Onder andere de halte Harmonie krijgt een make-over.© rr

Driehoek Koning Albertpark wordt opgewaardeerd: “Verkeersveiligheid is prioriteit”

Antwerpen -

De Lijn, de stad, het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en Water-Link slaan de handen in elkaar om het gebied rond het Koning Albertpark te transformeren. Zo komen er nieuwe tramsporen, een regionaal mobiliteitsknooppunt en nieuwe rioleringen.

Niels Delport

Er wordt al lang gepleit voor een nieuwe kijk op het Koning Albert- en Harmoniepark. Want door drukke verkeersaders, zoals Belgiëlei, Mechelsesteenweg en Grotesteenweg, is de rust in deze groenzones ver te zoeken. Ook het Antwerpse districtscollege vindt dat er een betere verbinding tussen beide parken moet komen.

Ondertussen hebben De Lijn, de stad, het Agentschap Wegen en Verkeer en Water-Link een samenwerkingsovereenkomst ondertekend om de driehoek tussen de Koningin Elisabethlei, de Prins Albertlei en een deel van de Mechelsesteenweg aan te pakken.

De stad stelt in een eerste fase een studiebureau aan om een concept voor het projectgebied te ontwikkelen. Ten vroegste in 2027 gaan de eerste werkzaamheden van start: De Lijn zal de tramsporen op de as Grotesteenweg–Mechelsesteenweg vernieuwen, de halte Harmonie wordt omgevormd tot een regionaal mobiliteitsknooppunt en de rioleringen van het hele gebied worden vernieuwd.

Het projectgebied (binnen de groene lijnen).© rr

“Het volledige gebied rond het Koning Albertpark zal een metamorfose ondergaan”, zegt schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). “Verkeersveiligheid is daarbij de prioriteit. We gaan zorgen voor leesbare kruispunten, mooiere fietspaden en comfortabelere tramhaltes. Dit wordt een win/win voor voetgangers, fietsers, autobestuurders, gebruikers van het openbaar vervoer en omwonenden.”

“Onze openbare ruimte en parken worden intensief gebruikt door inwoners en bezoekers”, aldus schepen voor openbaar domein Erica Caluwaerts (onafhankelijk). “Dat geldt ook voor de paden in het Koning Albert- en Harmoniepark. Het is cruciaal dat we deze parkstructuur efficiënt, doelgericht en met respect voor leefbaarheid en functionaliteit klaar maken voor de toekomst. En dat doen we in nauw overleg met de buurtbewoners.”

District Antwerpen

Antwerps districtsburgemeester Paul cordy (N-VA) en districtsschepen van Parken en Groenvoorziening Tom Van den Borne (Groen) benadrukken dat het plan enkel kan slagen als het district Antwerpen volwaardig wordt betrokken: “Bovendien zijn parken en met name het Albertpark de bevoegdheid van het district Antwerpen. Het project kan niet gerealiseerd worden zonder de investeringen die het district hier wil doen en zonder dat de visie van het district hierop gerespecteerd wordt.”

Zowel Cordy als Van den Borne vinden daarom dat Caluwaerts zich heeft uitgesproken over zaken die volgens hen niet tot haar bevoegdheden als stedelijk schepen van Openbaar domein behoren. Daarbij is de rol die het district tijdens het ontwerp van de plannen speelt, volgens hen ook onvoldoende vermeld. Aangezien de heraanleg er komt op vraag van een gemeenschappelijke motie van het Antwerps districtscollege.

“Voor het district is de verblijfskwaliteit in en rond het Albert- en Harmoniepark van het grootste belang”, vindt Van den Borne. “Ook de verbindingen tussen beide parken en de tuin rond het provinciehuis staan voor ons voorop. Hopelijk kan er na deze valse start wèl een echte samenwerking met het district opgestart worden.”

LEES OOK. Antwerps districtscollege: “Maak van Harmonie, park provinciehuis en Albertpark één grote groene long”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER De Lijn