Michael Marcy, die 35 jaar geleden met brocante begon, opent een design gallery. © Victoriano Moreno

De trage transformatie van de Antwerpse Kloosterstraat: “Hier komen nu steeds meer kenners met geld en smaak”

Sinds november openden vier nieuwe zaken in de Antwerpse Kloosterstraat en er zijn er nog op komst. “Het voelt hier aan als de nieuwe Schuttershofstraat”, gelooft Michael Marcy, die 35 jaar geleden een brocantewinkel opende en nu terugkeert met een galerie in gezochte designmeubelen.

Frank Heirman

‘Design Gallery Michael Marcy’, zo staat te lezen op de gevel van Kloosterstraat 72. Meubels van Willy Van der Meeren en Renaat Braem staan er naast pop-art design van Gufram en kunst van Cel Overberghe en Cesar Bailleux. Geen brocante meer om op af te dingen, maar internationaal gezochte stukken met een steeds stijgende prijs.

“Vijf jaar geleden kon ik dat nog niet. Mensen begrepen niet dat de ene tafel 5.000 euro waard was en een andere amper 500. Vandaag is dat geen probleem, want het publiek lijkt veranderd. Minder passanten die iets geestigs op de kop willen tikken, maar kenners met smaak en geld”, oordeelt Marcy (64), die 35 jaar geleden als een van de eersten brocante verkocht in de Kloosterstraat.

“Het was toen nog een populaire straat met vooral buurtwinkels, eindigend op de Vismarkt. Ik mis die sfeer soms”, bekent Marcy, die eerder toevallig in de brocante rolde. Zo snel hij kon, verliet hij de school en het ouderlijke huis om kraker avant la lettre te worden. Wat hij nodig had, verdiende hij achter de toog in het hippie­café de Groene Michel op de Grote Markt, waar hij artiest Wout Vercammen leerde kennen, die hem een passie voor popart bijbracht.

© Victoriano Moreno

Wat hij aan brocante vond in leegstaande huizen, begon hij te verkopen, aangevuld met stukken van de Vrijdagmarkt. Door goed te kijken, leerde hij het vak en werd hij in België een van de bekendste verkopers van designmeubelen. Die stukken verkocht hij via een eigen netwerk van bevriende verkopers en het internet. In zijn garage in de Kloosterstraat bood hij goedkopere stukken aan voorbijgangers aan. Vijf jaar geleden sloot hij zijn ‘garage’ en opende hij een immense vintagewinkel op de Mechelsesteenweg 84.

“Voor brocante was de Kloosterstraat te duur geworden. Op de Mechelsesteenweg kon ik vier keer zoveel ruimte huren. Er kwamen ook te veel winkels die kopieën van iets ouds verkochten, duurder dan het origineel”, verklaart Marcy zijn vertrek.

Nieuwe wending

Begin dit jaar merkte Marcy dat de zaken in de Kloosterstraat aan het keren waren. Er kwamen kunst- en designgaleries bij, en exclusieve boetieks. “Vooral de herbestemming van de rijkswachtkazerne, die eindelijk zijn voltooiing nadert, geeft een nieuw hart. Omdat ik in de buurt woon en snel alles weet, kon ik tegen een schappelijke prijs een winkelpand overnemen. Nu zou het te laat zijn. Ik ben echt blij dat ik terug ben.” Hij is nog maar een week open en krijg al interessante klanten over de vloer. “Sommige kenners dachten dat ik gestopt was. Daar bestaat nu geen twijfel meer over. Wie de kunststukken hier te duur vindt, kan ik doorverwijzen naar mijn vintagewinkel op de Mechelsesteenweg.”

Tomorrowland

Marcy schat dat de Kloosterstraat steeds exclusiever gaat worden. “Ik proef nu al iets van de Schuttershofstraat, met allemaal exclusieve winkels. De brocante heeft afgedaan. De pop-ups zullen ingenomen worden door betere zaken, vooral design en mode. De mode zie ik vooral in de heraangelegde Steenhouwersvest komen, terwijl de Nationalestraat zal evolueren als een nieuwe Kammenstraat met kleding voor jongeren.”

© Victoriano Moreno

De toekomst ziet er steeds mooier uit. De geslaagde heraanleg van de Oever loopt ten einde en zal shoppers spontaan naar de Kloosterstraat leiden. “Als straks het nieuwe Museum voor Schone Kunsten en het park op de Zuiderdokken klaar zijn, wordt de Kloosterstraat de beste winkelboulevard van de binnenstad. Binnenkort vestigt Tomorrowland hier zijn hoofdkwartier. Een duidelijke signaal dat het hier te doen is”, weet Michael Marcy zeker.

www.marcymichael.com