Direct naar artikelinhoud
DM ZaptTHEM

De gruwel van zwart trauma: horror en racisme gaan opnieuw hand in hand in het tweede seizoen van ‘THEM’

'THEM'Beeld Amazon

Sasha Van der Speeten zet de blik op oneindig. Vandaag: THEM: The Scare.

Dawn Reed, een Afro-Amerikaanse rechercheur bij de LAPD, onderzoekt in 1991 een reeks gruwelijke moorden aan de vooravond van de legendarische Rodney King-video waarin de zwarte King na een verkeersovertreding door een bende witte politieagenten in elkaar wordt geslagen. De daaropvolgende rellen legden Los Angeles ei zo na in de as. Reed lijdt onder het racisme in het politiekorps. Tegelijk krijgt ze kop noch staart aan de morbide gruweldaden van een psychopaat die ‘de man met het rode haar’ wordt genoemd en die de armen, benen en nek van zijn slachtoffers breekt en hen telkens als een misvormd hoopje vlees achterlaat. Waarom zijn er nooit getuigen van die gruweldaden? Wat met al die afgedekte spiegels en ramen op de plaats van het delict?

Het tweede seizoen van THEM, een zogenaamde horror anthology-reeks, zit diep ingebed in een pijnlijk hoofdstuk van de (Afro-)Amerikaanse geschiedenis. Ook het eerste seizoen koos een weinig bewonderenswaardige periode van de VS als canvas: de jaren 50, midden in de lelijke nasleep van Jim Crow die zelfs de democratische, vrijdenkende Westkust tekende. Een zwart gezin uit North Carolina strandt in het Californische stadje Compton, waar toen nog een witte middenklasse regeerde. Dat brengt racistische, psychologische terreur met zich mee en uiteindelijk bruut geweld. Het zwarte trauma neemt er de gedaante aan van een moordlustige demoon die de nieuwkomers de stuipen op het lijf jaagt.

Die heikele evenwichtsoefening tussen geschiedkundige feiten en bovennatuurlijke horror typeerde de voorbij jaren heel wat series en films van zwarte regisseurs. In Lovecraft Country kwam de dreiging eerder van racistische politieagenten die om de haverklap uit het niets opdoken dan van afzichtelijke monsters. In Candyman stond het hoofdpersonage symbool voor het trauma van een gegentrificeerde buurt in Chicago. Jordan Peele slaagde er dan weer op briljante wijze in om in films als Get Out horror en black history te versmelten.

Nerdy

In THEM: Covenant, het eerste seizoen van de serie, hield de regisseur Little Marvin zich niet in bij het afschilderen van mensonterend racisme, wat hem door critici niet in dank werd afgenomen. Maar die realistische gruwel combineerde wel erg goed met een bijna nihilistische bovennatuurlijke horror waarvan het groteske karakter vooral spek voor de bek van de genreliefhebbers was.

Dan pakt THEM: The Scare, het tweede seizoen, het voorzichtiger aan, meer op maat gesneden van de mainstreamkijker. De schalkse knipoogjes naar tal van klassiekers (A Nightmare On Elm Street, The People Under The Stairs) doen denken aan populaire reeksen zoals American Horror Story. De flashy montage en felle fotografie proberen het Stranger Things-publiek te plezieren. Niet geheel toevallig doet de modus operandi van de antagonist in THEM sterk denken aan die van het monster Vecna uit Stranger Things. Toegegeven, dat ellebooggepor, de plaagstootjes en knipoogjes herleiden THEM iets te vaak tot een nerdy eerbetoon aan de classics.

Let u vooral op de acteerprestatie van Luke James. Met de karikaturale weirdo Edmund Gaines zet hij een van de meest memorabele psycho’s van de voorbije jaren neer.

Te zien op Prime Video.