Eens slapen in het huis van ‘Up’? Airbnb opent buitengewone locaties in nieuwe categorie
Een persoonlijke komedieset van Kevin Hart, een huiskamerconcert van Doja Cat, een nachtje slapen in het huis (zwevende) van ‘Up’ of het huis uit de iconische film Purple rain. Airbnb pakt uit met een nieuwe categorie: Icons.
Wie er altijd al eens van droomde om een romantisch nachtje in een museum in Parijs te slapen of op stap te gaan met comedian Kevin Hart, kan binnenkort terecht bij Airbnb. Het bedrijf kondigt een nieuwe categorie aan: de ‘Icons’. Daarin beloven ze buitengewone ervaringen op plekken waarvan je nooit dacht dat je er ooit zou kunnen komen. Ook verschillende grote namen uit de muziek-, film-, televisie-, kunst- en sportwereld werken mee aan het project. Zo kan je een huiskamerconcert van Doja Cat boeken of kan je een privéoptreden van Kevin Hart meemaken. Ook tonen ze hun internationale karakter aan, zowat overal ter wereld kan je wel iets meemaken.
8.000 ballonnen
Zo kan je in New Mexico het iconische huis van de film Up bezoeken. “Alles is exact zoals in de film. Zo is er veel werk gestoken in het exact matchen van alle kleuren verf en is alles wat je in de film ziet ook echt aanwezig. Bovendien is het gros van voorwerpen handgemaakt: de bekende stoel van Carl kan je natuurlijk niet zomaar kopen. En als klap op de vuurpijl vliegt het huis ook echt. Er hangen zo’n 8.000 ballonnen aan het huis (het duurde twee weken om ze op te blazen) en het huis wordt omhooggetakeld door een kraan.”
Ferrari
In Italië kan je dan weer slapen in het Ferrarimuseum. Daarin kan je wegdromen in een bed gemaakt van alle materialen die verwerkt worden in een echte Ferrari, dat bovendien omring is door acht wagens die prijzen hebben gewonnen. In Parijs kan je dan weer terecht in het Musée d’Orsay, waar je slaapt achter de bekende klokkentoren, je het musuem helemaal voor jezelf hebt en je vanop het balkon kan kijken naar de opening van de Olympische Spelen op de Seine.
“Met ‘Iconen’ kom je op plekken die je nooit voor mogelijk gehouden had. “Tot nu”, zegt Brian Chesky, mede-oprichter en CEO van Airbnb. “Het leven wordt steeds digitaler en we willen graag de echte wereld een vleugje magie geven. Met Iconen hebben we ’s werelds meest buitengewone ervaringen gemaakt.” Het bedrijf kondigt vandaag elf iconische ervaringen aan, maar daar zullen er in de loop van het jaar verschillende bijkomen.
Dit zijn de eerste elf ‘iconen’ die Airbnb voorstelt:
Gouden tickets
“Daar zal dan wel een serieus prijskaartje aan vasthangen”, hoorde Airbnb u alvast denken. Maar alle ‘iconen’ zullen minder dan 100 dollar (of 95 euro) kosten of zullen zelfs gratis te boeken zijn. Een timer op de app of site geeft aan wanneer er een icoon beschikbaar zal worden. Geïnteresseerden kunnen zich in het systeem opgeven en een boekingsaanvraag indienen. Airbnb selecteert de gasten zelf, die ontvangen dan een ‘gouden ticket’. Jaarlijks zullen er meer dan 4.000 tickets beschikbaar zijn. Dat het idee meteen aanslaat, is duidelijk. Net na de aankondiging van de nieuwe categorie, crashte de site. “Too many requests” (of ‘te veel aanvragen’) stond er te lezen.
De aankondiging van de Airbnb Icons vond plaats in het Amerikaanse Los Angeles. Aanwezig: het Up-huis dat voor de gelegenheid werd overgevlogen en veel bekende koppen. Van internetfenomeen Khaby Lame tot Zac Efron, Mila Kunis, Ashton Kutcher en ook de Belgische influencers Average Rob en Milan Cools waren van de partij.