Direct naar artikelinhoud
Pukkelpop

Dirty Projectors op Pukkelpop 2018: interessant is niet altijd goed

David Longstreth van Dirty Projectors.Beeld Koen Keppens

Dirty Projectors is weer een kleine groep geworden. Gek, zeker nadat Bitte Orca in 2009 zo hoog stond in allerhande eindejaarslijsten. 

Ze leken voorbestemd om een sprong te maken à la Alt-J (Main Stage in 2015) of The War On Drugs (donderdagavond Main Stage). De band stond in de Club, en die was nauwelijks voor de helft gevuld. Het veelkoppige gezelschap uit Brooklyn was er net als op hun platen wel interessant, maar goed? Bij momenten.

Het was die veelkoppigheid die hen parten speelde: iedereen was bijna voortdurend en tegelijkertijd aan zet (in de studio stuur je al makkelijker eens iemand naar de nachtwinkel), wat een kakofonie aan klanken opleverde waar wij – 'Trout Mask Replica' uitgezonderd (1969 alweer) – niet zo tuk op zijn. Dat en het feit dat Dirty Projectors in hun zoektocht naar een nieuw genre blijkbaar een weg zijn ingeslagen waar simpelweg geen nieuw genre meer te vinden valt. 

Kristin Slipp aan de toetsen.Beeld Koen Keppens

Wij moesten aan David Byrne denken, die op Werchter op leeftijd liet zien dat als de grenzen van het muzikale avontuur bereikt zijn, de vorm nog steeds bijzonder rekbaar is. Dirty Projectors stond gewoon te spelen met z'n allen, statisch en zonder al te veel bezieling, zich smijtend in een groove die nooit loskwam, met een drummer die het hele concert lang leek te zitten wachten tot de rest hem eindelijk eens bijbeende. Wat op plaat de hoogtepunten in het oeuvre van Dirty Projectors zijn, werd live verstikt in veel te ver gezochte arrangementen. 

Dirty Projectors stond gewoon te spelen met z'n allen, statisch en zonder al te veel bezieling, zich smijtend in een groove die nooit loskwam

'Beautiful Mother', van de Björk-samenwerking Mount Wittenberg Orca, bleef ook met frontman David Longstreth op zang overeind, maar 'Impregnable Question' verzoop in een veelvoud aan partijen, en waarom Kristin Slipp vanachter de verste toetsen moest komen om de leadzang van 'Swing Lo Magellan' voor haar rekening te nemen – terwijl Longstreth het zo wonderschoon zingt op plaat – is ons een raadsel.

Dirty Projectors op Pukkelpop.Beeld Koen Keppens

Hoe minder Dirty Projectors speelde, hoe beter het was. De springerige reggae-oefening 'Cool Your Name' bijvoorbeeld, waarvoor de gitaren gezamenlijk werden afgeworpen en het orgeltje naar Jamaica ging, of 'Keep Your Name', van dezelfde plaat meteen daarna.

Hoe minder Dirty Projectors speelde, hoe beter het was

Dirty Projectors in de Club: op het einde stond er nog minder volk dan in het begin. Als ze nog kleiner willen worden, zijn ze goed bezig.

David Longstreth van Dirty Projectors.Beeld Koen Keppens