Tiense Suikerraffinaderij mikt op Arabische gemeenschap met 'Shukr'
'Shukr', zo heet het nieuwe product waarmee de Tiense Suikerraffinaderij specifiek mikt op de Arabische gemeenschap. Suiker is namelijk een belangrijk ingrediënt in veel typische Arabische gerechten. Het product werd voorgesteld in het Marokkaanse restaurant La Kasbah in Brussel.
De suiker van Shukr, Arabisch voor dankbaarheid, is weliswaar dezelfde als die in de traditionele klontjes. Maar in de Westerse wereld wordt suiker veeleer als ongezond gezien, terwijl het in de moslimgemeenschap onderdeel uitmaakt van de tradities. Volgens de Tiense Suikerraffinaderij zijn de suikerklontjes van Shukr ideaal voor een theebereiding door hun trage smelttijd en makkelijke dosering, vanwege de drie groeven in het langwerpige klontje.
Etnische winkels
"We zien een stijgende diversiteit van culturen binnen de bevolking, en daartoe behoren nieuwe noden waar we als belangrijke speler moeten op inspelen", zegt Dominique Demets van de Tiense Suikerraffinaderij.
Om de markt zo goed mogelijk te bereiken wordt Shukr eerst aan de man gebracht in etnische winkels, te beginnen in grootsteden als Antwerpen en Brussel. Op middellange termijn is het wel de bedoeling om, na het verwerven van naambekendheid, uit te breiden naar de grootwarenhuizen.
Slim
Dat bedrijven zich steeds meer richten op bepaalde etnische groepen, en specifiek op de moslimwereld, is niet nieuw meer. Zo ligt al jaren halalvlees in de supermarkt. "We hebben lang de moslimtraditie miskend, terwijl er een enorme doelgroep is", zegt marketingexpert Gino Van Ossel. "Als je die niet gaat bedienen, gaan ze zich afscheiden van de markt en naar nichewinkels. Daarom gaan de klassieke bedrijven er steeds meer producten voor ontwikkelen."
In de mode- en communicatiewereld is het al een bekend gegeven dat kleding aangepast wordt aan bijvoorbeeld hoofddoeken, of dat mensen met hoofddoeken ook in reclame opduiken. "Bij de eerste stappen is er eerst weerstand van een kleine minderheid, maar we worden het snel gewoon", zegt Van Ossel. "Het is slim om een nieuw merk te ontwikkelen, omdat zo de doelgroep zich aangesproken voelt, maar de niet-doelgroep zich niet uitgesloten voelt." Op de nieuwe verpakking van Shukr is het bekende blauwe logo met de T van Tiense Suikerraffinaderij dan ook niet te zien.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijnenergie
Hout, gas of pellets: welke verwarming kent het laagste kostenplaatje?
-
Belgische consumptieprijzen zullen dit jaar met gemiddeld 4,3% stijgen
De Belgische consumptieprijzen zullen dit jaar met gemiddeld 4,3% stijgen. Dat zegt de Europese Commissie vandaag in haar nieuwe economische prognoses. Volgend jaar zou de inflatie opnieuw zakken tot 1,3%. -
Spaargids.be
Hoeveel zakgeld geef je aan een jong kind? En aan een tiener? Zo maak je een slimme beslissing
Nee, door zakgeld te geven, leer je je kinderen niet automatisch met geld omgaan. Maar het is zeker een goed begin. Vanaf wanneer geef je hen dan zakgeld? Hoeveel? En hoe evolueert dat bedrag naarmate je kinderen ouder worden? Spaargids.be vroeg advies aan financieel specialist Annelou van Noort, medeauteur van het boek ‘Later word ik rijk’. -
-
Spaargids.be
Groot aantal spaarrekeningen verdwijnt: sneuvelt ook de jouwe deze zomer?
-
HLN Shop
Mogelijk fataal voor je hond of kat: welke voeding mag je nóóit met je huisdier delen?
Een hond die smekend naar je opkijkt terwijl je aan het eten bent, of een kat die zich behaaglijk op je schoot vlijt zodra je een koekje pakt: huisdieren weten hoe ze ons moeten verleiden voor een hapje van ons eten. Maar hoe veilig is het eigenlijk om ze te laten meesnoepen? En welke voeding kun je maar beter ver bij ze vandaan houden? HLN Shop overloopt welke hapjes schadelijk zijn voor je huisdier. -
MijnEnergie
Zonnepanelen zónder terugdraaiende teller? Deze magere compensatie biedt het hogere injectietarief
De energieprijzen gaan nog steeds door het dak. Het effect op eigenaars van zonnepanelen is tweeledig. Wie nog een terugdraaiende teller heeft, weet dat een zonnige lente en zomer de impact kunnen reduceren of zelfs helemaal wegnemen. Prosumenten met een digitale meter moeten het daarentegen hebben van het injectietarief. Krijgen zij nu ook meer voor de stroom die ze produceren? En compenseert dat de hogere verbruiksfactuur op grauwe dagen? Mijnenergie.be rekent het uit. -
Spaargids.be
Doe je liever geen bankzaken in een app? Zoveel kan je besparen met de universele bankdienst
-
PREMIUM
“Je kan een sauna niet aansluiten op het gewone stopcontact”: experts geven advies voor je eigen sauna in huis
-
PREMIUM
“Niet alleen de prijs van deze microgolfoven valt op, ook de prestaties!” De 10 beste huishoudproducten die je nu kunt kopen
-
Heineken wil bierprijzen verhogen ondanks miljardenwinst
De Nederlandse bierbrouwer Heineken denkt dit jaar last te krijgen van inflatie. Zo zijn de prijzen van grondstoffen, vervoer en energie al enige tijd hoog en die zal het moederbedrijf van Alken Maes doorrekenen aan klanten, stelt Heineken bij de presentatie van zijn jaarcijfers. Dat bier daardoor duurder wordt, kan tot gevolg hebben dat de bierverkoop daalt, waarschuwt de brouwer, die een miljardenwinst boekte. -
Moet jij je energiecontract herbekijken? En neem je best een vast of variabel contract? Doe hier de test
24 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerThierry Vansweevelt
Fredien Vandervekens
joseph verbeke
Roland Peeters
Erwin Lauwens