Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Ons gemiddelde internetverbruik stijgt stevig: hoeveel doen we maandelijks op? En hoe kan dit voor minder geld?
-
PREMIUM133
Phishers stalen 24.000 euro van Annekes (48) bankrekening: "Erger is hoe we behandeld werden door de bank”
Banken komen amper één keer op de drie over de brug in dossiers waarin Ombudsfin - de ombudsdienst die de financiële sector zelf oprichtte - oordeelt dat slachtoffers van phishing hun geld moeten terugkrijgen. Bij Anneke Blanckaert (48) en haar gezin haalden phishers vier jaar geleden 24.000 euro van de rekening. Ze getuigt over hoe ze ondanks de steun van Ombudsfin op een muur botst bij haar bank. “Het leek plots alsof wij de criminelen waren.” -
PREMIUM112
“Ik verdien 1.900 euro per maand”: meer dan de helft van de Vlamingen praat open over hun loon, maar wat als je collega meer verdient?
Veel taboes zijn de laatste jaren al gesneuveld, en misschien gaat het ook met deze in de goede richting: ons loon. Toch volgens Acerta, dat zegt dat 6 op de 10 werknemers van elkaar weten wat ze verdienen. Experts leggen uit waarom zoveel mensen hun salaris delen en waarom dat je werkvreugde ten goede kan komen. -
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
-
Livios
“We bewaakten streng ons budget”: Sally en Dirk geven oude bouwmaterialen nieuw leven in fossielvrije kaswoning
Van de isolatie van het dak en de muren tot constructiehout: diverse oude bouwmaterialen kregen een nieuw leven in de unieke kaswoning van Dirk en Sally. Ze kozen voor gezonde materialen en een creatief interieur met veel kleur. Kijk mee binnen met Ecobouwers en bouwsite Livios. -
PREMIUM40
EXCLUSIEF. Familie van tien moet halsoverkop ander vakantiehuisje zoeken voor deze zomer. “Met Belvilla nog iets boeken? Nooit meer”
“We hadden voor tien man een zomerhuisje geboekt in het zuiden van Frankrijk, goed voor 7.773 euro. Tot de woning plots niet meer beschikbaar was.” Wesley Schauvaerts (37) is een van de tientallen Vlamingen die slachtoffer is geworden van een fout bij Belvilla. HLN-consumentenexperte Safia Yachou sprak met Wesley en ging verhaal halen bij het bedrijf, waar de Indiase CEO ons uitzonderlijk zelf te woord stond. Dit is wat je kan doen als je zelf slachtoffer bent. -
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
Lamborghini vindt het te vroeg voor volledig elektrische sportauto: “Brullend geluid van V10-motor valt niet zomaar na te bootsen”
-
Jobat
Netwerken voor dummies: zo loop je geen enkele professionele kans meer mis
Netwerken is van belang voor élke loopbaan, ongeacht je branche of ervaring. Het verbindt je met interessante profielen en biedt je professionele opportuniteiten die je anders zou missen. Loop jij verloren op netwerkevents? Vind je het moeilijk om zelf die eerste stap te zetten in zo'n situatie? Geen nood: Jobat.be biedt een hoop zeer bruikbaar advies. -
PROMOJAGERS SUPERTIP. Superpromo’s bij Colruyt: “Ik betaalde 180 in plaats van 305 euro”
Supermarktketen Colruyt pakt uit met toppromo’s: 1+1 gratis en 2+1 aanbiedingen. Het is écht de moeite als we Promojagers België mogen geloven. Zo betaal je voor Duvel maar 0,99 euro per flesje. Ook voor Campina melk betaal je slechts 0,75 cent per stuk. “Dat is zelfs goedkoper dan het huismerk”, zegt Gunther Devisch, beheerder van Promojagers België. -
Spaargids.be
Volgend jaar gaat de pensioenleeftijd omhoog: hoeveel kost het om een jaar vroeger te stoppen met werken?