© BELGA

Trek stopt eind 2024 als naamsponsor team Sven Nys: “Als wij niemand vinden, dan heeft de cross een probleem”

Na vier jaar stopt de Amerikaanse fietsenproducent Trek als naamsponsor van het CX-team van Sven Nys. De Baloise Trek Lions moeten bijgevolg op zoek naar bijkomende financiële middelen. Trek krijgt wel een meer bescheiden plaats op de trui en levert ook de komende jaren het materiaal voor de Lions.

Guy Van Den Langenbergh

Toen Telenet in 2020 afhaakte als naamsponsor van het team van Sven Nys besloot het Amerikaanse Trek, dat destijds reeds instond voor het materiaal, om het project uit de financiële nood te helpen. Mocht er zich destijds een andere sponsor hebben aangediend, dan zouden de Amerikanen sowieso meteen een stap opzijzetten.

Die tweede sponsor kwam er niet en dus bleef Trek aan boord. Eind 2021 werd besloten om het engagement te verlengen tot eind 2024. Tot een nieuwe contractverlenging zal het niet komen, blijkt nu. “Dat was ons vorig jaar al duidelijk gemaakt”, aldus teammanager Sven Nys vanuit Mallorca waar hij met zijn renners op stage is. “Trek blijft wel op de truitjes aanwezig maar niet meer als tweede naamsponsor. Het gevolg is dat wij op zoek moeten naar een bijkomende partner.”

Volledige veldritkalender

Die zoektocht is lopende waarbij Nys één opvallende wens uitspreekt. “Ik vind het belangrijk dat er heel snel een volledige veldritkalender is zodat we potentiële partners kunnen meegeven waar wij voor staan en in welke periode we visibiliteit genereren. Nu kennen we al wel de WB-kalender maar nog niet de volledige kalender. Het is ook niet de meest evidente periode om nieuwe sponsors te zoeken.”

Maar de Lions hebben troeven. “Sportief gezien hebben we het afgelopen winter heel goed gedaan”, aldus Nys. “We zijn de beste ploeg op de UCI-ranking, we hebben meerdere van de betere renners aan boord. Ik ga er dus vanuit dat we, samen met de mensen van Golazo, erin zullen slagen nieuwe partners te vinden. Lukt dat niet, dan hebben niet alleen wij maar heeft de cross in het algemeen een probleem.”

Pim Ronhaar (l) en Joris Nieuwenhuis (r) zijn vorig seizoen tot toppers op het hoogste niveau.© Getty Images

Dat Trek afhaakt, staat los van het feit dat er in Waterloo - thuisbasis van de fietsenproducent - volgende winter geen WB-manche wordt georganiseerd. Nys: “Het feit dat er slechts één manche in de VS plaatsvond afgelopen winter, maakte het gewoon te duur. Maar Trek laat de cross niet los, zij blijven investeren. Zo worden zij titelsponsor van de US CX Series, een regelmatigheidscriterium van half september tot begin oktober waarvan de slotmanches in Waterloo georganiseerd zal worden. Het is zeker een optie maar nog geen zekerheid dat we daar met renners aanwezig zullen zijn, al willen we begin oktober ook met enkele renners aan de start van het WK gravel staan. Joris (Nieuwenhuis, red.) is vorig jaar ook vroeger naar de VS afgereisd en dat is hem toen goed bevallen. Het Amerikaans continent verdient trouwens een WB-manche, vind ik.”

Baloise tot 2026

Eén ding staat wel vast: het ‘afhaken’ van Trek zou geen gevolgen mogen hebben voor de continuïteit van het team. “Het contract met eerste naamsponsor Baloise is vorig jaar verlengd tot eind 2026”, zegt Nys. “We hebben onze belangrijkste renners verlengd tot eind 2026, een aantal crossers is intussen ook ondergebracht bij de wegploeg van Lidl-Trek en er zijn een aantal talentvolle jongeren met wie we nu al werken. We zijn aan het bouwen aan de toekomst en willen bestendigen wat we hebben. Dat is onze absolute ambitie. We hebben het nooit beter gedaan als vorig jaar. Aan het sportieve zal het dus niet liggen en dat gaan we proberen verder te zetten.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer