Het spel begint met het maken van een fictief sociale media-profiel.© Leen Van de Sande

Nieuw spel ‘(Dis)Like?’ maakt haatspraak en polarisatie op sociale media bespreekbaar bij tieners

Mechelen -

Jonge tieners wegwijs maken in de wereld van sociale media en hen wijzen op de gevaren van haatspraak, polarisatie en nepnieuws. Dat is het doel van (Dis)Like?, een nieuw spel dat de Stad Mechelen en De Aanstokerij samen ontwikkelden en dinsdag voor het eerst gespeeld werd.

Stijn Van de Sande

De meeste jongeren scrollen dagelijks door sociale media als Instagram en TikTok. Op die kanalen verschijnen ook vaak haatdragende en polariserende berichten, of is er sprake van fake news. Om jonge tieners daar op een gepaste manier mee om te leren gaan, ontwikkelden de dienst Sociale Preventie van de stad en De Aanstokerij een spel dat zich richt op scholen en jeugdverenigingen.

“Want naast de fysieke, is er ook een digitale realiteit. Daar kunnen we niet omheen”, zegt schepen van Jeugd en Preventie Abdrahman Labsir (Voor Mechelen). “Jongeren worden er geconfronteerd met allerhande negatieve berichten. Soms als slachtoffer, maar soms ook als dader. Met het spel willen we haatspraak en polarisatie bespreekbaar maken en tonen hoe je ermee aan de slag kan gaan.”

“Via (Dis)Like? maken we online haat en polarisatie bespreekbaar”, zegt schepen van Jeugd en Preventie Abdrahman Labsir (Voor Mechelen).© Leen Van de Sande

“Het spel begint met een opbouw waarbij de leerlingen een fictief sociale media-profiel opstellen”, vertelt ontwikkelaar Michiel Kun. “Nadien komen ze moeilijke situaties tegen, zoals haatberichten of beledigende filmpjes. In de loop van het spel komen ze dan te weten hoe ze er precies op kunnen reageren en met wie ze dat moeten doen. Bijvoorbeeld door het bericht te rapporteren en de sociale mediaplatform in te lichten.”

Pedagogisch project

(Dis)Like? is dus meer dan zomaar het spel, het is een pedagogisch project dat de kinderen op een veilige manier wegwijs moet maken in de wereld van sociale media”, aldus Labsir. “Vandaag lanceren we het in het eerste middelbaar van Campus Stassart, maar we gaan het verder uitrollen over de scholen en verenigingen die met jongeren werken. Ook in Het Predikheren zal het spel gespeeld kunnen worden.”

Via het spel leren jongeren hoe ze kunnen reageren op negatieve berichten op sociale media.© Leen Van de Sande

Vlaamse subsidie

Wie het spel speelt, kan ook begeleiding vragen door de mensen van De Aanstokerij. De Leuvense vzw ontwikkelt spellen die maatschappelijke thema’s op een speelse manier bespreekbaar maakt. Voor de realisatie van (Dis)Like? ontvingen de stad Mechelen en De Aanstokerij een Vlaamse subsidie.

Tijdens het spelen krijgen de jongeren begeleiding.© Leen Van de Sande

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners