© Peter Malaise

Pratende camera’s moeten spoorlopers tegenhouden: wellicht nog dit jaar aan station Mortsel-Oude God

In de buurt van station Mortsel-Oude God zal spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel wellicht nog dit jaar “pratende camera’s” plaatsen om het probleem van spoorlopers aan te pakken.

Annelies Frederickx

Uit cijfers van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel blijkt dat het aantal meldingen van spoorlopers en incidenten aan overwegen daalt, maar beide fenomenen blijven een groot probleem. “In onze campagnes roepen we iedereen altijd op om niet op spoorwegdomeinen te gaan en de verkeersregels te respecteren, maar mensen zijn erg hardleers”, zegt woordvoerder Frédéric Petit.

“Het spoorlopen blijft een groot probleem, zeker bij dit mooie weer. Mensen gaan met het gezin of met de hond wandelen in de buurt van een spoorlijn, wat nooit zonder gevaar is. In de provincie Antwerpen kregen we in 2018 101 meldingen over spoorlopen, maar hierbij ging het dus enkel om officiële vaststellingen. De reële cijfers kunnen een stuk hoger liggen. In Luik zijn we, op plaatsen waar veel spoorlopers zijn, met een proefproject gestart waarbij camera’s alle bewegingen registreren en een signaal geven.” Er wordt een opgenomen boodschap afgespeeld: de camera “spreekt” dus tegen de spoorloper. “Afhankelijk van de budgetten en de evaluatie van het proefproject in Luik, zou dit systeem in 2019 ook in Mortsel-Oude God geïnstalleerd kunnen worden. De eerste evaluaties van het pilootproject in Luik zijn alvast goed en we zullen nu nog verder evalueren voor een verdere uitrol in Mortsel - Oude God.” In de buurt van dat station worden opvallend veel spoorlopers gespot.

Dode in Bornem

“In de provincie Antwerpen gebeurden vorig jaar ook elf ongevallen aan overwegen, maar dat cijfer moet men in perspectief plaatsen. Zes ongevallen vonden plaats in de haven van Antwerpen en vijf aan publieke overwegen. Op zaterdag 31 maart viel er in Bornem een dode te betreuren, toen een 55-jarige fietser het leven liet na een aanrijding met een trein aan een gesloten overweg. Er vielen ook twee gewonden, namelijk in Booischot en Kapellen, waar er respectievelijk ongevallen gebeurden met een voetganger en een motorrijder. Bij twee incidenten in Ruisbroek en Boechout was er enkel materiële schade, maar het treinverkeer loopt natuurlijk telkens wel aanzienlijke vertragingen op.”

Eerdere acties tegen spoorlopen

© loh

- In februari 2017 werden ‘spoorkussens’ voorgesteld, die spoorlopen moeten tegengaan. Vincent Van Quickenborne (Open Vld, foto) testte toen het kussen uit.

- Een jaar later lanceerde Infrabel de campagne ‘Het leven is een omweg waard’. Woordvoerder Thomas Baeken poseerde toen voor het wrak van een wagen die onder een trein belandde.

- In 2018 toerde Infrabel ook langs secundaire scholen met een VR-filmpje dat een aanrijding door een trein simuleert.