FOD Sociale Zekerheid beschouwt Deliveroo-koerier als schijnzelfstandige
De Administratieve Commissie ter regeling van de Arbeidsrelatie (CAR), een onderdeel van de FOD Sociale Zekerheid, heeft begin maart geconcludeerd dat een koerier die in dienst is bij Deliveroo geen zelfstandig werk verricht. De voorwaarden waaraan hij werkt, duiden op de arbeidsrelatie van een werknemer.
Wie als schijnzelfstandige of -werknemer vermoedt aan de slag te zijn, kan de CAR inschakelen. Aan het hoofd ervan staat een magistraat. Verder bevat de commissie leden van de FOD Sociale Zekerheid, de FOD Werkgelegenheid, de Sociale Zekerheid Zelfstandige Ondernemers (RSVZ) en de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ).
Een Deliveroo-koerier stapte in januari naar de instelling. Hij werkte als werknemer voor Deliveroo via de coöperatie SMart tot de fietskoerierdienst de samenwerking stopzette met SMart en enkel nog beroep wou doen op zelfstandigen. De koerier wou voor Deliveroo blijven werken, maar besliste samen met zijn advocaat Antoine Chomé om eerst het advies van de CAR te vragen.
In de beslissing van 9 maart voert de CAR aan dat een Deliveroo-koerier in een ondergeschikt verband werkt, zoals typisch is voor een werknemer. Hij beschikt over weinig manoeuvreerruimte om zijn eigen werktijd noch het werk zelf te regelen. Zo moet de koerier een week op voorhand doorgeven wanneer hij beschikbaar is voor het platform, een werkschema dat Deliveroo uiteindelijk goedkeurt. Dat hiërarchische controle mogelijk is, blijkt uit het feit dat het bedrijf hem continu via gps volgt.
"We boeken een belangrijke overwinning", zegt het koerierscollectief dat sinds begin januari actievoert. "Het zakenmodel van Deliveroo is niet leefbaar." De beslissing staat los van het lopende onderzoek van de Sociale Inspectie en het Arbeidsauditoraat.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Kwart arbeidsongevallen gebeurt bij nieuwe medewerkers
-
Slechts vijf werkgevers doen mee aan pilootstudie over vierdagenwerkweek met loonbehoud
Vijf bedrijven en organisaties nemen deel aan een experiment over de vierdagenwerkweek met behoud van loon. Dat meldt het Federaal Planbureau. Het zijn er minder dan verwacht. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
-
Aandeelhouders Tesla gaan opnieuw stemmen over miljardenbeloning Elon Musk
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
18
Van kwaad naar erger voor Elon Musk: aandeel Tesla zakt naar laagste punt in jaar tijd
-
Minder Europese regels kunnen 21.000 banen opleveren in ons land, volgens handelsfederatie Comeos
-
Investeringsfonds CIM Capital komt met nieuw overnamebod op trailerafdeling Van Hool en belooft 700 jobs te redden
Het Belgische investeringsfonds CIM Capital, opgericht door Marc Van Hool, heeft een bod gedaan op de trailerdivisie bij Van Hool. Dat bevestigt een partner bij CIM Capital. 700 jobs zouden behouden blijven. -
PREMIUM335
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
Een perfecte storm woedt vandaag in de autowereld. De verkoop daalt en hoewel er steeds meer en goedkopere stekkerwagens op de markt komen, wakkert dat de interesse van de automobilist om elektrisch te rijden niet aan, integendeel. Hoe komt dat? En heeft dat gevolgen voor de prijs? -
PREMIUM
Zo evolueert jouw koopkracht de komende jaren: “Overheid móet besparen. En dat gaan we voelen, of onze politici dat willen of niet”
10 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPeter Lievens
Gerard Braeckmans
Wim Labuche
yves Strubbe
eric loyens