© EPA-EFE

Uw krant belt de Brexit-infolijn van de Vlaamse overheid: “Het Brexit-akkoord verworpen? Dat weten wij nog niet”

De Vlaamse regering heeft sinds dinsdag 15 januari een Brexit-lijn geopend. Ondernemers en particulieren die naar het nummer 1700 bellen, moeten volgens Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) een antwoord krijgen op hun vragen over de Brexit. Uw krant belde naar de lijn, en kreeg ondanks enig aandringen geen enkele informatie. Sterker nog: de operator wist niet dat het Britse parlement het Brexit-akkoord dinsdagavond had verworpen.

Christof Willocx

Ondernemers willen duidelijkheid en houden niet van wachten. Daarom lanceerde de Vlaamse overheid een heuse Brexit-telefoonlijn. Uw krant deed de test door zich voor te doen als kleine ondernemer die vragen heeft over de Brexit.

Na het intoetsen van het nummer blijkt dat 1700 geen aparte Brexit-lijn is, maar het algemene infonummer van de Vlaamse overheid.

“Hebt u een vraag over de verkeersbelasting, onroerende voorheffing, of registratierechten, druk dan 1. Hebt u een vraag over studietoelagen of onderwijs, druk 2. Hebt u een andere vraag, druk 3”, krijgen we te horen.

We kiezen voor optie 3.

Een dame neemt de telefoon op en vraagt waarmee ze ons kan helpen.

GVA: “Is dit de telefoonlijn voor de Brexit?”

Operator: “Ja, wij ondersteunen u met alle informatie over de Brexit. U kunt hier terecht met uw vragen.”

GVA: “Wij voeren koekjes uit naar het Verenigd Koninkrijk. Ik heb vandaag in de media gehoord dat ik daar een nummer voor moet aanvragen. Welk nummer is dat precies?”

Operator: “Euhm, dat weet ik niet. Ik zal het even opzoeken.”

GVA: “Het zou een EORI-nummer zijn.”

Operator: “Ik zal vragen om u daarover terug te bellen.”

GVA: “Oké … Naar het schijnt zal ik ook uitvoerrechten moeten betalen. Hoe hoog zouden die zijn?”

Operator: “Dat is nog niet bekend. Er zijn nog geen beslissingen genomen. We moeten zelf wachten op meer informatie. Het Verenigd Koninkrijk moet zelf nog beslissingen nemen.”

GVA: “Maar het Britse parlement heeft dinsdagavond het Brexit-akkoord tussen de Britse regering en Europa toch verworpen?”

Operator: “Dat zou kunnen. Wij weten dat nog niet. Die informatie moet eerst tot bij ons geraken. Ik zal u laten terugbellen of mailen. Wat is uw nummer en mailadres?”

GVA: (geeft nummer en mailadres door) “Wanneer zou iemand me terugbellen?”

Operator:(wordt beetje zenuwachtig) “Dat weet ik niet, meneer. Ik vraag sowieso dat u spoedig een antwoord krijgt. We doen het zo snel als we kunnen.”

GVA: “Word ik vandaag teruggebeld?”

Operator: (praat nu sneller, misschien in de hoop om snel naar een volgende beller te kunnen overgaan): “Neen, u zult een vijftal werkdagen moeten wachten. We werken zo snel als we kunnen.”

GVA: “Oké dan.”

Operator: “Ik wens u nog een fijne dag. U krijgt nu vier korte vragen.”

De operator verbindt ons door met een opgenomen stem die vraagt hoe tevreden we zijn met vier onderdelen van het gesprek: de wachttijd, de beleefdheid, de gekregen informatie en of we de infolijn zouden aanraden aan vrienden of kennissen.

Over de wachttijd en beleefdheid zijn we mild. De operator nam vrij snel op en ze doet tenslotte ook maar haar werk. Kennis over de Brexit is maar een klein onderdeel van haar takenpakket. Daar kan ze zelf niet aan doen.

Maar voor de gekregen informatie geven we een dikke buis. En of we de infolijn zouden aanraden aan andere mensen? Niet meteen. De operator die ons moest helpen, weet nog veel minder van de Brexit dan de meeste mensen die haar over het onderwerp opbellen.

De Brexit-lijn is voorlopig een pijnlijke grap.

Brexit-coördinatoren zeggen niet veel

Wie wel meer informatie wil over de Brexit, kan naar de lokale Brexit-coördinatoren bellen. De namen van die coördinatoren staan op de website van de federale overheidsdienst Financiën. Voor Antwerpen zijn er twee coördinatoren. We bellen met Robert Robbrecht, en stellen ons voor als journalist van Gazet van Antwerpen.

“Ik heb momenteel weinig informatie”, zegt Robbrecht. “De centrale diensten in Brussel gaan wel een brief sturen naar twintigduizend bedrijven met informatie over de Brexit. De vijfduizend bedrijven die het meest handel drijven met het Verenigd Koninkrijk worden opgebeld.”

“De overheid gaat al die bedrijven zelf een EORI-nummer geven, dat nodig is om te importeren en te exporteren. Die bedrijven krijgen ook een ‘vergunning laadplaats’”, zegt Robbrecht. Die laatste vergunning is de toelating om de goederen die voor export naar het Verenigd Koninkrijk zijn bestemd, binnen te brengen op een plaats die door de douane is goedgekeurd.

Maar wie écht veel over de Brexit wil weten, moet ook niet bij Robbrecht zijn. “Ik verwijs u voor verdere vragen door naar de Brexit-cel in Brussel”, zegt hij. Uw krant belde dat nummer, maar kreeg geen gehoor en na een dik uur werden we nog steeds niet teruggebeld.

Vlaanderen.be geeft wél duidelijke info

Veel wijzer worden we voorlopig niet. Een betere manier om snel informatie over de gevolgen van de Brexit voor particulieren en ondernemers in Vlaanderen te vinden, is de website vlaanderen.be.

Op die website zegt de Vlaamse overheid dat lang niet alles over de Brexit duidelijk is, omdat er nog steeds geen akkoord is tussen Europa en het Verenigd Koninkrijk. Maar u komt op die website bijvoorbeeld wel te weten dat de Britten op 29 maart 2019 de Europese Unie zullen verlaten, tenzij die datum in de komende weken wordt gewijzigd.

Overgangsfase

En u leest er ook dat er voor Vlaamse ondernemers en particulieren niets verandert tot 31 januari 2020, omdat er een overgangsfase is. In die periode blijven alle EU-wetten en EU-regels in het Verenigd Koninkrijk gelden. Die overgangsfase kan worden verlengd tot 31 januari 2022.

Particulieren komen op dezelfde website te weten dat de Europese Commissie aan de Britse autoriteiten het voorstel heeft gedaan om geen visumplicht op te leggen voor wie maximaal drie maanden naar het Verenigd Koninkrijk gaat. Waarschijnlijk moet u dus geen visum aanvragen als u naar het Verenigd Koninkrijk reist, maar dat is nog niet 100% zeker omdat de Britse overheid die regel nog niet heeft omgezet in een bindende wetgeving. Maar door de overgangsfase is uw identiteitskaart zeker tot 31 januari 2020 voldoende als u naar het Verenigd Koninkrijk reist.

Ondernemers kunnen voor meer informatie over de gevolgen van de Brexit ook terecht op de website flandersinvestmentandtrade.com. Een ondernemer komt er bijvoorbeeld te weten dat hij na de Brexit een uitvoeraangifte moet indienen voor zijn goederen het douanegebied verlaten. Dat kan via deze deelwebsite van de federale overheidsdienst Financiën: http://plda.fgov.be/nl/welkom.