Direct naar artikelinhoud
Fileleed

File? Hier zijn vijf slimme remedies

Met 445 kilometer file is gisteren het jaarrecord gebroken.Beeld Belga

We staan de helft langer in de file als vijf jaar geleden, zo blijkt uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum. En gisteren is er met 445 kilometer file weer een record gebroken. Toch zijn er ook enkele slimme initiatieven die heel wat fileleed kunnen verzachten. 

1. Slim parkeermanagement

Wat als je geen weg meer kunt met je auto; zul je er dan nog mee naar het werk rijden? Commuty, een Belgisch softwarebedrijf, heeft via een app slim parkeermanagement voor bedrijven uitgedokterd. In de regel is het zo dat werknemers die ver van het werk wonen, verzekerd zijn van een plaats op de parking. Wie dichtbij woont, komt beter met de fiets. 

Zo optimaliseer je het gebruik van de bedrijfsparking, zegt Anne-Claire Vanfleteren, de oprichter van Commuty. "Maar wie afwezig is, kan zijn plaats ook aan een collega doorgeven. Het systeem bekijkt dan wie de laatste dertig dagen de parking het minst heeft gebruikt en wijst op basis daarvan een plaats toe. Het voordeel van deze app is dat je mensen zo dwingt om zelf op een goede manier over hun verplaatsing na te denken." 

2. De carpoolapp

Een van de belangrijkste oorzaken van het fileleed is dat bedrijven op afgelegen bedrijventerreinen gelokaliseerd zijn. Omdat die moeilijk bereikbaar zijn met het openbaar vervoer is voor vele Vlamingen de auto simpelweg de enige mogelijkheid om op het werk te geraken. Moeilijk te bereiken bedrijven kunnen beter inzetten op carpoolen om het aantal auto's terug te dringen. Daarvoor maakt consultancybedrijf Deloitte samen met andere bedrijven gebruik van een specifieke carpoolapp. 

"We hebben hier een grote poel van mensen die naar onze locatie moeten afreizen", zegt een woordvoerster van Deloitte. "Daarvoor hebben we samen met andere bedrijven een carpoolapp van Commuty. Via een andere app, die we zelf hebben ontwikkeld, zie je hoelang de reis naar het werk duurt met de auto of met het openbaar vervoer, en hoeveel parkeerplaatsen er beschikbaar zijn." 

3. Meer thuiswerken of jobs ruilen

De enige goede verplaatsing is geen verplaatsing. Daarom zijn bedrijven al begonnen met werknemers thuis te laten werken. Ook flexwerken zit om dezelfde reden in de lift. Maar velen van ons moeten nu eenmaal op het werk zijn om onze job te kunnen doen – wat ook glijdende uren of flexwerken moeilijk maakt – en daarom is thuiswerken in de praktijk niet altijd handig.

De enige goede verplaatsing is geen verplaatsing

Maar ben je de dagelijkse file toch grondig beu, dan kun je ook gewoon jobs ruilen, bijvoorbeeld met de hulp van het platform jobruil.be. "Dit is een uniek platform dat via een geavanceerde database werknemers met dezelfde vaardigheden en interesses aan elkaar linkt", legt Bart Croes van ondernemersorganisatie VBO uit. "Werknemers kunnen vervolgens hun job ruilen en dichter bij huis gaan werken." 

4. Weg met domme verkeerslichten 

Ook vanuit de overheid kan een klein verschil in aanpak het leed van automobilisten verzachten. Slimme verkeerslichten, die vanop afstand worden aangestuurd, spelen daarin volgens experts een belangrijke rol. "We hebben nu bijna uitsluitend 'domme' verkeerslichten", zegt verkeersdeskundige Pieter Vansteenwegen (KU Leuven). "Slimme verkeerslichten zouden beter op elkaar zijn ingesteld om een betere doorstroom te verzekeren, wat vooral op grote verkeersassen een groot verschil zou kunnen maken." 

Ook de instroom van auto's van de secundaire wegen naar de autosnelwegen zou met slimme lichten beter kunnen worden geregeld. Staat er een file op de snelweg, dan zouden slimme verkeerslichten auto's voor de oprit kunnen tegengehouden, zodat die de file op de autosnelweg niet verergeren. 

'In Kopenhagen kun je met je fiets gewoon de trein oprijden'
Verkeersdeskundige Pieter Vansteenwegen (KU Leuven)

5. Zorg dat treinen fietsvriendelijker worden

Wie al het geluk heeft dat het bedrijventerrein zich dichtbij een station bevindt, moet vaak nog een stevige afstand overbruggen om effectief op het werk te geraken. Als er dan toch een busverbinding is, dan moet die nog aansluiten op je treinverbinding, wat niet evident is. 

Een oplossing daarvoor, zegt Vansteenwegen, is om ervoor te zorgen dat reizigers hun fiets op de trein kunnen meenemen. "Ik begrijp wel dat er weinig plaats is op de trein, maar toch vind ik het jammer dat je voor je fiets een ticket moet kopen. En nu gaan er zelfs stemmen op om reizigers ook voor een plooifiets te doen betalen. In Kopenhagen daarentegen, kun je met je fiets gewoon de trein oprijden. Dat is allemaal mogelijk, alleen zal dat bij ons nog niet voor morgen zijn."