Uitgesteld kijken neemt alsmaar toe
Het uitgesteld kijken in Vlaanderen neemt alleen maar toe. Meer dan 30 procent van alle programma's op de commerciële zenders wordt door de commercieel interessantste doelgroep van 18 tot 54 jaar in het tijdsslot van 17 tot 24 uur uitgesteld bekeken. Dat blijkt uit een nieuwe studie van studiebureau Econopolis in opdracht van de Vlaamse regering.
In mei 2017 waarschuwde Econopolis al voor dalende inkomsten op de tv-markt. De grootste boosdoener is het uitgesteld kijken. “Als het zo voort gaat, verwacht ik dat we binnen twee à drie jaar dood zijn. Commerciële zenders kunnen op deze manier niet overleven”, zei Peter Quaghebeur, CEO van SBS (Vier, Vijf en Zes), toen.
Het studiebureau heeft nu op vraag van Vlaams minister van Media Sven Gatz een actualisering klaar. Die toont aan dat de impact van het snel veranderend kijkgedrag van de audiovisuele consument, vooral het uitgesteld kijken, alleen maar is toegenomen.
De stijging doet zich volgens Econopolis voor in alle genres. Zeker opvallend: 20 van de 29 programma’s die het meest uitgesteld werden bekeken, zijn Vlaamse producties. Bij de aangehaalde doelgroep keek 72,9 pct uitgesteld naar “De Mol” (Vier). Andere erg hoge cijfers voor uitgesteld kijken vinden we bij “Temptation Island” op Vijf (67,3 pct), “Blind Getrouwd” op VTM (58,8 pct) en “Gevoel voor Tumor” op Eén (52,8 pct). De toekomst ziet er volgens de studie niet fraai uit: de studie voorspelt voor deze doelgroep en in dit tijdsslot een stijging van uitgesteld kijken tot 50 pct in 2026.
Negatieve impact
Een verdere groei van het uitgesteld kijken heeft volgens Econopolis duidelijk een negatieve impact op de reclame-inkomsten van de commerciële omroepen: tot -12 pct bij een groei naar 45 pct en tot -18 pct bij een groei naar 50 pct. “Gezien de commerciële omroepen meer dan 50 pct van hun reclame-inkomsten besteden aan programmabudgetten, en daarvan bijna twee derde naar Vlaamse content, heeft een daling van reclame-inkomsten een rechtstreekse impact op het investeringsvermogen van de private omroepen in Vlaamse content”, voorspellen de onderzoekers van Econopolis.
Deze evolutie zet de Vlaamse audiovisuele sector onder steeds grotere druk, benadrukt het studiebureau, dat daarom met aanbevelingen komt voor de hele sector, de overheid en de kijkers. Zo blijkt dat het invoeren van “addressable reclame”, doelgerichte reclame op maat van de kijker, niet voldoende is om de reclame-inkomsten stabiel te houden.
Niet kunnen doorspoelen
Econopolis pleit daarom voor de invoering van “unskippable reclame” op uitgesteld kijken, reclame die de kijkers niet kunnen doorspoelen. Uit een eerste analyse blijkt immers dat een deel van de bestaande reclameblokken “unskippable” maken op alle vormen van uitgesteld kijken, voordelen biedt qua financiële impact, continuïteit in het ecosysteem en de huidige decreten en wetgeving.
Tot slot pleit het studiebureau ook voor samenwerking tussen omroepen, distributeurs en producenten. Maar voor minister Gatz moet ook aandacht besteed worden aan het comfort van de kijker en dat moet blijven sporen met de nieuwe noden en verwachtingen van die kijker. De minister geeft de betrokken spelers nu de tijd om de studie te bestuderen. “Daarna zal ik nagaan of het mogelijk is om met de sector tot een overeenkomst te komen en regelgevende initiatieven te nemen”, aldus Gatz.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Wat is het goedkoopste telecomabonnement om elke avond te kunnen streamen?
-
Independer
Vooral grote operatoren voerden prijzen op: dit betaal (en krijg) jij vandaag meer voor je telecomabonnement
De voorbije jaren maakte de telecomsector flink wat prijsstijgingen mee. Cijfers die het BIPT ons bezorgde, wijzen uit dat sommige formules daarbij merkbaar interessanter werden, andere net niet. De kans bestaat dus dat je niet alleen meer betaalt dan twee jaar geleden, maar ook dat jouw formule niet meer de goedkoopste is voor jouw telecomnoden. Independer.be vergelijkt enkele huidige tarieven met die van het eerste kwartaal van 2022. -
HLN Shop
Verleng de levensduur van je e-bike: dit betaal je voor een nieuwe transmissie en een onderhoud
Een elektrische fiets vergt vaak een flinke investering. Aan het einde van de rit kom je echter wel eens goedkoper uit met een wat duurder model, aangezien je daar langer profijt van hebt. Door slim te kopen, vermijd je bovendien extra kosten voor onderhoud en herstellingen. Hoeveel kilometer kan je doorgaans afleggen met een e-bike? Wanneer dringt een onderhoudsbeurt zich op? En welke kostprijs moet je daarvoor incalculeren? HLN Shop fietst door de antwoorden. -
-
Jobat
Foto op je cv of niet? En wat moet er zeker nog/niet op staan? “Dit is een vaak voorkomende fout”
-
KIJK. Wereldberoemde rapper speelt voor meer dan honderdduizend euro vals tijdens gokspel, wordt betrapt door volgers livestream
De rapper 21 Savage speelt een gokspel met Adin Ross tijdens een livestream op Kick. Daarbij halen ze om de beurt een kaart uit een hoop, de hoogste kaart wint. Maar wanneer Adin even wegkijkt, is te zien hoe een kompaan van de rapper een kaart aanwijst. En dat gaat uiteraard niet onopgemerkt voorbij voor de honderdduizend kijkers die de stream op dat moment volgen. -
Apple stijgt op Wall Street na geruchten over staken autoproject
Apple is dinsdag gestegen op de aandelenbeurzen in New York. Persbureau Bloomberg meldde dat het techconcern uit Cupertino stopt met het jarenlange miljardenproject voor de ontwikkeling van een eigen auto. Veel personeel dat daarbij betrokken was, wordt overgeheveld naar de divisie voor kunstmatige intelligentie (AI) binnen het bedrijf. Opvallend: het aandeel eindigde 0,8 procent hoger. -
6
Drie onderschatte smartphones blootgelegd: wij zoeken uit of ze kunnen tippen aan de marktleiders
-
KIJK. Mannelijke AI-robot legt ongevraagd hand op bil van journaliste
-
Elon Musk wil concurrentie aangaan met YouTube: X gaat tv-app lanceren
Het sociaal netwerk X van miljardair Elon Musk gaat een tv-app lanceren. Het wil zo inzetten op video en entertainment, en de concurrentie aangaan met platformen als YouTube van Google-moederbedrijf Alphabet. X gaf nog geen datum, maar zei dat ze “binnenkort beschikbaar zal zijn op de meeste smart-tv’s”. -
Proximus lanceert alles-in-één-app
Proximus lanceert zijn eigen alles-in-één-app Proximus+. De app bundelt een hele reeks digitale diensten en wordt ook beschikbaar voor wie geen klant is bij de operator. -
HLN Shop
Het graspollenseizoen is officieel begonnen: deze toestellen voorkomen gesnotter
60 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJos Vervoort
Gino Denil
Anoniem
Herwig Laenen
Freddy De Vos