?

Van het lezen kun je een aangenaam ritueel maken. Je hoeft niet meteen te lezen, maar een soort voorvreugde inbouwen.

Bij Facetime en aanverwante communicatievormen moet je stante pede reageren, alles uit je handen laten vallen en emotioneel een salto mortale maken.

De tijdens de negentiende eeuw opgekomen ansichtkaart verdient een renaissance.

De ansichtkaart is een bron van vreugde, nu en later, wanneer de ontvangen kaarten veilig in een album zijn opgeborgen. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Zonder inzicht in de motieven voor een abortus te hebben, is het onmogelijk als overheid maatregelen te nemen en hulp te bieden.

Onderzoek de motieven voor een abortus, anders kun je vrouwen niet goed helpen

De overheid is ervan overtuigd dat het aantal abortussen omlaag moet, maar is niet bereid te kijken naar de motieven voor abortus. Kees van Helden maakt zich daar grote zorgen over.

Blijkbaar ziet president Biden de noodzaak om islamistische terroristen te bestrijden nu minder dan in 2016 als vicepresident.

Biden is met zijn weigering wapens te leveren gezwicht voor een terreurorganisatie

Het beleid van president Bidem om geen wapens te leveren aan Israël is niet alleen moreel verkeerd; het is ook strategisch onverstandig, betoogt Alexander Zwagerman.

Afbeelding

Wie studenten de les wil lezen, moet eerst ontsnappen aan eigen zwart-witdenken

Door te insinueren dat demonstranten niets geven om het lot van de gijzelaars, wordt volgens Rozemarijn van 't Einde en Remco van Mulligen meegegaan in het zwart-witdenken waarvan het ND-commentaar studenten beticht.

Op 20 december 2019 bevestigde de Hoge Raad dat de Staat verplicht is de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Urgenda-directeur Marjan Minnesma (rechts) wordt door haar dochter omhelsd vanwege de uitspraak.

Rechter op de stoel van de politiek? Hoe de macht in Nederland evenwichtig verdeeld wordt

Belangenorganisaties dwingen via de rechter af dat de overheid haar beleid wijzigt. Deugt dat wel? En pleit de SGP terecht voor onderzoek vanwege deze gang van zaken? Oud-rechter Verheij geeft antwoord.

'Ik zou wensen dat Europa weer bestuurd zou worden vanuit het geloof in God.'

Stemmen op een christelijke partij in Europa? 'Het gaat om wat mensen doen, niet wat ze belijden'

Neemt het belang van de Europese verkiezingen voor u toe nu CU en SGP misschien beide geen zetel bemachtigen? Welke overwegingen maken acht ND-lezers als ze gaan stemmen?

In de rubriek 'Van de redactie' schrijft een lid van de hoofdredactie over de journalistieke keuzes van het Nederlands Dagblad.

De verhalen van Daphne Wesdorp maken ons tot getuigen van oorlog

Daphne Wesdorp is 26 jaar oud, maar heeft meer oorlog gezien dan de meeste mensen. In de afgelopen paar jaar reisde ze voor het Nederlands Dagblad naar landen als Oekraïne, Irak en Ethiopië.